Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
dusan

Tankat diesel i "bensintank"

Rekommendera Poster

Hej !

Har tankat 80 liter diesel som blandats med c:a 80 liter bensin. Det är en inombordare med B30 Volvo Penta motor. Måste jag tömma hela tanken och vad gör jag med det bränslet? Tacksam för hjälp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpa ur och se till att ledningsrör från tanken också töms.

 

Det går inte att använda som det är i dieselmotorer eller bensinmotorer. Däremot skulle man kunna använda ett par liter i taget gradvis vid varje fullständig tankfyllning så man långsamt förbrukar det utan att det gör skada. Men hur lång tid kommer det att ta att köra slut på en hel tank 50 gånger?

 

Kanske finns det nån som kan köpa det och förbruka i nån form av värmare där bränsleblandningen inte är så kritisk?

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raol!

Stort tack. Det är bensinmotor. Även då, måste hela tanken tommas? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev dusan:

Hej Raol!

Stort tack. Det är bensinmotor. Även då, måste hela tanken tommas? 

 

Ja, det spelar ingen roll vilken motor det är när det är ett sånt blandningsförhållande. Nån procent fel bränsle är inget större bekymmer, men här är det hälften av varje! Motorn skulle sannolikt inte ens starta om du försökte, och skulle inte må bra om den ändå startade.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, då gör jag det, vill inte riskera någonting. 

MVH

Dusan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda motor jag känner till som skulle kunna köras med din blandning är nog gamla Volvo traktorer som kunde köras med fotogen. De startades med bensin och efter att de blivit varma så kunde man slå om en bränslekran och köra vidare på fotogen (det fanns två tankar på dem). Sen gällde det att avsluta körningen med bensin för att få igång motorn efter att den svalnat. Fotogen var avsevärt billigare än bensin när de motorerna var populära hos lantbrukarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex Volvo T24.

 

Har en sån, som jag numer kör på ren bensin. Med halvband t o m.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm tank och bränslesystem och kör alltihop till närmaste återvinningscentral. 

 

Det finns både motorer och campingkök som kan gå på denna bränsleblandning men det är nog svårt att hitta någon som kan ta hand om sådana mängder... åtta fulla jeepdunkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Eld-:

Töm tank och bränslesystem och kör alltihop till närmaste återvinningscentral. 

 

Det finns både motorer och campingkök som kan gå på denna bränsleblandning men det är nog svårt att hitta någon som kan ta hand om sådana mängder... åtta fulla jeepdunkar.

Du hade ena små jeepdunkar mina har alltid rymt 20 liter.🤔

 

dusan töm tanken och sälj/skänk bort soppan till nån som har alloljebrännare i sin verkstad eller lämna in till återviningen men kolla så att du får lämna den mängden på återvinings stationen.

Inte värt att riskera och köra den blandningen eller någon annan konstig blandning i en motor och riskera haveri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildeside:

Du hade ena små jeepdunkar mina har alltid rymt 20 liter.🤔

 

80 + 80 = 160, vilket motsvarar 8 x 20.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

80 + 80 = 160, vilket motsvarar 8 x 20.

 

Ja men han skulle ju separera diesel o bensin😎 då blir det bara 4 dunkar av varje ämne....

Sorry!

Ska läsa noggrannare nästa gång, innan jag kommenterar nått....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-09-10 vid 16:42 skrev dusan:

Hej Raol!

Stort tack. Det är bensinmotor. Även då, måste hela tanken tommas? 

 

Bensinmotorer går så himla dåligt om man har mindre mängd än vad du lyckats blanda in. Sedan skulle jag tro att motorn inte startar på den bränsleblandningen.

Jag har blandat ihop mindre reservdunkar hemma och kört såväl motorgräsklipparen och en gammal Volkswagen typ 1 på en inblandning på kanske max 1-2% diesel, båda var svårststartade och dom rök ganska mycket. Gräsklipparen med en B&S motor är mer känslig, den har av misstag även fått spillolja i sin bensin, då startade den inte alls. Numera förvarar jag olika drivmedel i dunkar på olika ställen i garaget.

Sedan skulle jag kunna tänka mig att det är värre att göra tvärtom, ge bensin till en dieselmotor.

 

Med andra ord, du måste tömma hela systemet från tanken via filter fram till förgasaren/förgasarna.

 

Detta påminner mig om min svåger igen, han som tycks ha fem tummar mitt i näven.

Detta hände på den analoga tiden då bilar, bensinstationer och pengar var helt analoga.

På den tiden det fanns sedelautomater på de obemannade bensinstationerna. På en sådan station intill E20, hade han laddat en sedelautomat med några tiokronorssedlar och tyckte att han fick så himla mycket bränsle, tanken i Kadetten blev full innan pengarna tog slut.... Han försökte att ge bort "bensinen" till nästa bilförare i kön, men denne avböjde. Det slutade med att jag fick komma och bogsera bort kadetten några hundra meter från bensinstationen, vad som var fel kände man på lukten, den gamla sortens  (analoga-) diesel luktade mer än vad den gör idag.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...