Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
vizual54

Flytta båt från bockar till trailer

Rekommendera Poster

Behöver lite råd då jag köpt en båt som står på bockar och behöver flyttas över till trailer för att frakta hem den den. 
Båten i fråga är en 5.5m bowrider med inombordare som väger ca 1.3 ton. 
Den står stadigt på en v-formad bock i aktern och sen uppallad i fören med en kloss och ett par reglar. Dock ligger den ganska mycket lägre än vad trailern är hög. Dvs trailerns kölrullar är ca 30cm högre än vad kölen ligger på bockarna. 
Som jag ser det, om man inte råkar ha tillgång till något som kan lyfta båten rakt upp som tex en lyftkran vilket jag inte har, så finns det två så sätt man kan göra det på. Det enda som egentligen skiljer är om man ska ha trailer kopplad till bilen eller inte. 
Såhär tänker jag. 

Sätt nummer ett:

Ta en pelardomkraft på ca mitten av båten och jacka upp så trailern kommer in under fören utan att vara kopplad på bilen. Sätt en bock eller kloss under akterspegeln. 
Koppla vinschen till stävöglan och börja vinscha. Trailer kommer åka in under båten och lyfta i framändan. Då det ligger en kloss under akterspegeln kommer motorn inte ta i marken. Nu är det egentligen bara att vinscha på till man börjar märka att det blir jämnvikt. Då får man börja vara lite försiktig och så ber man sin polare som har styrt trailer att ställa sig på den så den åker ner i framändan. Sedan vinschar man helt enkelt resten. 

Sätt nummer två:

Egentligen precis som ovan fast man har trailern kopplad till bilen. Polaren får istället för att styra trailern backa bilen medans jag vinschar i samma takt (fast egentligen tvärt om, dvs backa vartefter man vinschar).

Båten kommer då vilja resa sig i fören tills dess då den kommer tillräckligt långt in på trailern….
Kommer den med ett brak dunsa ner i trailern eller kommer det gå att få ner den lugnt och fint?

Ska man innan jämnviktsläget sätta domkraften i aktern och få ner fören mha den?

Tacksam för råd och tips. Finns det kanske någon helt annan metod som jag inte tänkt på?
Hur hade ni gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort motsvarande som nr 1 ett flertal gånger. Inte kopplad på bilen.

Lyft trailern så att första kölrullen kommer framför båten och koppla vinschen. Sen är det bara att veva (alt fjärrkontroll). Båten lyfts upp i fören och på trailern allt eftersom. Kommer få galant.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Janne_G said:

Jag har gjort motsvarande som nr 1 ett flertal gånger. Inte kopplad på bilen.

Lyft trailern så att första kölrullen kommer framför båten och koppla vinschen. Sen är det bara att veva (alt fjärrkontroll). Båten lyfts upp i fören och på trailern allt eftersom. Kommer få galant.

Lycka till.

Toppen, tack för svar. 
Ju mer jag tänkt på det desto mer har det känts som den metoden är den vettigaste. Ska bli spännande att testa i morgon och se hur det går. Sen är det bara att hoppas att det går bra med transporten. Börjar med en färjetur och sen ca 3 timmar i 30 km/h 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var hon lastad och klar. Var ju inga som helt problem. Blev till och med så att jag gjorde det själv då jag inte orkade vänta på polaren som höll på att koka äppelmust 😀

Körde enl metod ett med ett undantag att jag inte använde domkraften för att lyfta fören. Räckte att veva upp trailern så långt det gick för att komma in lite under fören. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...