Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Yopphedi

Slang mellan drev och motor av, allvarligt?

Rekommendera Poster

Hej, 

Märkte just att en slang som går mellan drevet och motorn är av. Vad är syftet med denna slang och vilka fel kan det orsaka? Motorn är en suzuki df115.

I början av sommaren larmade båten om att jag skulle byta olja. Fick rådet av mekaniker att släcka lampan och se om varningen dök upp igen, vilket den inte gjort. Oljenivån är bra och motorn har gått som den ska. Kan det ha något med den brustna slangen att göra?

IMG_7198.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan gå till en trycklogg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minutes ago, Eld- said:

Den kan gå till en trycklogg.

Okej, du får ursäkta, men jag kan typ ingenting om motorer. Vad kan den tänkas logga för tryck? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En logg är enkelt förklarat en fartmätare på fartyg och båtar.

Kan fungera på olika sätt. En del loggar drivs av en impeller som snurrar när båten gör fart genom vattnet, andra har en öppning där det tryck som bildas när båten gör fart omvandlas till en mätare el display som visar farten på båten.

Det är vanligt att en slang går från drevet upp till en sån mätare och den slangen brukar se ut som på din bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Yopphedi:

Okej, du får ursäkta, men jag kan typ ingenting om motorer. Vad kan den tänkas logga för tryck? 

En fartmätare som använder trycket av vattnet in i ett rör för att mäta hur snabbt båten rör sig genom vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah! Då kanske det är därför instrumenten inte visar fart.😊 Låter inte så allvarligt alltså, jag var rädd att det hade något med olja eller kylning av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...