Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
mappo

vinterförvaring med tom tank

Rekommendera Poster

Hela internet verkar överens om att man ska vinterförvara båten med full tank. Tyvärr är det inte tillåtet på stället där jag förvarar min båt.

Detta är ju bara ett problem eftersom båten har fast tank. Hur bör jag gå tillväga?

Min tanke är att stabilisera det lilla som finns i tanken (c:a 20% full) och se till att ha ett fräscht vattenseparationsfilter i vår.

Har forumet andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog bättre att tömma helt, pumpa ur till lösa dunkar, än att ha lite kvar. Hur stor tank rör det sig om? Jag antar att det är bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev mappo:

Hela internet verkar överens om att man ska vinterförvara båten med full tank. Tyvärr är det inte tillåtet på stället där jag förvarar min båt.

Detta är ju bara ett problem eftersom båten har fast tank. Hur bör jag gå tillväga?

Min tanke är att stabilisera det lilla som finns i tanken (c:a 20% full) och se till att ha ett fräscht vattenseparationsfilter i vår.

Har forumet andra förslag?

Att bränslet i en tank ombord tar upp vatten under vinterförvaringen är en skröna. Jag förutsätter att avluftningen är installerad så att det inte kan rinna in regn/spolvatten den vägen och att påfyllningsbeslaget är tätt (kolla packningen...).

 

Rod Collins som drivit en firma för båtunderhåll/reparation/installationer/... startade ett test 2013 med en tom tank som var ansluten till ett avluftningsrör som mynnade i fria luften. Efter åtta år hade han fortfarande inte kunnat detektera någon fukt i tanken (sen har han tyvärr fått en hjärnblödning och tvingats lägga ner företaget).

https://marinehowto.com/does-an-empty-marine-fuel-tank-condensate/

 

Diesel är rätt okänslig för åldring så om det är vad du har i tanken så behöver du inte göra någonting (jag förutsätter att du har "marindiesel" utan RME annars har du problem).

 

Bensin innehåller mer lättflyktiga ämnen och åldras vid långtidslagring så det kan uppstår driftproblem. Löses enklast genom att fylla upp tanken till våren så den åldrade bensinen blir utspädd med ny.

 

Alkylatbensin har inte lika mycket åldringsproblem som "klassisk bensin".

Redigerad av Lintott
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full tank? Senast jag hörde det var när man hade ståltank på hojen och var rädd för rost.

 

Jag tömmer alltid så mycket jag kan, dvs så att det är tillräckligt lite kvar för att inte när jag fyller en ny 10l dunk på våren vid uppstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då varit med om att en lös plasttank fått ganska rejält med vatten i sig över en vinter, förvarad i ett frostfritt garage. I tanken var det 6-8 liter bensin 98 oktan, plus 2 % tvåtaktsolja. Det var nog en deciliter vatten i botten, som fick motorn att spotta och hosta nåt väldigt. Hur vattnet kom dit vet jag inte. Kanske kom det från bensinpumpen och separerade ut under vintern, eller så kom det in via luften på nåt vis. Men vattnet var där, otvetydigt. Jag dekanterade av det i en glasburk för att ungefärligt mäta hur mycket det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

- - -

Kanske kom det från bensinpumpen

- - -

Jag har åkt med nyfylld dunk från macken o hällt i båten via tratt med sil och fått både bös o vatten i silen. Så jag tror mer på att ditt vatten kommit med från macken.

 

Hur skulle vattnet annars kommit in i en igenskruvad tank?

 

Läste du hur noggrant Rod hade genomfört sin test av vattenupptagning för att efterlikna miljön på en vinterförvaring? Å inte en droppe vatten trots öppen avluftningsslang.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har åkt med nyfylld dunk från macken o hällt i båten via tratt med sil och fått både bös o vatten i silen. Så jag tror mer på att ditt vatten kommit med från macken.

 

Hur skulle vattnet annars kommit in i en igenskruvad tank?

 

Läste du hur noggrant Rod hade genomfört sin test av vattenupptagning för att efterlikna miljön på en vinterförvaring? Å inte en droppe vatten trots öppen avluftningsslang.

Jag läste, men omständigheterna är inte jämförbara.

Tanken var dessutom inte helt tät i mitt fall. Det var en tank som hade en mindre läcka vid påfyllningslocket.

Men visst, jag tror också mest på att det kom vid påfyllningen, men det var inga problem under slutet av sommaren, när de första literna efter den tankningen användes, utan vattnet "syntes" först på våren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har så mycket i tanken som det råkar vara när det är dax för vinterförvaring, har aldrig brytt mig speciellt mycket över det men jag har alltid i diesel eller bensin tillsats beroende på vilket drivmedel motorn behagar föredra.

Har aldrig haft några problem med driften efter vinterförvaringen.

Brukar varje sommar slamsuga ur en skvätt ur botten på tanken för att kontrollera vad som finns där.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som @Wildeside och använder mig av oljesugen som jag kör ner i botten av tanken, ja slangen då inte hela sugen 😉, kanske vartannat år och suger upp nån liter för att vara säker. Annars hoppas jag att avskiljaren på förfiltret ska göra jobbet.

En dålig oring på påfyllningslocket, om det är däcksmonterat, kan ju också göra att vatten rinner ner i tanken snarare än kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några förtydliganden:

  • Det är bensin i mitt fall.
  • Jag köpte båten ganska sen den här säsongen så jag har inte koll på exakt hur stor tanken är, men enligt den här (högst opålitliga) källan rymmer den 135 liter. 😁
  • Jag är endast bekymrad över kondens. Båten kommer stå inomhus men otempererat. (Det är p.g.a. att det är inomhus man inte får ha full tank - gäller även diesel och gasol.)

@Lintott nämnde alkylatbensin och det har jag sett fler rekommendera att man kör på sista timmarna innan vinterförvaringen. Men det kräver ju fortfarande att jag suger ur "pumpbensinen".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte tömma tanken, lossa slanganslutningen vid filtret, ev. skarva på något och stoppa ner den i en 5-litersdunk med alkylat och kör en stund bara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-02 vid 13:48 skrev mappo:

Hela internet verkar överens om att man ska vinterförvara båten med full tank. Tyvärr är det inte tillåtet på stället där jag förvarar min båt.

Det är en seglivad myt att tanken ska vara full.

Myten säger att det bildas en massa kondens i tanken om den är halvfull eller tom.

För att det ska bildas någon kondens måste fuktig luft komma in i tanken och det gör det inte så länge man inte lämnar tanken utan lock.

 

Enklast är det att tömma tanken när båten står på land. Då kan du suga ur tanken mha. häverteffekten.

  1. En tank på marken.
  2. En lång slang mellan båtens tank och tanken på marken.
  3. Sug igång!

Om det är bensin ska man vara extra försiktig eftersom det bildas statisk elektricitet om bensinstrålen går genom luft. Låt slangen gå ner i botten på tanken så att strålen inte går genom luft.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och åsikter! Härligt att 90-talets forum finns kvar och att inte hela internet består av facebook...
 

Ifall någon är intresserad, kommer jag först slanga ur tanken m.h.a. hävert (tack, @Mackey) och sedan köra motorn en stund med slang nedstoppad i en dunk "blåbensin" (tack @Lintott & @Makro) så att det är den som blir stående i motorn över vintern.

Sedan kommer ju det vanliga bestyret med växelhusolja och nåt gott i cylindrarna också, men det är ämnen för andra bråk/trådar.

 

Hoppas alla får några fina dagar på vattnet i höst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev mappo:

Tack för alla svar och åsikter! Härligt att 90-talets forum finns kvar och att inte hela internet består av facebook...
 

Ifall någon är intresserad, kommer jag först slanga ur tanken m.h.a. hävert (tack, @Mackey) och sedan köra motorn en stund med slang nedstoppad i en dunk "blåbensin" (tack @Lintott & @Makro) så att det är den som blir stående i motorn över vintern.

Sedan kommer ju det vanliga bestyret med växelhusolja och nåt gott i cylindrarna också, men det är ämnen för andra bråk/trådar.

 

Hoppas alla får några fina dagar på vattnet i höst!

Varför ska/vill du tömma tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Rascal:

Varför ska/vill du tömma tanken?

Den som söker ska finna! ;)

 

2024-09-02 vid 13:48 skrev mappo:

Hela internet verkar överens om att man ska vinterförvara båten med full tank. Tyvärr är det inte tillåtet på stället där jag förvarar min båt.

Min tolkning är att det inte heller är tillåtet med 3/4, ½ eller 1/4 tank.

 

PS

Jag följer en uppmaning i Cornucopia att vara lite obekväm den närmaste tiden, obekväm på så vis att jag ska lyfta upp folkmordet i Ukraina lite mera i dagens ljus.

UPPDATERAS: Ryssland terrorbombade bostadshus i Lviv med hypersoniska robotar, flera barn mördade – regeringsombildning i Ukraina – Cornucopia?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

 

PS

Jag följer en uppmaning i Cornucopia att vara lite obekväm den närmaste tiden, obekväm på så vis att jag ska lyfta upp folkmordet i Ukraina lite mera i dagens ljus.

UPPDATERAS: Ryssland terrorbombade bostadshus i Lviv med hypersoniska robotar, flera barn mördade – regeringsombildning i Ukraina – Cornucopia?

SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...