Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
skippeer

Livslängd på motorrumsfläkt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter montering av ny kraftfull generator som alstrar mycket värme behöver jag bygga om motorns ventilation från aktivt inblås av sval uteluft till aktivt utblås av varm luft.

 

Båtens byggår 2002, snart 3 000 motortimmar på D2-55 A med Plastimo PL16274

https://www.plastimo-pro.com/en/16274-classic-electric-blower---12-v

 

Finns tydligen slangstos som går att montera för att kunna suga luft om jag bygger om fläktens funktion.

 

Frågan är om fläktens tekniska livslängd börjar närma sig sitt slut.

Kanske smart att köpa en ny?

 

Några tankar om livslängd på en axialmotorfläkt som sliter hund…

image.jpeg.3e8923572ee55049fe89e283f9012f0b.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att kyla generatorn genom att blåsa kall luft mot den än genom att suga ur varm luft från motorrummet.

 

Inte svar på frågan, men ett tips.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan lösning kan vara att bygga en enkel ram som sitter runt generatorn och montera dit två datorfläktar. De kostar väldigt lite, relativt sett, och kan bytas för småpengar på minuter om och när de går sönder. 100-150 kr/st. Då ska man ha modeller med högt luftflöde, inte såna för högt statiskt tryck.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera lite på hur många kubik luft en motor slickar i sig vid ett visst varvtal! 

Den motorrumsfläkt som kan mäta sig med det finns inte. Styr insugningsluften till motorrummet mot generatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Fundera lite på hur många kubik luft en motor slickar i sig vid ett visst varvtal! 

Den motorrumsfläkt som kan mäta sig med det finns inte. Styr insugningsluften till motorrummet mot generatorn.

Nu gällde det att kyla en generator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Nu gällde det att kyla en generator.

 

Jag har förstått det.

Det är därför man ska rikta den "kalla" luften som kommer utifrån och sugs in i motorrummet mot generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Jag har förstått det.

Det är därför man ska rikta den "kalla" luften som kommer utifrån och sugs in i motorrummet mot generatorn.

Luftens temperatur spelar rätt liten roll. Luftflöde är helt avgörande. En liten fläkt precis intill generatorn som blåser normal motorrumsluft på den kommer att kyla väldigt mycket bättre än att pumpa in en aning svalare utomhusluft, diffust i motorrummet. Att rikta kall(are) utomhusluft med en dyr fläkt och en bökig rördragning är väldigt onödigt jämfört med att sätta dit ett par datorfläktar för några hundra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Att rikta kall(are) utomhusluft med en dyr fläkt och en bökig rördragning är väldigt onödigt jämfört med att sätta dit ett par datorfläktar för några hundra.

Har jag sagt något om en dyr fläkt?

Jag pratar om den luft som sugs in i motorrummet när motorn suger i sig massor med luft som sedan åker ut som avgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Fundera lite på hur många kubik luft en motor slickar i sig vid ett visst varvtal! 

Den motorrumsfläkt som kan mäta sig med det finns inte. Styr insugningsluften till motorrummet mot generatorn.

2,5 m3/h per hästkraft har jag för mig.

 

En chassifläkt till datoret ger 100 till 150 m3/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

2,5 m3/h per hästkraft har jag för mig.

 

En chassifläkt till datoret ger 100 till 150 m3/h.

En normal fyrtaktsmotor, utan nån form av kompressor (turbo eller mekanisk), borde "suga" den svepta cylindervolymen en gång vartannat varv. Låt säga att motorns typiska varvtal är 2000 v/min och volymen är 2.2 liter (som den är för en D2-55), så blir det 2200 liter i minuten, eller ca 132 kubikmeter i timmen. Det blir ca 2.4 kubikmeter per hästkraft i detta fallet, så ja.


Men hur mycket värme som kan transporteras bort beror nästan helt på luftflödet lokalt över generatorn.

Grafikkortet i min dator drar runt 400 W när det går på max. Det kyls av tre ganska små fläktar som sitter på det. Hade det bara fått kylning av en svag genomströmning av luft i datorlådan, så hade det överhettats redan vid några tiotals watt, som är under vad det drar bara man har det igång på "tomgång" för att visa en webbläsare, som just nu.

Lokalt luftflöde är heeelt avgörande för att effektivt kyla nåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT.

 

Går generatorn åt rätt håll, för att kyla optimalt?

 

Det gjorde inte den bilgenerator på 70 A som jag fick tag på.

 

Med en hel del jobb, så bytte jag plats på "kransarna med kylvingar" inne i generatorn.

Road av att pyssla.

Men kylningen blev klart bättre!

 

Och försök att ta kylluften från kölsvinet. Där håller luften sjövattentemperatur, inte varm luft från motorrummet.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar som ingen här på MG har haft problem med elektriska motorrumsfläktar vilket är bra. Dock har jag läst på andra forum om enstaka fläktar som varit döda länge utan att båtägarna har noterat några problem detta för motorer med ”standard” generatorer.

 

Av okänd anledning har båttillverkaren av min båt valt att ha en fläkt som blåser in uteluft som tas från utrymmet runt roderaxeln, Volvo Penta och andra dieselmotortillverkare rekommenderar aktiv utsug av varm luft och passiv tilluft.

 

Jag har försökt i flera omgångar att rikta inblåset mot diodsidan på HOA (high output alternator), sista justeringen med ny längre alu veckad AC slang fick jag inblåset riktigt nära, några cm ifrån. Känns inte bra med elektriskt ledande alu slang med risk att komma i kontakt med polerna på startmotorn och generatorn, lindat silvertejp som tillfällig isolering.

 

Många båtar med ventilation enligt motortillverkarnas får även de värmeproblem med kraftfulla generatorer.

 

Tyvärr var jag för köpglad och lusläste inte internet efter problem -:(

 

Just idag inga värmelarm trots 85-90 amp laddning med fältströms inställning F-5 på MC 618.

 

Angående inbyggd fläkt och rotationsriktning, har köpt rekommenderat kit med Balmar prylar och får verkligen hoppas att de 2 inbyggda fläktarna går åt rätt håll. Får testa försiktigt med ett A4 papper som indikator när jag kör motor.

 

 

 

 

IMG_3584.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Av okänd anledning har båttillverkaren av min båt valt att ha en fläkt som blåser in uteluft som tas från utrymmet runt roderaxeln, Volvo Penta och andra dieselmotortillverkare rekommenderar aktiv utsug av varm luft och passiv tilluft.

Ja, det är ju ganska enkelt att förstå varför.

Ingen sätter ju en tilluftsfläkt på toautrymmet.

 

2 timmar sedan skrev skippeer:

Många båtar med ventilation enligt motortillverkarnas får även de värmeproblem med kraftfulla generatorer.

Jag tycker du ska ta till dig det Raol skriver om att satsa på chassifläktar till datorlådor.

Raol är en "motvalsmänniska" vilket kam ligga honom och hans synpunkter till last, men han är också tekniskt kunnig.

 

2024-09-06 vid 18:20 skrev raol:

En annan lösning kan vara att bygga en enkel ram som sitter runt generatorn och montera dit två datorfläktar. De kostar väldigt lite, relativt sett, och kan bytas för småpengar på minuter om och när de går sönder. 100-150 kr/st. Då ska man ha modeller med högt luftflöde, inte såna för högt statiskt tryck.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många på internet har teoretiska idéer som låter bra, det jag litar på mest är de som har praktiskt underbyggda förslag i det här fallet de med kraftfulla generatorer som har fungerande ventilation.

 

Förslag som jag fångat upp:

• med fläkt sug ut varm luft från hög punkt i mitt fall nära generatorn

• luftslang som styr inluft mot diodsidan på generatorn

• liten fläkt som rör om luften i motorrummet vilket jag inte förstår hur det blir kallare för generatorn 

 

Kanske jag är lite ensam med 170 amp generator så praktisk erfarenhet av värmeproblem saknas på MG 😉

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-08 vid 10:21 skrev skippeer:

- - -

Angående inbyggd fläkt och rotationsriktning, har köpt rekommenderat kit med Balmar prylar och får verkligen hoppas att de 2 inbyggda fläktarna går åt rätt håll. Får testa försiktigt med ett A4 papper som indikator när jag kör motor.

- - -

Balmar-generatorn har nog konstruerats på ett korrekt sätt men fläktens effektiva rotationsriktning beror på om den roterar i rätt riktning i just din installation. Det finns svänghjul som roterar medurs och svänghjul som roterar moturs.

 

Sen tror även jag på att öka luftcirkulationen runt generatorn med datorfläkt som monteras så att den hjälper generatorns fläkt med luftombytet.

 

Fläktar brukar vara bättre på att pressa luft än att suga luft så flödesriktningen är inte oväsentlig.

 

Långa slangar bromsar luftflödet, speciellt om de även går i krökar, så försök hellre montera fläkten nära objektet som ska kylas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det jag inte förstått är var den svala luften finns i motorrummet som skall flyttas mha PC fläkt? 

Några tips?

 

Bakom den tighta inredningen går det idag 2 st 90 mm slangar, en tilluft motorrum mha fläkt och en till dieselvärmaren.

Luften hämtas från utrymmet vid roderstocken.

 

Funderar på att bygga om så att dieselvärmaren värmer upp luft från salongen och använda 90mm slangen till ventilation av motorn.

Motorn kan få en 90 mm slang ut och en in.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev skippeer:

Det jag inte förstått är var den svala luften finns i motorrummet som skall flyttas mha PC fläkt? 

Några tips?

Det är inte särskilt relevant vilken temperatur luften i motorrummet har, så länge det finns en signifikant skillnad mot yttemperaturen på generatorn. Om generatorn håller (låt säga) 70 grader, så spelar det väldigt liten roll om luften i motorrummet är 20 eller 40 grader. Det lokala luftflödet precis mot generatorn (som man kan skapa genom att montera fläktar på några centimeters avstånd) forslar så mycket luft förbi ytorna att luften som passerar inte hinner "mättas" på värme. Och motorrummets luftvolym kombinerat med det naturliga luftombytet som motorns luftförbrukning orsakar gör att luften som fläktarna blåser är sval nog.

En personbil med fläkt på kylaren funkar bra att använda både i norrbottnisk vinterkyla och stekheta sommardagar i sydvästra Spanien, trots kanske 60-70 grader skillnad i lufttemperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag försökt göra en skiss som visar hur jag menar. Generatorn är blå. Ställningen för montering (kan vara en bit enkel bockad aluplåt 15-20 mm bred med borrade hål för att fästa fläktarna i hörnen) är röd. Fläktarna i svarta. Fläktarna monteras för att blåsa in mot generatorn. Exakta mått och utrymme runt avgör förstås hur många och exakt var de kan placeras.

Såna här fläktar drivs enkelt med 12 VDC och drar nån eller några tiondels ampere per styck vid maxvarv.

image.thumb.png.94992aabfd86b8e5c057a74593d2aecd.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@raol tack för ditt engagemang och skissen.

 

Senare versioner av Balmar generatorer har 2 fläktar inbyggda, en blåser in luft på baksidan/diodsidan och en blåser in från remsidan/framsidan.

Luften kommer tydligen ut runt om.

Elektriska fläktar på mitten / runt om förbättrar ventilationen på tomgång.

 

Har märkt att Xt 170 blir övervarm om jag kör på 1700 RPM och sedan drar ned till 1000 RPM med hög laddning vid båda varvtalen, min tolkning är att de inbyggda mekaniska fläktarna pumpar betydligt mindre med luft vid lägre varvtal men värmeförlusterna är ungefär lika höga (bra laddning även vid lägre varvtal).

Rod Collins och Nigel Calder uppskattar värme förlusterna till 40-50%, blir mycket värme vid 80-90 A laddning. Drömmen är att kunna få ut 120 A.

IMG_2953.jpeg

 

Efter byte till en längre slang har jag lyckats få den elektriska motorrumsfläkten att blåsa på diodsidan med bättre effekt, slangen slutar några cm från generatorns baksida/diodsida.

 

Lite bekymrad över risken för alu slangen skall få kontakt med poler på startmotorn och generatorn, lindat silvertejp på utsatta ställen.

 

# # #

 

För att skydda generatorn sitter det en temp givare skruvad fast på utsidan på diodsidan.

Regulatorn drar ned laddningen vid 100 Celsius enligt rek. från Rod Collins för att få långt generatorliv.

Motorns utsida, där man fyller på glykolvattnet/sötvattensidan, håller ca 100 grader efter jag kört motorn en stund och det är nära där generatorn sitter.

 

36 grader håller skrovet vid sittbrunnen (utegivare i handskfacket), Medelhavet håller 28 grader i juli-augusti, ca 4 m lång luftslang från aktern via skrovsidan till motorn i salongsgolvet, gissar att inblåst luft är runt 36 grader.

 

Display på MC 618 visar bla generator temp.

BMV712 visar hur regulatorn stryper laddningen när 100 grader uppnås, lite kul att se hur regulatorn testar sig fram till en balans uppnås.

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske inte detta är aktuellt eller relevant om generatorn är en Belmar eller liknande.

 

Men det kan vara så, vilket jag råkat ut för, att generatorn snurrar åt "fel" håll, så den fläkten som på sitter vanliga enklare generatorer inte ger full kapacitet, ibland kan kan det bli bättre om man vänder fläkten på axeln, ibland är fläkten utformad så att det inte går då fläktvingarna kommer i konflikt med generatorns gods.

Om sedan tempen i motorrummet redan är för hög hjälper det ju inte hur genertorfläkten än snurrar.

 

Med som inledningsvis frågades, hur länge håller en motrorumsfläkt? Lika länge som ett snöre är långt mätt i drifttimmar... 🙂

Ja dom är ju kanske inte avsedda för kontinuerlig drift, dom brukar ju användas i båtar med bensinmotor för att evakuera bensinångor i två minuter innan start. 

Datorfläktar är ju konstruerade för kontinuerligt drift.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...