Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Edvald

Råd för utbyggnad av elsystem

Rekommendera Poster

Hej

 

Har funderat en hel del på vilken lösning som skulle vara bäst för att bygga ut mitt nuvarande system så att jag kan lägga till ett större LiFePo4 batteri samt inverter. Då det verkar inte vara helt enkelt att byta ut blysyra batterierna helt pga generatorn på motorn samt att det verkar avrådas från att köra bogpropellern på LiFePo4 så är tanken att ha båda, för att röra till det ytterligare så har min båt ett 12V och 24V system men tanken är att smått som smått flytta/byta ut allt som går från 12V till 24V och drömmen vore självklart att i slutändan endast ha 24V LiFePo4(kommer säkert inte att hända dock)

 

Så här ser mitt system ut i dagsläget

wiring_diagram_current.thumb.png.2e14ab511fdbd469414e2b0cb30824f3.png

Just nu har jag två alternativa framtidslösningar varav denna är den jag känner är bäst men jag vet inte riktigt vad batteriladdaren för 24V blysyrat tycker om detta men det känns som den enklaste lösningen då all ström går åt ett "håll" och den blir mer en utbyggnad av det jag redan har samt så kan jag börja med en Orion och sedan slänga in en till för att ladda LiFePo4 med högre amp om så skulle behövas dvs jag börjar med endast två Orions

wiring_diagram_current_extended.thumb.png.2bcf1f53a6a0932e98e9971702ee11e7.png

 

ett annat alternativ som jag fnulat på är detta men det känns som att det blir knas när det kommer in "laddning" från två håll, generator på blysyra och sol och landström på LiFePo4, det gör att jag måste börja med 3st Orions för att sedan kanske gå till 4 eller 5 beroende på hur snabbt jag vill att laddningen sker samt så vet jag inte om Orions gillar att man har två för att ladda och "olika håll" 24V<->24V

wiring_diagram_alternative.thumb.png.f2758ed3886fa842a3666cbbb0fd40fd.png

Är jag ute och cyklar? vilken av dessa anser ni vara den bättre lösningen eller har ni någon helt annan som jag borde göra istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha gått in på dina elscheman eller svara på om du är ute och cyklar, så tänkte jag bara kommentera en annan sak.

3 timmar sedan skrev Edvald:

....samt att det verkar avrådas från att köra bogpropellern på LiFePo4...

Det är väl inget som avrådes specifikt ifrån, men många Li har en begränsning av sin maxström i och med den inbyggda BMS:en. Upp till den ström som BMS/batteriet är specad att klara av att lämna så är det inga problem att köra t ex bogisen på Li. Och det är ju inte bara med den man behöver tänka till, det kan ju vara större ankarspel, inverter till 230V och annat som kan lasta i mesta laget. I synnerhet måste man tänka till så det inte kan vara en kombo av dessa som ligger på mer/längre än batterierna är specade för.

 

I mitt fall har jag akterpropellern, ankarspel m.m. kvar på Li, medan bogisen går på motorbatterierna. Mina Li är specade 150A kontinuerlig lastström (och 300A/15s) per styck, så upp till de 350-400A akterpropellern drar är inga problem för de (f.n.) tre som ligger i parallell. Men kör jag även bogisen på fullfart samtidigt så skulle det bli för mycket om även den låg på Li-banken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE den avrådan jag såg var mest för att BMSen kan stänga av batteriet om nått händer som den inte gillar och att det kan bli en oväntad överraskning när man håller på att lägga till någonstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Edvald:

@IngemarE den avrådan jag såg var mest för att BMSen kan stänga av batteriet om nått händer som den inte gillar och att det kan bli en oväntad överraskning när man håller på att lägga till någonstans

BMS:en stänger inte av om det inte är extremt onormala strömmar/spänningar. Något som aldrig skall hända - om man dimensionerat och ställt in saker rätt.

 

Är nog vanligare att säkringen till bogisen går eller batterierna var så vissna (om man har gamla bly/syra) att propellern inte går av den anledningen. Och det är inte vanligt heller.

Alldeles oavsett är det värsta som kan hända om "BMS stänger av" inte att en ansluten bogis slutar funka, utan snarare att kanske hela navigationssystemet m.m. i båten lägger av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kommentar till dina ritningar som jag tycker ser tokigt ut är att det ser ut som om både 12V- och 24V-systemen har gemensam minus. Det vanligaste sättet i system med olika spänning som jag har petat i är att dessa är helt åtskilda och att man har tex en DC/DC 12-24 eller 24-12 mellan dem. Men det kanske bara är att jag inte förstår dina ritningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

- - -

det ser ut som om både 12V- och 24V-systemen har gemensam minus. Det vanligaste sättet i system med olika spänning som jag har petat i är att dessa är helt åtskilda och att man har tex en DC/DC 12-24 eller 24-12 mellan dem.

- - -

De båda delarna måste ha gemensam minus om det ska gå att skicka ström mellan de olika delarna.....

 

Om det är ett AC-system o ett DC-system så måste de vara separerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

De båda delarna måste ha gemensam minus om det ska gå att skicka ström mellan de olika delarna.....

OK, tack, då har jag lärt mig något idag också 😁. Har dock inte stött på det i de båtar jag har pysslat med men de har alla haft generatorer med samma spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev ChristerN:

OK, tack, då har jag lärt mig något idag också 😁. Har dock inte stött på det i de båtar jag har pysslat med men de har alla haft generatorer med samma spänning.

Fast en variant är ju just som @ChristerN nämnde i ett tidigare inlägg att använda en DC/DC med galvaniskt (metalliskt) skild/isolerad utgång mellan systemen. Då går det skicka ström emellan men utan att de har minus (eller någon annan potential) gemensam. Men nu har inte TS ritat in sådan isolerad DC/DC i sina elskisser, och då måste minusen vara gemensam.

 

Det är också oftast en stor praktisk fördel med en gemensam minus/referens även om det i fordonet/båten förekommer flera spänningar. I en bil med metallchassie är det ganska uppenbart, men fördelen gäller även i t ex en båt eller varhelst man har en konstruktion/design med saker som skall kommunicera eller ens ha något med varandra att göra. Sparar om inte annat ofta många blåsta säkringar och konstiga brända lukter....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det går både 12V och 24V till motorblocket så tror jag inte att jag ens kan separera dom om jag skulle vilja men jag skulle nog inte vilja göra det. Det är flera ställen som det är och kommer vara draget både 12V och 24V till och att slippa dra dubbla minus kablar är den ganska stor fördel. Detta är dessutom en stålbåt så hela skrovet är kopplad till minus via motorblocket dock är det inget som använder skrovet som negativ retur. Det är av den anledningen som jag lade in icke isolerade Orions, skiljer 100kr för något som jag inte skulle få någon fördel av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vill ge synpunkter på om alternativ 1 eller 2 är bäst eller kanske har en annan struktur dom anser bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...