Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Georg_Ohm

Förgasarproblem, fyrhjuling Cmoto 500.

Rekommendera Poster

Innan jag blir tokig…

Mekar nu med en fyrhjuling,  Cmoto, encylindrig 500 kubik. 4wd diffsärrar, vinsch och en massa grejer…

Bensinen förgasas inte, den kommer till flottörhuset men inte vidare, nålventilen funkar som den skall. Ja det är fuktigt i förgasarhalsen, den hostar till emellanåt men startar inte.
Det är en variabel förgasare ungefär som SU men något enklare. Jag misstänker att kolven inte öppnar flödet i förgasarhalsen.

Jag har haft isär förgasaren x2 och blåst alla kanaler och munstycken.

Nu i eftermiddags upptäckte jag en oansluten slang som är ansluten högt upp på förgasaren i huset där kolvens membran sitter.

Skall månne denna slang vara ansluten någonstans där det är undertryck?
Jag hittar ta mig 17 ingen anslutning för denna slang på motorn eller på insugsröret.

Sedan finns det en liten ventil som påverkas av ett membran på förgasarens ena sida. Till den kommer en kanal från halsen, och från den en kulventil och sannolikt en kanal till kolvens hus.

Frågan är nu egentligen om denna typ av förgasare skall ha vacuum, undertryck någonstans ifrån för att fungera?
 

Sedan är hela detta fordon så in i helskotta svårmekat, för att få ur förgasaren måste tanken lyftas, och för att kunna göra det måste två stora plastsjok och en främre  ”pakethållare” lossas, bara det jobbet tog en timma att utföra. Och för att få ur tändstiftet behövs en specialnyckel som vi inte har…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...