Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Hybro

Regler sjöfylla

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Om jag fattat rätt gäller max 10 m löa och högst 15 knop.

 

Här blev det sjöfylla på vad jag förstår premiärturen. Svagt.

 

IMG_20240906_085854.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Om jag fattat rätt gäller max 10 m löa och högst 15 knop.

Nej, du har fattat fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, du har fattat fel. 

Max skrovlängd (peken och badstegar inte inräknade) över 10m, ELLER motordriven maxhastighet över 15 knop.

Knepigheter är t.ex. att Maxi 999 men inte Maxi 1000 får framföras (exakt samma båt men Max1000 har akterspegeln några dm längre bak.)
Vidare får inte en planande gummibåt på 2.5m med en åttahästars utombordare framföras efter ett par öl. Juridisk knäckfråga är hur samma ekipage fast med motorn avmonterad och liggande på durken skall räknas.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Seawolf:

Max skrovlängd (peken och badstegar inte inräknade) över 10m, ELLER motordriven maxhastighet över 15 knop.

Man kan bli dömd för sjöfylleri oavsett båtlängd. Eller maxhastighet. Däremot finns ingen fast gräns för kortare och långsammare båtar. Det betyder inte att det är lagligt och fritt fram att ta en öl eller två och ge sig ut med en gummibåt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha... Hur tolkar man då detta?

 

Tror inte att det med bästa vilja går att få upp en gummibåt i 15 knop med årkraft.

 

 

 

IMG_20240906_102900.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du bör läsa 4§ och 5§ i sin helhet:

 

4 §   Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkohol eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt.
Lag (2019:351).

 

5 §   Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
   1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
   2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,
   3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller
   4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. 

Lag (2010:297).

 

Källa: Sjölag (1994:1009) | Sveriges riksdag (riksdagen.se)

Redigerad av K_Haddock
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Jaha... Hur tolkar man då detta?

 

Tror inte att det med bästa vilja går att få upp en gummibåt i 15 knop med årkraft.

 

 

 

IMG_20240906_102900.jpg

Se kapten Haddocks svar. 
I korthet; på fartyg som inte faller in under 10 meter och/eller 15 knops regeln så kan du åka fast för sjöfylleri om du bedöms olämplig att framföra ditt fartyg.
 

Dvs, har du tagit en eller två öl och du t ex går på grund eller krockar kan du åka fast för sjöfylleri. Eller om polis eller KBV bara bedömer att du verkar vara för full, oavsett skäl.
Så som det varit hur länge som helst. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Man kan bli dömd för sjöfylleri oavsett båtlängd. Eller maxhastighet. Däremot finns ingen fast gräns för kortare och långsammare båtar. Det betyder inte att det är lagligt och fritt fram att ta en öl eller två och ge sig ut med en gummibåt. 

Jag tror det är svårt att komma upp i 0.2 promille efter  bara en öl. Jag har testat flera gånger och mätt men inte lyckats.
Att dricka alltså. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev anuba:

Jag tror det är svårt att komma upp i 0.2 promille efter  bara en öl. Jag har testat flera gånger och mätt men inte lyckats.
Att dricka alltså. 😉

Det beror ju lite storlek och styrka på ölen. Och personen. Personligen hade jag inte chansat, jag brukar vänta med att korka upp tills båten ligger tryggt i hamn och är iordningfixad. image.jpeg.dd73b6d40b201dc415e366dcfed28a69.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INGEN alkohol förens båten ligger fastsurrad i hamn. Och lossar inte tamparna igen förens ALLT alkohol gått ur kroppen. Och därmed jämnt!!!

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det är så, även i mitt bil- o båtliv mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Terri:

INGEN alkohol förens båten ligger fastsurrad i hamn. Och lossar inte tamparna igen förens ALLT alkohol gått ur kroppen. Och därmed jämnt!!!

Om det står 0 promille på en mätare så man väl ingen alkohol i kroppen?

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det bara 0 så innebär väl det att den faktiska halten ligger mellan 0,000.... och 0,4999999..... (om man är besserwisse)🙂


Så här beskriver Beroendecentrum Region Stockholm de olika promillehalterna:

 

IMG_4872.thumb.jpeg.ff96f2b7ed3429bc80032d7d26aac0ce.jpeg
 

I båtlivet uppnår man ofta dessa effekter utan alkohol:

0,2 = så fort man kastat loss och är på väg ut.

0,5 = När man hissat seglen och fått fin vind i dem

0,8 = När du även lyckats få upp spinnakern och du marchar max vad båten klarar 

1,0 = strax efter att du åter är förtöjd

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Om det står 0 promille på en mätare så man väl ingen alkohol i kroppen?

Det beror också lite på hur bra mätaren är, och hur välkalibrerad den är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Boanjohan:

Så här beskriver Beroendecentrum Region Stockholm de olika promillehalterna:

Då ska jag sikta mot 0,5 promille innan jag lägger loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...