Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
skippeer

IVT US-12N switch till Inverter

Rekommendera Poster

Båten vi köpte 2017 (då 15 år gammal) överraskar då och då med snurriga lösningar typ genomföringar genom sandwich skrov som med tiden börjat fukta balsan. Fixat isamband med byte av genomföringar genom att ersätta balsa med epoxy. 

 

Till 230 volt sidan finns det en brytare till varmvattenberedaren vilket är bra.

Däremot håll i huvudet med att när jag remote startar inventern så får batteriladdaren 230 volt.

Osäker om varvet som byggde båten hade otur när de tänkte eller det är firma som eftermonterat el utrustning.

Bakom inredningen visar det sig att det finns en IVT US-12N, osäker om den är inkopplad.

 

Är det någon som tänkt till på integrering av US-12N och har ett el schema?

IMG_3123.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev skippeer:

Båten vi köpte 2017 (då 15 år gammal) överraskar då och då med snurriga lösningar typ genomföringar genom sandwich skrov som med tiden börjat fukta balsan. Fixat isamband med byte av genomföringar genom att ersätta balsa med epoxy. 

 

Till 230 volt sidan finns det en brytare till varmvattenberedaren vilket är bra.

Däremot håll i huvudet med att när jag remote startar inventern så får batteriladdaren 230 volt.

Osäker om varvet som byggde båten hade otur när de tänkte eller det är firma som eftermonterat el utrustning.

Bakom inredningen visar det sig att det finns en IVT US-12N, osäker om den är inkopplad.

 

Är det någon som tänkt till på integrering av US-12N och har ett el schema?

IMG_3123.jpeg

Jag har en landströmscentral (vet ej tillverkare) med säkringsbrytare för varmvattenberedare, laddare och två grupper eluttag (å jordfelsbrytare, indikatorlampa mm).

 

Inverter Mastervolt som aktiveras med brytare vid 12V-huvudbrytarcentral.

 

När jag har landström inkopplad så matas samtliga säkringar i landströmscentralen med landström.

 

När jag kopplat bort landström o startar invertern så är vvb o laddare bortkopplade men övriga 240V eluttag försörjs med AC från invertern via säkringarna i landströmscentralen.

 

Hur det fungerar har jag ingen aning om men jag tror att funktionen sitter i invertern som är monterad i anslutning till landströmscentralen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis så vill jag ha det oxå.

 

Lokal Amazon counter har en Victron inverter till mig när jag kommer till nästa stad. Beställde kl 02, 12 timmar senare fanns den på plats. 3 dagar tidigare än vid beställningen, otroligt snabbt.

 

Blir att plöja igenom manualen efter finesser, tyvärr saknas inbyggd bluetooth stöd. Testar utan BT dongle..

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Exakt samma funktion som @Lintott har jag också i min central. Även grupper för VVB, laddare och uttag är lika.

 

Men jag har helt enkelt ett simpelt dubbelt växlande relä (med 230V AC-spole) i elcentralen, som i vila låter gruppen med eluttagen vara kopplade till invertern. Vid landström (som även då går till reläspolen) så drar reläet och kopplar om även uttagsgruppen till landströmmen ("V/A" är en digital volt/amperemätare med strömtransformator):

 

bild.png.040478674d9473568d8a45acc290a3bf.png

 

Reläet i centralen gör funktionen helt oberoende av typ och integration av invertern, och skulle den sönder är man inte låst till en typ med denna funktion utan kan sätta dit vad som helst.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...