Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Goofy113

Motorn knackar över 3200-3300 varv!

Rekommendera Poster

Hej, skrev innan i forumet om min 5,7 L mercruiser -97:a som knackade vid varvtal över 3200rpm. Fick rådet att jorda lila/vita och ställa in  tändningen på 0 grader  med stroboskop, gjort detta men fortfarande är det inte ok. Kan det vara bensin/luftblandning som är fel? Har ett edelbrock insug om det spelar nån roll? Någon idé som kan hjälpa mig

Mvh

Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spikningar låter mer som ett knattrande. Brukar inte höras i båtar på grund av allt annat oljud. Med hörselskydd på hörs det tydligare. Är det ett knackande ljud är det nog mekaniskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Rollen:

Spikningar låter mer som ett knattrande. Brukar inte höras i båtar på grund av allt annat oljud. Med hörselskydd på hörs det tydligare. Är det ett knackande ljud är det nog mekaniskt. 

Skulle nog säga att det är spikningar/knattrande, om jag vriden fördelaren så kan jag få det till att börja tidigare..men har inte lyckats få det senare än 3300/3400. Kan det vara den elektroniska tändningen som börjat ge upp och inte "orkar" ställa upp den vid gaspådrag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saker att kontrollera..  oljetryck ok?  med stroboskop tändpunkt och hur mycket (för mycket?) ställer den om . 

mer långsökt, att märket på vevaxelremskivan sitter på top dc . att remhjulen sittter fast mot sin infästning . B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bemek:

saker att kontrollera..  oljetryck ok?  med stroboskop tändpunkt och hur mycket (för mycket?) ställer den om . 

mer långsökt, att märket på vevaxelremskivan sitter på top dc . att remhjulen sittter fast mot sin infästning . B

 

Det enda med oljetrycket är att det kanske är lite högt 60-70 , men jag är osäker på funktion så ska byta den.har inte kollat remskivan men lite långsökt kanske.  Stroboskop har jag gjort o nollat med jordad lila/vit kabel,  måste försöka ae om den hänger med vid gaspådrag. Ingen som tror på tändmodulen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade 2 båtar med detta problem i hamnen. Byt tändsystem till brytarlöst och i du redan har det, så byt den lilla enheten som styr eller mäter förtändningen (500kr).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ThomasVikhog:

Vi hade 2 båtar med detta problem i hamnen. Byt tändsystem till brytarlöst och i du redan har det, så byt den lilla enheten som styr eller mäter förtändningen (500kr).

Hej, ja det ska jag göra för jag tycker jag testat allt. Liten peng för testa.

Tack.

Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...