Gå till innehåll
måndag 16 september 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter en fin båtsommar är suget efter båtuppgradering stort.

 

Idag har vi en snipa med 20hk dieselmotor som drar 0,25 L/distans och som vi tankar en gång per år.

Service med olja, div filter, impeller m.m är enkel och billig att utföra själv.


Har nu hittat denna Saga 26 HT som jag gillar, mycket pga rymlig sittbrunn men också att den har rak axel och inte jättestor motor vilket jag tycker borde innebära låga underhållskostnader.

Det finns en enda på blocket just nu, med 105hk Yanmar 4JH3HTE.

 

Någon som har erfarenhet av denna båt och motor och har någon input?

Enligt säljaren marschar han 10-11 knop vilket låter perfekt för våra ändamål, men han hade ingen koll på förbrukningen.

 

Det jag undrar är väl om det går att få ett hum om hur mycket dyrare det skulle bli att byta upp sig.


Tack på förhand,

Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev jj0nsson:

Hej!

 

Efter en fin båtsommar är suget efter båtuppgradering stort.

 

Idag har vi en snipa med 20hk dieselmotor som drar 0,25 L/distans och som vi tankar en gång per år.

Service med olja, div filter, impeller m.m är enkel och billig att utföra själv.


Har nu hittat denna Saga 26 HT som jag gillar, mycket pga rymlig sittbrunn men också att den har rak axel och inte jättestor motor vilket jag tycker borde innebära låga underhållskostnader.

Det finns en enda på blocket just nu, med 105hk Yanmar 4JH3HTE.

 

Någon som har erfarenhet av denna båt och motor och har någon input?

Enligt säljaren marschar han 10-11 knop vilket låter perfekt för våra ändamål, men han hade ingen koll på förbrukningen.

 

Det jag undrar är väl om det går att få ett hum om hur mycket dyrare det skulle bli att byta upp sig.


Tack på förhand,

Jens

Om du tittar på databladet för en motor så finns det ofta en förbrukningskurva som anger förbrukning/h för olika varv på motorn. För 4JH3-DTE som har 25 hk mer vid maxvarv så ser kurvan ut så här. Dra av 20% så är du nog rätt nära för en mindre motor. Sen är det bara att uppskatta antal knop o räkna ut hur långt du kommer på en timme.

4JH3_DTE_fuel_curve_1280x1024-1024x819.jpg.50cc35987a345d3a6c4a7c41a0e1641c.jpg

Skillnaden mellan en snipa och en HT är att snipan går inte att få upp i högre hastighet i knop än vattenlinjelängden i meter (ca) men en HT är oftast halvplanande och går att köra lite fortare med. Men då kostar det ju lite mer bränsle...

 

Om säljaren marschar i 10-12 knop så gör nog motorn ca 3000 varv och borde dricka ca 10 l/h d.v.s. ca 1 l/dm. Det verkar väl rätt rimligt med en fyra gånger så stark motor som din nuvarande....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glöm inte att bränsleförbrukningen inte brukar vara så stor del av det totala båtägandet i de allra flesta fall. (Kanske med en 35 fots planande båt med två big block bensinare då 😄)
Kostnaden kanske känns i plånboken just när man tankar men utslaget över året tillsammans med allt annat så. Bara båtplatsen kostar mig mer än att driva min planande 30 fots båt med 2 st 130 hk dieslar och då tillkommer vinterförvaring, service, försäkring och div annat :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar @Lintott 😄👍🏽

 

@Makro så är det absolut. I mitt fall är vinterförvaringen största kostnaden, nästan 3x bryggplatsen på sommaren, båda i mälaren nära Stockholm.

 

En sån här båt som Saga’n, ca 25 år gammal, med ganska simpel motor och drivlina - ser det dåligt ut och tappar den i värde om man utför bas-service själv? 
Tänker att det skulle en väldigt stor kostnadsökning, om man måste börja lämna in båten på firma varje år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev jj0nsson:

Tack för ett utförligt svar @Lintott 😄👍🏽

 

@Makro så är det absolut. I mitt fall är vinterförvaringen största kostnaden, nästan 3x bryggplatsen på sommaren, båda i mälaren nära Stockholm.

 

En sån här båt som Saga’n, ca 25 år gammal, med ganska simpel motor och drivlina - ser det dåligt ut och tappar den i värde om man utför bas-service själv? 
Tänker att det skulle en väldigt stor kostnadsökning, om man måste börja lämna in båten på firma varje år.

 

 

Det är inte någon större skillnad på den årliga servicen på din nuvarande båt och den nya du funderar på. Du kan definitivt göra det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det som med bilar, de kanske 3-5 första åren bör vara servade hos auktoriserad för att kvalitetsbrister ska vara åtgärdade enligt servicebullentiner, om det kan vara aktuellt. Och när det gäller moderna maskiner innebär det ju också mjukvara till motorns styrsystem som man annars missar. Men på 25 år gamla grejer skulle jag inte bry mig om vem som gjort jobbet, bara det är dokumenterat vad som är gjort och att allt är gjort enligt tillverkarens rekommendationer och service protokoll. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...