Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Edsvik

Problem sjövattenpump Sole 17 mini

Rekommendera Poster

Problem med att impellerpumpen inte suger upp ngt sjövatten. Impeller bytt. Allt funkar när jag kopplar trädgårdsslang på pump. Lägger jag däremot en slang i en spann får jag inte fram ngt vatten. Ngn som vet vad det kan vara för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om impellern är lika bred som den gamla.

 

Kolla även om den nya packningen är lika tjock som den gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Edsvik:

Problem med att impellerpumpen inte suger upp ngt sjövatten. Impeller bytt. Allt funkar när jag kopplar trädgårdsslang på pump. Lägger jag däremot en slang i en spann får jag inte fram ngt vatten. Ngn som vet vad det kan vara för fel?

Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Kolla om impellern är lika bred som den gamla.

 

Kolla även om den nya packningen är lika tjock som den gamla.

Tack. Är exakt lika. Samma artikelns och original. 

 

21 minuter sedan skrev Rollen:

Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått.

Är original impeller. Inga packningar är bytta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rollen:

Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått.

 

23 minuter sedan skrev Rollen:

Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått.

Det är original 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Edsvik:

Inga packningar är bytta

Nu vet inte jag hur Solés impellerhus ser ut, men nog brukar man byta en packning i samband med att man byter impellern? Annars är risken stor för tjyvluft vid locket tänker jag. 
 

Kolla också att impellern snurrar. Sätt en markering någonstans på impellern och kolla att den inte står i samma läge efter du kört motorn. 

 

I övrigt; att koppla en vattenslang direkt på motorn är ett utmärkt sätt att paja en packning i motorn… det är för högt tryck för kylsystemet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Nu vet inte jag hur Solés impellerhus ser ut, men nog brukar man byta en packning i samband med att man byter impellern?

Satsen innehåller en packning i alla fall…

IMG_4248.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon i en tidigare tråd fann, efter många om och men, att o-ringen blivit för platt.(Den gamla o-ringen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev zurdu:

Någon i en tidigare tråd fann, efter många om och men, att o-ringen blivit för platt.(Den gamla o-ringen).

Tack, skall kolla detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Nu vet inte jag hur Solés impellerhus ser ut, men nog brukar man byta en packning i samband med att man byter impellern? Annars är risken stor för tjyvluft vid locket tänker jag. 
 

Kolla också att impellern snurrar. Sätt en markering någonstans på impellern och kolla att den inte står i samma läge efter du kört motorn. 

 

I övrigt; att koppla en vattenslang direkt på motorn är ett utmärkt sätt att paja en packning i motorn… det är för högt tryck för kylsystemet. 

Vi har inte bytt denna packning men skall göra det när vi kommer upp nästa gång till båten. 
när det gällde vattenslang så var det med väldigt lågt tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Satsen innehåller en packning i alla fall…

IMG_4248.jpeg

Kunde inte byta denna då ingen hade packningen hemma. Skall byta även denna när den kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Edsvik:

Vi har inte bytt denna packning men skall göra det när vi kommer upp nästa gång till båten. 
när det gällde vattenslang så var det med väldigt lågt tryck.

Nja; du blandar nog ihop tryck och flöde. Det är svårt att ställa ner trycket om man inte har egen pumpanläggning till trädgårdsslangen. Det är som sagt en dålig idé att koppla en trädgårdsslang till motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Nja; du blandar nog ihop tryck och flöde. Det är svårt att ställa ner trycket om man inte har egen pumpanläggning till trädgårdsslangen. Det är som sagt en dålig idé att koppla en trädgårdsslang till motorn. 

Ok. Tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kanske du fått det att fungera nu. Jag har en Yanmar disel 4JH2 och jag hade ett liknande problem denna sommar. Jag började med att ta bort impellerblad som blivit insugna då impellern gått sönder. Det hjälpte inte ändå. Det sista jag gjorde var att jag korta av ett rör före impellern. Det som är viktigt är att det inte kan suga luft in någon stans, då gäller det också att impellertätningen tätar bra. Hälsn. rafael.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-05 vid 07:39 skrev Peter_K:

Nja; du blandar nog ihop tryck och flöde. Det är svårt att ställa ner trycket om man inte har egen pumpanläggning till trädgårdsslangen. Det är som sagt en dålig idé att koppla en trädgårdsslang till motorn. 

Tusen tack. Vi har inte löst problemet ännu. Skall kolla mer i helgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...