Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
FM75

Tappar fart

Rekommendera Poster

Var precis ute på en liten tur med familjen.

Märker rätt omgående ur hamnen att förbrukningen är lite högre än normalt vid 5 knop. Går på lite och ser att den är fortsatt rejält törstigare än normalt. Motorvarv som borde ge kanske 17-18 knop ger kanske 10-11 knop.

 

Ska dyka ned imorgon o kolla hur det ser ut under med påväxt men funderar lite.

 

- Vad har ni för erfarenheter av hur mycket påväxt gör för farten? Föregående tur var för nån månad sen o då kändes det OK. 

 

- Slirande backslag funderar jag på. Har dubbla motorer så det känns dock långsökt att bägge skulle börja slira samtidigt, eller?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite slem ger 10-15% farttapp. 
Snäckor och mer omfattande beväxning betydligt mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev FM75:

Var precis ute på en liten tur med familjen.

Märker rätt omgående ur hamnen att förbrukningen är lite högre än normalt vid 5 knop. Går på lite och ser att den är fortsatt rejält törstigare än normalt. Motorvarv som borde ge kanske 17-18 knop ger kanske 10-11 knop.

 

Ska dyka ned imorgon o kolla hur det ser ut under med påväxt men funderar lite.

 

- Vad har ni för erfarenheter av hur mycket påväxt gör för farten? Föregående tur var för nån månad sen o då kändes det OK. 

 

- Slirande backslag funderar jag på. Har dubbla motorer så det känns dock långsökt att bägge skulle börja slira samtidigt, eller?

 

 

 

 

Var ligger båten?

Salthalten i vattnet påverkar påväxten märkbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Lite slem ger 10-15% farttapp. 
Snäckor och mer omfattande beväxning betydligt mer. 

Då kanske inte man ska stressa upp sig för mycket än. 7 knop har innan renderat i 8-9 l/h. Idag var det runt 13-14 l/h.

 

23 minuter sedan skrev Rascal:

Var ligger båten?

Salthalten i vattnet påverkar påväxten märkbart.

Västkusten. Varit riktigt grisigt med alger i vattnet hela sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

troligen påväxt botten tvätta och jämför. hur mycket mer bränsle går åt nu innan tvätt vid möjlig högsta fart?  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en mindre motorbåt och om det fastnar sjögräs i drevet så kan man inte ens plana. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla propellern också, fick lyfta min julle som legat still mycket i sommar, det satt hyfsat med havstulpaner på propellern så båten gick knappt framåt, skrovet var däremot ok. För några år sen var det en båtgranne som trodde att turbon var kass på en Searay, båten gjorde bara 12 knop mot normala 30 och det rök svart från motorn på fullgas men det visade sig vara påväxt på drev och propeller.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan instämma i Marko:s inlägg. Har dubbla maskiner KAD44 och en båt som normalt gör 30+ , marschar i 20-24 knop eller i 8-10 knop.

Semesterturen började med max  gas på 15 knop och 2500 varv. Väl framme i första hamn så synade jag drev o proppar som var fyllda med havstulpaner, som anlände tidigt denna sommar i södra Sverige. Trots rejäl blästring och ommålning samt antiväxtfärg på propparna iför denna säsongen.🤥

Skrapade av bara propparna och drev vilket gav 30 knop och nästan fullt varv 3800.

Väl hemma så  var även delar av botten full med  dessa dj-vla havstulpaner. Fick skrapa med isskrapan .

Har en app som ska skicka SMS som varning för havstulpaner, men inte kunde man lita på den i år. 

Bottenfärgsbyte till nästa säsong då VC17 åkt ut. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger i Öresund och använder Internationals Micron bottenfärg, vilket är den jag tyckt bäst om. Jag har provat 4 olika bottenfärger (bla VC17).

Jag får inga havstulpaner på båten, bara på drevdelar och trimplan,

Men jag får brunt slem på båten, som jag tar bort med en svamp var tredje vecka under sommaren.

Gör jag inte det så tappar jag 6-7 knop 1 toppfart (38 ned till 32). KAD42 i en 28"DC på 3 ton.

Slemmet kommer ganska snabbt redan i juni och först nu i september har det lugnat sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit nere under båten nu.

Inte så farligt med påväxtning på skrovet men en hel del havstulpaner på propellern. Skrapade rent så gott det gick men inte provkört än.

För kolla till helgen om problemet är (åtminstone tillfälligt) löst.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...