Gå till innehåll
torsdag 24 oktober 2024
Mackey

Stoppa den ryska skuggflottan om du inte gillar olja mellan tårna

Rekommendera Poster

Varför är miljörörelsen så ointresserad av att stoppa den rostiga ryska rosneftflottan i Östersjön?

 

image.thumb.png.51a747cb838432be66839911d7a9b124.png

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-tankas-ryska-skuggflottan-fran-fartyg-utanfor-gotland

 

Det verkar bara vara Greenpeace som bryr sig.
https://www.greenpeace.org/sweden/agera/oil-is-war/

 

Jag är ingen greepeaceälskare, men när de vill göra något som jag tycker är bra så tyckte jag det är helt okej att skriva på deras namninsamling mot den ryska skuggflottan.

Jag vill inte få olja mellan tårna när jag badar och jag vill absolut inte att Ryssland ska få in pengar så att de kan fortsätta kriga i Ukraina.

  • Gilla 7
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det förväntats skulle hända när man förhindrar Ryska fartyg att bunkra.

Att dom skulle sluta frakta gods på dom sju världshaven? Nä det kunde väl vilken normalbegåvad människa som helst räkna ut att dom skulle lösa sitt problem och att dom skiter fullständigt i om dom skapa problem för någon annan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om vi slipper skuggflottan i Östersjön och vidare ut på Nordsjön/Atlanten så minskar ju ändå risken för att ett större oljeutsläpp ska ske i vårt närområde där vi så gärna vill vistas utan att få olja mellan tårna.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort att skriva under och att informera andra om möjligheten.

 

Då har du ju iaf. försökt göra något och det kan ju kanske kännas bra när du klaffsar runt i oljan i din favoritvik.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar vi oss Greenpeace mål med insamlingen, tiotusen underskrifter.

 

Vill du inte bada i olja så är det en bra idé att skriva under så vi får se vart det leder.

 

Egentligen borde det ju vara skitenkelt att få en miljon underskrifter kan jag tycja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-04 vid 15:08 skrev Mackey:

Varför är miljörörelsen så ointresserad av att stoppa den rostiga ryska rosneftflottan i Östersjön?

KUL med <politik på maringuiden (start)>.

 

Hur vet du att "den" (miljörörelsen) är det?

 

Det enda vi vet om alla de som engagerar sig för miljön är vad som poppar upp i media. Har du varit aktivist? Vet du hur omöjligt det är att bryta igenom medleklassfiltret?

 

Att peka på "miljörörelsen" som om det vore en enda förening med publika stadgar är som att peka på en folkgrupp och säga att de är styrda av... ja vem då?

 

Nu låter det som att jag försöker få begreppet "miljörörelse" att bli finare i dina ögon. Inte alls... men tänk på att när du designerar ett epitet på ett antal personer och sedan menar "de" begått ett kollektivt misstag... så är du inte bättre än vilken förvirrad rasist som helst.

 

Centern eller Miljöpartiet... du kan kasta hur mycket dynga på dem som helst och det är allt rätt och riktigt. Det är partier/föreningar med stadgar och medlemslistor. Du får kritisera dem som grupp eftersom de grupperat sig själva. Om sedan en tok lyssnat för mycket på dig och försöker ha ihjäl någon du inte gilla (kanske på Gotland) så kan du två dina händer - eftersom så många i "eliten" redan varit och kladdat där. Men "miljörörelsen" är det du som kategoriserar. Så det är totalt menlöst och inte lite kränkande heller.

 

[borttagen: liknelse med hur folk men min etnicitet behandlas]

 

<Politik på Maringuiden - slut>.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dany Ms ,,, jag förstår att du inte gillar Mackeys inlägg... Men för mig så har det en viss relevans... alla som lyfter ämnen som dels främjar allas vår miljö och inte minst i det långa loppet låter oss njuta av vår miljö i fred och frihet är enligt mig värda att lyssna på...

 

Och ja, frågan Mackey ställde kan kanske läsas som att han ägnar sig åt "what aboutism" Men även om så skulle vara fallet så tar ju inte det udden av frågan i sig... Den ryska flotta av fartyg som agerar bunker åt den den ryska sjöfarten är enligt vad jag förstår en tidsinställd miljöbomb... 

 

Och utöver detta så bidrar denna verksamhet till att hålla igång den ryska ekonomin... tyvärr tillhör jag dom som inte tror att Kreml kommer att sluta om dom till slut får Kiev... Där sitter de som vill återskapa Sovjetunionen och troligen även utvidga dess gränser till vilket pris det 'än må vara.

 

Så här ställer jag mig helt på Mackeys sida... Vi måste agera innan någont sker... Östersjön är illa ute redan som det är idag...

Mvh 

LRZ

(med hjärtat till vänster)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-30 vid 16:56 skrev Dany_ms:

KUL med <politik på maringuiden (start)>.

 

Hur vet du att "den" (miljörörelsen) är det?

 

Det enda vi vet om alla de som engagerar sig för miljön är vad som poppar upp i media. Har du varit aktivist? Vet du hur omöjligt det är att bryta igenom medleklassfiltret?

 

Att peka på "miljörörelsen" som om det vore en enda förening med publika stadgar är som att peka på en folkgrupp och säga att de är styrda av... ja vem då?

 

Nu låter det som att jag försöker få begreppet "miljörörelse" att bli finare i dina ögon. Inte alls... men tänk på att när du designerar ett epitet på ett antal personer och sedan menar "de" begått ett kollektivt misstag... så är du inte bättre än vilken förvirrad rasist som helst.

 

Centern eller Miljöpartiet... du kan kasta hur mycket dynga på dem som helst och det är allt rätt och riktigt. Det är partier/föreningar med stadgar och medlemslistor. Du får kritisera dem som grupp eftersom de grupperat sig själva. Om sedan en tok lyssnat för mycket på dig och försöker ha ihjäl någon du inte gilla (kanske på Gotland) så kan du två dina händer - eftersom så många i "eliten" redan varit och kladdat där. Men "miljörörelsen" är det du som kategoriserar. Så det är totalt menlöst och inte lite kränkande heller.

 

[borttagen: liknelse med hur folk men min etnicitet behandlas]

 

<Politik på Maringuiden - slut>.

Det jag påstår har nog inget med varesig politik eller genomslag i media att göra.

 

I korthet bygger min fråga "Varför är miljörörelsen så ointresserad av att stoppa den rostiga ryska rosneftflottan i Östersjön?" på vad organisationer och partier väljer att presentera på sina webbsidor och i sociala media och vad de svarar när man mailar till dem angående den ryska skuggflottan i Östersjön.

 

Givetvis ska man inte generalisera och klumpa ihop, men i det här fallet verkar det tyvärr gå att göra det, eller gick i alla fall när jag skrev inlägget. Då var media betydligt mera engagerade i frågan på sina webbsidor än vad partier och miljöorganisationer var. Endast Greenpeace visade något tydligt engagemang på nätet.

 

Svar på mail gick också till stora delar (men inte helt) att generalisera till ungefär att om du är intresserad av att driva frågan är du välkommen till oss som medlem.

 

Tyvärr tror jag min fråga kvarstår.

Varför är miljörörelsen så ointresserad av att stoppa den rostiga ryska rosneftflottan i Östersjön?

 

Jag hoppas jag har fel och att någon kan visa att frågan numera har en mera framträdande roll på webbsidor och i sociala media. Det borde vara ganska lätt att få stort folkligt engagemang i denna fråga. Många i Sverige använder Östersjön åtminstone på sommaren och dessutom ogillar många i Svetige Rysslands krig i Ukraina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din fråga är relevant och jag håller med . Men, frågan är snarare vad du konkret vill att Sveriges regering/EU/FN ska göra och vad de kan göra (juridiskt/lagligt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...