Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Mackey

Vad är det som är svårt att förstå vid Vaxholm?

Rekommendera Poster

Dels finns det fortfarande analfabeter i Sverige och dels finns det folk som aldrig bryr sig om att följa regler om det inte får omedelbara konsekvenser för dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står den skylten på land väl synlig?

Annars verkar det vara långt ifrån alla som läser sjökort eller kan tolka det rätt.

Det verkar gälla allt från de där röda och gröna pinnarna som ska följas slaviskt fast man har ett djupgående på max en meter eller de märkliga rödvita skyltarna med siffror i, är det vattendjupet i den trånga passagen som anges tro?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med regelefterlevnad beror nog mer på att regeln upplevs som omotiverad, än att den inte är känd. Regeln verkar mest vara där för att man ogillar fritidsbåtar snarare än att det finns ett faktiskt problem. Då är det inte så konstigt om folk struntar i den.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Problemet med regelefterlevnad beror nog mer på att regeln upplevs som omotiverad, än att den inte är känd.

Så skulle det kunna vara, men så är det inte tror jag.

 

Vaxholm är en knutpunkt för 3/4 av Stockholms skärgårdstrafik, kanske 100 ankomster och avgångar per dag av Waxholmsbolaget och andra bolag. Jag har ingen exakt uppgift, men jag vet att det nästan alltid är en eller ett par båtar påväg in eller ut oavsett när man paserar. På morgon/förmiddag och på eftermidag/kväll kan det vara åtminstone fyra skärgårdsbåtar påväg in eller ut.

Alla dessa passagerarbåtar ska gå väster om Vaxholns kastell (den röda vägen).

 

Mängden fritidsbåtar som passerar är också stor, 

 

"Fel väg" (den röda) är 120 meter närmare än rätt väg (den gröna).

 

20240908_022542.jpg.4a95cf74e327ef1467ceb6f00276f48c.jpg

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Makro:

Står den skylten på land väl synlig?

Det finns skyltar i land, men de är lite för små. När man kan läsa på dem är det för sent så att säga.

 

99,9 % av de som seglar/kör den här vägen har gjort det åtskilliga gånger, så efter första passagen bör man känna till vad som gäller även om man inte läser sjökort och även om skylten är lite för liten.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macken ligger på den sidan också, så västra sidan inbjuder verkligen till passage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Så skulle det kunna vara, men så är det inte tror jag.

 

Vaxholm är en knutpunkt för 3/4 av Stockholms skärgårdstrafik, kanske 100 ankomster och avgångar per dag av Waxholmsbolaget och andra bolag. Jag har ingen exakt uppgift, men jag vet att det nästan alltid är en eller ett par båtar påväg in eller ut oavsett när man paserar. På morgon/förmiddag och på eftermidag/kväll kan det vara åtminstone fyra skärgårdsbåtar påväg in eller ut.

Alla dessa passagerarbåtar ska gå väster om Vaxholns kastell (den röda vägen).

 

Mängden fritidsbåtar som passerar är också stor, 

 

"Fel väg" (den röda) är 120 meter närmare än rätt väg (den gröna).

 

20240908_022542.jpg.4a95cf74e327ef1467ceb6f00276f48c.jpg

I ett litet område i "mina" vatten är det ca 200 passager per dag med vägfärjor. 60 per dag på den norra av lederna och ca 140 per dag på den södra av lederna jag markerat med lila i sjökortsbilden. Betydligt större och mindre manövrerbara än små skärgårdsbåtar. Allt detta i ett rätt smalt område med mycket fritidsbåtstrafik. Verkar funka fint.


2108391710_frjor.thumb.PNG.81b133c62283dce042e8724773371b97.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Av nån anledning åker jag där oftast dagligen och i passagen väster om Grötö där färjan också lägger till finns ett fartområde där 5 knop gäller, sannolikt på grund av säkerhetsskäl och för att färjorna går tätt och när de väl avgår så gör de det , då är det bara att hålla undan.

Norr om färjeläget finns även inloppet till Öckerö hamn. Ändå ser man många passera i full fart nära färjan. Men jag har inte hört talas om någon olycka fast desto oftare hört färjan ge en lång signal åt de de ska pressa sig framför färjan.

Däremot har man ju tagit bort 7 knops området mellan Bohus-Björkö och Hälsö utanför inloppet till Björköhamn där det sommartid är ganska livligt trafikerat på havets E6. Skippo verkar dock inte har rättat sitt kort fast det var ett par år sedan begränsningen togs bort. Skyltarna togs ner något år senare och man ser fortfarande folk som saktar ner av gammal vana ( om de inte kör efter Skippo då?) 

Vid bron till Fotö har man återigen infört 5 knop under sommartid, denna begränsning togs bort då linfärjan ersattes med bro men passagen är trång och sikten begränsad så 5 knop är högst rimlig. Där är det också svårt att rätta sig tydligen, jag har varit med och två tillbud där jag fått väja kraftigt för en styrpulpetbåt och en annan gång för en större flybridgebåt. Där verkar Skippo heller inte ha uppdaterat?
Om det är för att man inte ser eller förstår skyltar för hastighetsbegränsning eller stirrar i en plotter med dåligt uppdaterad information eller bara struntar i det vet jag inte? Brist på rutin kan ju också vara en orsak då de flesta inte kör båt lika ofta som bil t.ex men då borde man ha vett att ta det lugnt kan tyckas? 
Så Vaxholm eller Öckerö spelar ingen roll, en del kör som de vill eller har vett till.

För övrigt är ju färjorna som trafikerar leden som @raols bild visar, Vaxholmsflaggade, färjerederiets kontor ligger visst där.

IMG_5576.jpeg

IMG_5577.jpeg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Screenshot_20240907_162451.jpg.2709bf7634ef6190f6be43a9221cfbd4.jpg

För små skyltar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min tanke var aldrig att ha en diskussion om vilka farvatten som är väst, men jag har uppenbarligen inte lyckats förklara situationen så bra.

718825200_TrafiksituationVaxholm.thumb.jpg.5fabd92e94ff726cf94db0730a908894.jpg

 

Det västra sundet är 70 m brett som smalast, där gick en linfärja som nu är borttagen, skärgårdstrafiken passerar sundet och har sitt manöverområde i sundet. Vägfärjan med cirka 80 avgångar dagtid finns också, men den påverkar ju inte så mycket efter som de aldrig backar och inte passerar det förhållandevis "aktiva" sundet.

 

När linfärjan fortfarande var i drift var det ständiga incidenter mellan den och fritidsbåtar.
Fortfarande är det ju ungefär samma trafikmängd med turister ut till fästningen.

 

Frågan återstår, vad är det som är svårt att förstå eller varför väljer många att inte förstå.

Det finns säkert många platser med svåra trafiksituationer där man försöker få ett bättre trafikflöde eller en lämpligare hastighet utan att lyckas.

 

En orsak tror jag är att de flesta inte har några sjökort ombord och att navigationsappar och plottrar inte visar trafikinformation, skyltar mm. annat än om man väljer att klicka sig ner i systemet (i bästa fall).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

För små skyltar.

Japp, skyltarna är små.

De gamla var större och syntes bra, men det påverkade inte var båtarna framfördes de heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Mackey:

Min tanke var aldrig att ha en diskussion om vilka farvatten som är väst, men jag har uppenbarligen inte lyckats förklara situationen så bra.

718825200_TrafiksituationVaxholm.thumb.jpg.5fabd92e94ff726cf94db0730a908894.jpg

 

Det västra sundet är 70 m brett som smalast, där gick en linfärja som nu är borttagen, skärgårdstrafiken passerar sundet och har sitt manöverområde i sundet. Vägfärjan med cirka 80 avgångar dagtid finns också, men den påverkar ju inte så mycket efter som de aldrig backar och inte passerar det förhållandevis "aktiva" sundet.

 

När linfärjan fortfarande var i drift var det ständiga incidenter mellan den och fritidsbåtar.
Fortfarande är det ju ungefär samma trafikmängd med turister ut till fästningen.

 

Frågan återstår, vad är det som är svårt att förstå eller varför väljer många att inte förstå.

Det finns säkert många platser med svåra trafiksituationer där man försöker få ett bättre trafikflöde eller en lämpligare hastighet utan att lyckas.

 

En orsak tror jag är att de flesta inte har några sjökort ombord och att navigationsappar och plottrar inte visar trafikinformation, skyltar mm. annat än om man väljer att klicka sig ner i systemet (i bästa fall).

Jag åker alltid enligt gröna linjen men ser egentligen aldrig några problem i det andra sundet trots att det finns ett antal som åker där. Speciellt inte i år när Vaxholmsbåtarna bytt kaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande trafikseparering känns rätt meningslös, så förstår att ingen följer den. Att sjömacken ligger mitt i det västra sundet där fritidsbåtar alltså inte får köra, gör ju inte saken bättre.......hur tänkte de där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare fanns det en stor skylt med två fartygssiluetter, ett fartyg med pil mot västra sundet och en fritidsbåt med pil mot östra sundet. Den skylten tyckte jag var väldigt tydlig och syntes på långt håll. För något år sen upptäckte jag att skylten med siluetterna var borta och tänkte att de ändrat passagereglerna. Numera har de satt upp en skylt med ett stort kors på i svart/vitt/rött. När jag kom tillräckligt nära så såg jag att det fanns en tilläggstavla med rätt liten text på där hela regelverket stod skrivet, men då fick man komma nära och bemöda sig om att läsa texten. Troligen någon jurist som skulle ha exakt reglementerade skyltar och inget annat o så byttes skyltningen till något som jag tycker var sämre genom att man måste komma nära och läsa en lång text. Varför kunde inte den gamla skylten också få suttit kvar? Klåfingrighet!

 

Skyltningen gäller genomfart. Att åka in till macken för att tanka är inte genomfart. När jag ska tanka så åker även jag in i västra sundet - tankar - och fortsätter vidare genom sundet i den riktning jag ska.

 

I anslutning till den täta trafiken runt Vaxholm så måste jag ge en eloge till skepparna på Vägverksfärjorna. De har en förmåga att tydligt visa hur de vill köra mellan fritidsbåtarna och visar väldigt god hänsyn mot oss fritidsskeppare som i en strid ström passerar deras väg mellan Vaxholm och Rindö. Jag har i vart fall aldrig känt mig hotad/stressad av deras framfart. Å jag har passerat hundratals gånger förbi Kastellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Tidigare fanns det en stor skylt med två fartygssiluetter, ett fartyg med pil mot västra sundet och en fritidsbåt med pil mot östra sundet. Den skylten tyckte jag var väldigt tydlig och syntes på långt håll. 

Jag håller med den gamla skyltningen syntes bra på håll. På bilden är det svårt att fatta vad som avses nu samt som tidigare skrivits, man måste komma nära.

20240909_101848.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Jag håller med den gamla skyltningen syntes bra på håll. På bilden är det svårt att fatta vad som avses nu samt som tidigare skrivits, man måste komma nära.

20240909_101848.jpg

Den hade gärna fått sitta mer till höger också från när man kommer som på bilden norrifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrrmm... jag ska motvilligt erkänna att jag inte känt till detta och sannolikt tagit den västra passagen fler än en gång. Skylten har jag missat totalt och noten finns inte med på mitt digitala sjökort (tror jag), i varje fall inte väl synlig. Tur i oturen att jag brukar stanna i gästhamnen och inte fortsätta norrut.

 

Tack för info @Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-10 vid 22:45 skrev Brunnsviken:

Hrrmm... jag ska motvilligt erkänna att jag inte känt till detta och sannolikt tagit den västra passagen fler än en gång. Skylten har jag missat totalt och noten finns inte med på mitt digitala sjökort (tror jag), i varje fall inte väl synlig. Tur i oturen att jag brukar stanna i gästhamnen och inte fortsätta norrut.

 

Tack för info @Mackey

Tack själv för ett modigt, om än motvilligt erkännande.

 

Jag ser ingen not på min plotter, så jag förstår att du och andra inte uppmärksammar detta. Möjligen borde man efter några passager ha sett skylten, men samtidigt finns det ju annat som är bättre att ägna sig åt just där än att leta skyltar på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig navigerat fritidsbåt i det aktuella området, bara åkt med bilfärjan till Vaxholm och det var ju rätt så trevligt.

Men jag tänkte på texten eller snarare tecknen, "pilhuvuderna" i texten på sjökortet, större än > och mindre än <. 

Jag har en teori baserad på min egen osäkerhet, om att "folk i allmänhet" har svårt att tyda dessa pilspetsar, måste tänka i flera steg med minnesregler etc. för att få det rätt.

 

Men om det nu finns skyltar i land, tja, jag har ju i princip aldrig varit där.

 

@raol och @Makro jaha, där ser man, då förstår jag ju varför det bara var jag som gick i sju knop mellan Hälsö och Björkö.

Inte heller på mina båda plottrar fans den informationen inlagd. Men iår såg jag att det inte fans någon femknopsangivelse målad på fyren på Hälsö.  Det brukar ju ligga en herrans massa välar mitt i och runt om farleden där också, vilket skvallrar om att det sannolikt är bra hummerfiskevatten.

Femknopsbegränsningen under Fotöbron var ny för iår, gällde väl bara perioden 15 juli till 31 augusti eller något sådant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...