Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Planare

Varför inte oljematning på VP dp drev? V

Rekommendera Poster

Renoverade nyligen båtens bogpropeller. Där finns ett oljekärl ovan vattenytan inombords med slang ner till ”drevet”. Detta gör att vatten inte tränger in i drevet. Varför kan man inte använda samma trix för VP DP drev!! Läckage in i dessa är ju ett ständigt återkommande problem! Någon som vet???

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercrusier har så, man kan ändå blanda drevoljan med vattnet, så hur menar du? Påstår du om det finns en behållare så kommer inte vattnet in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant om mercruiser drev har detta! Måste kolla!!

min tanke var att om oljebehållaren sitter ett stycke över vattenytan uppstår ett högre tryck inne i drevet som då skulle förhindra vatteninträngning.

just vatteninträngning i vp drev är åtminstone i min bekantskapskrets ett återkommande kostsamt problem! Skulle ju vara ganska lätt att fixa en sådan anordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Planare:

- - -

min tanke var att om oljebehållaren sitter ett stycke över vattenytan uppstår ett högre tryck inne i drevet som då skulle förhindra vatteninträngning.

- - -

Den tekniken används emellanåt för tätning på båtar som har rak propelleraxel. En mässingshylsa med två packboxar och en anslutning från oljebehållaren mellan packboxarna. Den fungerar bra om oljebehållaren är korrekt placerad d.v.s. med oljenivån en bit över vattenytan så det blir övertryck från oljan.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och jag som alltid trott att oljebehållaren med olja, är till för att smörja glidlagret runt propelleraxeln i min Cumulus.

På vardera sida av lagret sitter packboxar.

 

Tätning mot vatteninträngning består av ytterligare en packbox monterad längst max i lagerhållaren.

 

D v s totalt tre st, med rostfria fjädrar.

 

Hela baletten är kopplad med en grov slang till propelleraxeltrumman.

 

Bilder finns.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Och jag som alltid trott att oljebehållaren med olja, är till för att smörja glidlagret runt propelleraxeln i min Cumulus.

- - -

Oljan har även den funktionen. Men om oljebehållaren sitter för lågt så kan vattentrycket "få övertaget" så det börjar droppa.

 

Jag bytte i en tidigare båt från smörjkopp o fettspruta till en röranslutning och oljebehållare för att inte riskera att pressa ur packboxarna med fettsprutan. Efter den lilla ombyggnaden så behövde jag aldrig oroa mig för varken vatteninträngning eller smörjning.

 

Jag lider ibland med dem som har kvar glandtätning som ska dras åt efterhand som det börjar droppa men inte så hårt att det helt slutar droppa för då riskerar de att det går varmt i tätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för vatteninträngning när jag fått sjögräs runt propelleraxeln, som gått mellan packbox och axel men det vette tusan om det hade hjälpt med övertryck då?

Annars vet inte om det är ett problem om man ser till att packa om sitt drev vart 5-10:e år och provtrycker åtminstone vart annat så man håller koll på propelleraxeltätningarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt VP DPE drev blev ompackat  förra året av auktoriserad firma. Förre ägaren hade då fått in vatten i det. När ja nu plockarde upp båten för koll av annat passade jag på att kolla drevoljan och då var där vatten igen. Flera andra av mina KAD/ DP ägande vänner har också återkommande problem. Det kostar ju en del med återkommande ompackningar… därav dessa funderingar. Undra varför VP inte kör lösningen som vi diskuterat här. Finns det andra problem med en sådan lösning som vi inte inser??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljenivån kommer ju att vara högre än normalt eller rättare sagt drevet blir helt fyllt med olja men behållaren gör ju att det finns expansionsutrymme men om det på något sätt kan påverka drevets funktion kan jag inte svara på.

Men jag undrar hur ni lyckas få vatten i oljan så ofta om det inte beror på sjögräs eller slitage? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför mitt drev tar in vatten direkt efter ompackning. Jag har inte fått in  sjögräs eller annat vad jag vet (åker Targa mellan öarna på västkusten). Kanske någon defekt del som verkstan missat? Jag provtryckte/vaccum testade drevet innan montering i våras och det var tätt. Dessutom, flera vänner med samma drev berättar om upprepade problem med vatten i oljan. 
Min Fundering:::: drevet ska ju vara tätt med en liten volym luft högst upp. Om man förseglat drevet vid ca 5 grader celsius och man sen kör en längre tid, blir det varmt vilket leder till övertryck i drevet.. kanske lite luft pyser ut eftersom alla tätningar också blivit varma och någon släpper igenom. Efter turen kyls drevet ner igen och om luft pyst ut blir det undertryck. Minsta läckage och det tränger in vatten. På så sätt kan drevet ”andas ut lite luft och in lite vatten” varje gång man kör. Till slut kan det bli en hel del!

Detta kunde helt undvikas med en olje reservoar ovan vatten ytan ansluten med slang till drevet… frågan är om det finns anledning till att det inte skulle funka???

De smarta VP ingenjörerna borde ha tänkt på detta för länge sedan kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dubbla DP-E drev, ompackade våren 2022 med Orbitrade tätningar , ny olja som kontrollerats våren 2023 och 2024 utan inträngning. Som Marko påtalat så bör ompackning ske med 5-10 års intervall. Jag plockar av dreven vart 3:e år för översyn o byte  av bl a knutbälg , olja  samt tryckvakuum provning. 

Har tidigare haft DP-A i 8 år utan vatteninträngning samt ett 280 SP som i ett antal år höll tätt trots div brist på förebyggande underhåll-ompackning bl a.

Finns fall där mekaniker inte känner till att yttre ytor ska förses med t ex permatex för att  skydda o-ringsspår från korrosion.

På DP varianterna måste man vara noga med axel genomföringarnas ytrenhet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt drev packades om på auktoriserad verkstad våren 23 . Kördes väldigt lite ute till havs under sommaren (dykbåt) och innehöll mycket vatten (filmjölk i en stor bottensats!!!) när jag tappade ur på hösten. Detta trots klarat provtryck  innan sjösättningen! Ja jag har också vp dp ägande bekanta som inte har problem. Inte alla som drabbas, men verkar vara ett vanligt problem. Känslig konstruktion med små toleranser. Om id’en med oljebehållare ovan vattenytan med slang till drevet funkar kunde det göra systemet mycket mera robust! Frågan är om man vågar testa eller om det kan skada drevet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att oljebehållaren i en Mercruiser gör drevet mer robust. Det är så lite olja i den behållaren så det borde inte ge så högt tryck i drevet. En extern behållare borde snarare utjämna eventuellt övertryck som skulle uppstå när drevoljan blir varm.

 Jag har haft bägge modellerna och har behövt att packa om både mitt Alpha 2 drev och mitt DPH-drev. 
När jag hade vatteninträngning i mitt MC-drev såg jag ändå inget i behållaren. För bägge dreven upptäcktes det i slutet på säsongen när man bytte drevolja. 
Jag hade ofta falsklarm från behållarens sensor när servicefirman bara fyllde på drevet innan de monterade det på båten.  När fattade vad det fick själv toppa upp behållaren så motorn slutade tjuta. 


Oavsett vilket drev man har bör man koll på att man inte får sjögräs och ålagräs i packboxen. Det punkterar de flesta dreven. 
Idag är jag rätt nöjd att jag inte får lika många larm som man får i en nyare VP DPI. De har en inbyggd vattensensor som sätter motorn i lågfartsläge. När detta händer får man plocka upp båten och åtgärda drevet på plats. Kan vara lite jobbigt om man långt hemifrån.
Detta har hänt en kompis som har fått avbryta sin semester två gånger de senaste sex åren.
Själv kan kan köra vidare ovetande om jag har får lite vatten i drevet och hoppas att det inte har sabbat för mycket. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag var i Venedig för ett antal år sedan såg jag att taxibåtarna med DPE-drev hade en slang ner i övre locket på dreven. Antar att det var en oljeslang. Det finns faktiskt VP-drev med drevoljebehållare i motorrummet. XDP- dreven har det. Jag tror att största vinsten med oljebehållare är drevet blir ventilerat. Det blir varken över- eller undertryck i drevet. På nästan alla DP-drev som jag packar om måste jag skicka propelleraxlarna för renovering av ytorna som tätningsringarna ligger mot och skapar diken. Om man bara byter tätningsringarna är det osäkert om det blir tätt.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen för intressant info? Och alla andra med bra kommentarer oxå!  Kanske så att servicefirman slarvade med ytkontrollen på p-axarna när dom packade om. Svårt att veta! Jag ska låta packa om drevet igen i höst och försöka få till en slangkoppling till ett oljetråg till nästa säsong. Återkommer med hur det funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Mitt drev packades om på auktoriserad verkstad våren 23 "

Ibland undrar jag om auktoriserade verkstäder verkligen gör jobben med äldre produkter tillräckligt noga, t ex m a p slitage.

Det är därför som jag gör det mesta själv, t ex ventiljustering på KAD44.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror du kan ha rätt i att det ibland slarvas. Mitt drev packades om av auktoriserad verkstad under den förre ägaren. Vet inte hur noga dom var. Ska lämna in för ompack i höst och prata med dem om alla detaljer. Hoppas det hjälper! 
justering av ventiler KAD44. Hur komplicerat är det? Måste plocka bort en massa spridarrör etc för att komma till? Jag gillar att meka så skulle gärna göra det själv!😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Planare:

jag tror du kan ha rätt i att det ibland slarvas. Mitt drev packades om av auktoriserad verkstad under den förre ägaren. Vet inte hur noga dom var. Ska lämna in för ompack i höst och prata med dem om alla detaljer. Hoppas det hjälper! 
justering av ventiler KAD44. Hur komplicerat är det? Måste plocka bort en massa spridarrör etc för att komma till? Jag gillar att meka så skulle gärna göra det själv!😊

Garantier? Om du nu har kvitto och vad som är gjort, bara att reklamera!

Ska framgå vad som är gjort samt vilka nya komponenter som man har betalat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om drevet är ompackat förra året bör du kunna få jobbet gjort på nytt utan kostnad.

 

Jag hade mitt drev inlämnat på renovering, hösten efter det så tyckte jag att oljan var lite väl grå. Lämnade tillbaka drevet till firman som gjort jobbet, de bytte tätningar vid propelleraxeln igen och mumlade något om att de måste haft en dålig dag när de satte ihop mitt drev första gången. Jag fick ny olja och nya anoder monterat som kompensation för att jag fick demontera drevet en gång till. Efter det var det tätt så länge jag hade båten kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om att reklamera service! Riktigt bra ide’.  Ska ta kontakt med firman ifråga! 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-03 vid 09:12 skrev Planare:

jag tror du kan ha rätt i att det ibland slarvas. Mitt drev packades om av auktoriserad verkstad under den förre ägaren. Vet inte hur noga dom var. Ska lämna in för ompack i höst och prata med dem om alla detaljer. Hoppas det hjälper! 
justering av ventiler KAD44. Hur komplicerat är det? Måste plocka bort en massa spridarrör etc för att komma till? Jag gillar att meka så skulle gärna göra det själv!😊

Ventilkontroll/justering KAD44/300 kommer under hösten/vintern då min BB motor ska få samma handpåläggning som min SB fick 2021 när ett ras var nära.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...