Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
saltpeter

Motorolja Yanmar 865 sek för 5 liter eller Biltema ...

Rekommendera Poster

Vad säger Ni, som hittat eller ! 

 

Vågar man slå till på motsvarande från Biltema eller hur gör Ni andra. Motor 3YM30, 11 år gammal. 

 

Det viktiga är väl att får bort sot och frätande ämnen som ligger och förstör under vintern. Eller ? 

 

image.thumb.png.d3ca0a11a41a0022f2e136c38bc611ee.png

 

 

image.thumb.png.06547778d6b8a6bf8f8eef78192560ca.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev saltpeter:

Vad säger Ni, som hittat eller ! 

 

Vågar man slå till på motsvarande från Biltema eller hur gör Ni andra. Motor 3YM30, 11 år gammal. 

 

Det viktiga är väl att får bort sot och frätande ämnen som ligger och förstör under vintern. Eller ? 

 

image.thumb.png.d3ca0a11a41a0022f2e136c38bc611ee.png

 

 

image.thumb.png.06547778d6b8a6bf8f8eef78192560ca.png

Klassningen som Yanmar anger för 3YM30 är viskositet 10-30 eller 15-40. För API anger de klass D eller högre men samtidigt står det i databladet "Använd ALDRIG oljor av API-servicekategori CG-4 eller CH-4" och då hamnar man på nästa kvalitet som är CI-4 vilket båda oljorna uppfyller.

 

Att det sen står i oljespecarna både CG-4 och CH-4 är för att de går att använda i äldre motorer som inte kräver högre kvalitet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla ifall Biltemas olja uppfyller kraven som ställs i manualen till din motor. Ta det där ifrån. 
 

Hur gör jag själv? 
Nu är ju min motor från 1980, och all olja är sannolikt bättre än den som man hällde i motorn då. Jag satsar på årligt byte (höst) och ett filter av hög kvalitet. Har funkat bra hittills (peppar, peppar…)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där, jag fegar ur i år och kör med Yanmars Olja, men prisutvecklingen har varit typ 350 till 550 och nu 865. Funderar (på skämt) på att köpa som investeringsobjekt, håller värdet bättre är Guld ! 

 

Å andra sidan är det den bästa och tystaste motor vi har haft så det känns lite värt det ändå. Peter K om vår håller lika länge som din,  45 år så har vi motorglädje fram till 2058 ! Tjo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med OK/Q8 som jag köper in i större mängd och kollar man din motor så hamnar man på samma olja som till mina turbodieslar och även i min gamla tvåcyllindriga SABB 18hk:  Q8 T 750 15W-40, jag köper den från fat för 50kr/lit men det finns ju flera olika ställen att beställa från som oljemagasinet med flera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Granngården SAE 30 (mineral), till min Yanmar YSM12.

 

M står för modern🥳

 

Hade tunnare olja sista året. På slutet av denna säsong, började motorn blåryka.

Förklaringen skulle vara att oförbränd diesel letade sig förbi kolvringarna och spädde ut oljan, som i sin tur satte av sig på cylinderväggen när kolven gick uppåt.

Vid förbränningstakten så brändes denna olje/diesel blandning som satt kvar på cylinderväggen o s v, o s v.

 

Köper detta då jag inte fyllt på det minsta med olja under säsongen.

 

Med tjockare olja ryker nu inte motorn.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Yanmarmotor går det åt uppåt 15 liter när jag byter. Men trots att den är "ny" (2021) har jag inga problem att använda Biltemas olja när jag byter (motorn har inga problem den heller), bara att kolla så klassningen och viskositetsdata är ok (eller bättre). Gjorde samma i den förra motorn, och den var i alldeles utmärkt skick efter 20 år när jag sålde den. Även den "nya" skall ha vanlig billig mineralolja.

Funderar på om Biltemas oljor fortfarande kommer från Statoil ?  Men oavsett så lär det ligga någon större drake bakom, varken Biltema eller t ex Volvo Penta raffinerar ju fram någon olja själva....

 

Då detta är motorer som ofta även används/använts i vissa andra sammanhang (många Yanmar har levererats monterade i t ex elverk till obygden i länder långt bort) är de ofta konstruerade för att inte behöva någon väldigt extrem eller ha mycket specifika krav på oljan.

 

Enda jag kostade på Yanmarolja nu sist var backslaget - som skall ha rak SAE30 mineralolja (!). Men den lilla slatt ("slatt" i jämförelse med motorns mängd) kostade inte så mycket.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...