Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Rolle85

Surfplatta för navigering?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min gamla Garmin Gpsmap från 2007 verkar ha gått sönder. Letar nu ersättare men kom då att tänka på att de kanske finns appar för en surfplatta som jag installerar i båten. Behöver vara typ 7tum och ha gps då jag inte har simkort till den. Vad ska man sikta på?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog en hel del redan på MG om detta, sök lite för goda tips.

 

Beroende på hur du vill kunna navigera, ditt bruk av båten finns det plus och minus med plottrar och plattor.

 

iPad har jag använt som komplement till plottrar, papperskort och pilotböcker i över 10 år.

Problem med platta

ljusstyrkan i soligt väder i sittbrunnen på segelbåt

värmen soliga dagar, det har hänt att den stängt av sig

vattentåligheten, skal rekommenderas

Navionics Boating har plötsligt tappat sjökorten, krävde internet för aktivering igen.

 

Finns en anledning till att det fortfarande säljs plottrar men ditt behov styr.

 

iPad med GPS innebar för 2 år sedan att den måste ha SIM kortläsare dvs den dyrare modellen

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit och är mycket nöjd med min Garmin 92 SV.

Köpt för 5 år sedan.

 

Tog med ett Frammåtseende Ekolod från början.

 

Jag förstår att det går att koppla till de givare man ev önskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Rolle85:

Min gamla Garmin Gpsmap från 2007 verkar ha gått sönder. Letar nu ersättare men kom då att tänka på att de kanske finns appar för en surfplatta som jag installerar i båten. Behöver vara typ 7tum och ha gps då jag inte har simkort till den. Vad ska man sikta på?

Alla surfplattor har GPS inbyggt så det är inget problem. Ju större skärm desto bättre, säger jag. Ger bättre överblick när man ska planera färden eller se lite framåt från där man är. Med mobiltelefonen blir det ett hysteriskt zoomande av kartbilden in och ut hela tiden . 

 

Jag köpte i somras en Samsung Tab A9+ 10" endast för att ha i båten och köra Skippo och andra båt- och navigationsrelaterade appar. A9+ är en budgetplatta som kostar ungefär 1/3 av vad de dyraste Androidplattorna kostar men jag tycker den duger till ändamålet ändå. Tillräckligt snabb. 

 

Det största problemet, förutom ömtåligheten, är skärmens maximala ljusstyrka. Den är på tok för svag och det är svårt att se något på skärmen soliga dagar. Man får huka och kika under sprayhooden eller annan skugga.

 

Det är helt uselt att vi 2024 fortfarande ska behöva dras med prylar som inte går att använda i starkt dagsljus! Tillverkarna månar väl om drifttiden/laddning (det är främst skärmen som käkar upp batterikapaciteten) men det borde vara upp till mig som användare att avgöra. Det är bara att köra med konstant laddning så är drifttiden ett ickeproblem. 

 

Men detta problem gäller för alla mobiler och surfplattor oavsett pris, förutom Apples senaste iPads som har någon ny, extremt ljusstark skärmteknik. Men de kostar uppåt 20.000 så de går bort totalt för min del! 

 

Du behöver inget separat simkort för plattan, bara dela ut telefonens internet till plattan så kör de båda på samma abonnemang.

 

Men tänk på att dataförbrukningen gärna drar iväg när man börjar använda surfplattan till allt möjligt, så du kanske behöver växla upp abonnemanget. Jag hade 20 GB/mån men det räckte inte långt med surfplatta så fick byta till obegränsat, men det var inte mycket dyrare. 

 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Till_havs:

Alla surfplattor har GPS inbyggt så det är inget problem.

Nej, det är inte sant. I Apple-världen krävs en platta med "cellular", dvs mobilnäts-möjlighet. Väljer man en med bara wifi blir man då djupt besviken om man tänkt använda den som navigator.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, ChristerN said:

Nej, det är inte sant. I Apple-världen krävs en platta med "cellular", dvs mobilnäts-möjlighet. Väljer man en med bara wifi blir man då djupt besviken om man tänkt använda den som navigator.

GPS och cellular är två skilda saker. Alla ipads har gps, men det kan krävas koppling till internet för att ladda kartor. Om det nu inte finns appar där man kan ladda ner kartor i förväg, men det vet jag ingenting om.

 

Jag har endast plattor med wifi och har köpt en mobil 5g router istället. Blir billigare och man kan också koppla upp dator eller vad som helst som behöver wifi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Yopphedi:

GPS och cellular är två skilda saker.

Ja, det är självklart och det vet jag mycket väl.

42 minuter sedan skrev Yopphedi:

Alla ipads har gps

Nej, inte enligt Apples hemsida (och ett flertal kommentarer här på MG, när detta ämne varit uppe tidigare, har gällt såna som köpt en med bara wifi och blivit förvånade när dessa inte har GPS).


https://www.apple.com/se/ipad-10.9/specs/

Plats

Alla modeller

 

Digital kompass

Wifi

Mikrolokalisering med iBeacon

 

Wi‑Fi + Cellular-modeller

Gps/GNSS

Mobil uppkoppling

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska slänga ut min äldre plotter och sätta in en hållare till platta istället. 

 

Ska dock prova ut en annan app än skippo till nästa sommar. Tycker det är extremt konstigt att man inte kan få upp bäring till waypoint el kurser på sina rutter...? Man styr efter ett streck i telefonen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, ChristerN said:

Ja, det är självklart och det vet jag mycket väl.

Nej, inte enligt Apples hemsida (och ett flertal kommentarer här på MG, när detta ämne varit uppe tidigare, har gällt såna som köpt en med bara wifi och blivit förvånade när dessa inte har GPS).


https://www.apple.com/se/ipad-10.9/specs/

Plats

Alla modeller

 

Digital kompass

Wifi

Mikrolokalisering med iBeacon

 

Wi‑Fi + Cellular-modeller

Gps/GNSS

Mobil uppkoppling

Jamen, rackarns. I stand corrected!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har aldrig haft en plotter utan använt PC och platta. Min favoritplatta är en Sony Experia Z2 som nu tyvärr behöver konstant sladdmatning då batteriet efter 10 år gett upp. PC jag använder är en NB HP NX6325* Sempron 3500+, 512MB XPH köpt 2007.

Min erfarenhet är att det skall vara en matt och bakgrundsbelyst skärm. Då slipper man reflexer och den fungerar även i direkt solljus.

Edit
Andvänder OpenCPN på både platta och PC.

Redigerad av b_syrsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev b_syrsa:

Jag har aldrig haft en plotter utan använt PC och platta. Min favoritplatta är en Sony Experia Z2 som nu tyvärr behöver konstant sladdmatning då batteriet efter 10 år gett upp. PC jag använder är en NB HP NX6325* Sempron 3500+, 512MB XPH köpt 2007.

Min erfarenhet är att det skall vara en matt och bakgrundsbelyst skärm. Då slipper man reflexer och den fungerar även i direkt solljus.

 

Vilka program har du använt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Vestergren:

Vilka program har du använt?

OpenCPN

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ipad fungerar bra, men skaffa en separat GPS-modul. GPS'en i Apples produkter är bra, men de har en tendens att "frysa" eller tappa signalen men jämna mellanrum. Det är lätt att missa att skärmen frusit när man tittar ner på plottern, vilket gör att du kan vara helt fel kurs i 10-30 sek innan den släpper igen. De nya Ipad'erna har bra ljusstyrka och fungerar hyfsat i starkt ljus. Däremot så bör du ha den monterad så luften kan cirkulera runt den, om den blir i direkt soljus, då den annars kan stänga av sig på hög temperatur. Mjukvaran jag rekommenderar är iSailor. Jag har provat många olika under åren, men alltid gått tillbaka till iSailor. Jag har iSailor även på mobilen så jag kan spela in en rutt utanför farled när jag åker men någon annan. Då har jag den rutten sparad ifall jag själv vill ta den turen någon gång. Är du ofta ute i dåligt väder så köper du till tjänsten AIS (ca €15) i iSailor så ser du alla kommerciella fartyg och många fritidsbåtar direkt i sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...