Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
usur

Spola ren oljekylare

Rekommendera Poster

Tjena! Kylningen fungerar dåligt på min AQ130 B20. Motorn blir varm på högre varv men ligger bra i temp på låg/medelvarv. Detta har gjort att jag funderar på om oljekylaren som får sjövatten direkt via vattenpump och termostat har satt igen. Det är så ruggigt trångt att komma åt att plocka isär det så jag funderar på att prova att koppla lös slangarna på tilloppet och returen till kylaren och koppla kranvatten till returen och spola igenom den med färskvatten. Bra eller dålig ide? Kan man förstöra något eller är det helt tröstlöst eftersom ingenting kommer att lossna. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du kollat så att han verkligen får den mängd kylvatten till oljekylaren som behövs,kan ju vara så att sjövatten pumpen inte fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ute i kväll och testade på den andra motorn (dubbelmontage) där det finns lite mer plats. Tror jag kan göra det på känn utan att se något om jag gjort det en gång och vet exakt vad som behövs för verktyg etc. Gick bet på muttern bakom oljefiltret som jag inte hade någon hylsa som passade på. Inte är det någon som vet vad det ska vara. Jag har öppnat sjövattenpumpen och kollat på impellern som såg fräsh ut. Ska man kolla något annat med den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plocka i sär pumpen och kolla hur gummibussningarna ser ut.......jag hade samma problem med min B20. Jag bytte båda lagerna och gummibussningarna och nu kyler den hur bra som helst. Lagerna köpte jag hos Sverull för 50kr st och bussningarn hos en marinfirma för 50kr st. Jag kan även rekomendera att du sätter dit ett sjövattenfilter....om du nu inte redan har ett. /Patrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en bra ide att investera i ett sjövattenfilter. Slipper man en del guckamoj som fastnar. Tror nog jag kollar oljekylaren innan jag går på vattenpumpen. Sedan tror jag att jag provar och spola igenom med kranvatten och ser om det är stopp i limpan eller motorn alternativt jämföra hur mycket pumpen pumpar med den andra motorn. Min andra motor hade ett annat problem, den kylde för mycket. Jag skiftade termostat med den andra och då såg det ut att fungera då jag stog och varvade vid kaj. Åkte och köpte en ny termostat på marinhandel. 380:-!!! Jättefin i guld med handsnidade ornament.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...