Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
skippeer

VVS Rör adapter invändig 3/8” till utvändig 20 mm?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

VVS kan vara komplicerat men trodde att köpa längre duschslang inte skall vara svårt…

 

Köpte hastigt och lustigt 2,5 m lång duschslang som passar till duschhandtaget i aktern ”PVC Hose F 1/2 - F 1/2”

Min tolkning är female 1/2 tum i bägge ändar.

 

Några dagar senare i en annan stad skulle jag snabbt byta till den längre slangen…

Då insåg jag att blandaren har male 3/8” anslutning, iväg och köpte en liten adapter, invändig 3/8” och utvändig 1/2”.

Den passar inte på halvtum kopplingen, går på några varv, har samma gängstigning.

 

Adapterns yttre diameter är 20,7 mm vilket är för stort,

20,2 mm fungerar (testat/mätt med duschandtag).

 

Någon som har koll på VVS adaptrar?

IMG_3094.jpeg

 

De invändiga gängorna har kvar lite av Loctite 577 som jag övermodigt smetade på.

 

Original duschhandtaget från 2002 var Trem och det nya som jag köpt ihop med duschslangen är Barka, Made in Italy för båda fabrikaten.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

VVS kan vara komplicerat men trodde att köpa längre duschslang inte skall vara svårt…

 

Köpte hastigt och lustigt 2,5 m lång duschslang som passar till duschhandtaget i aktern ”PVC Hose F 1/2 - F 1/2”

Min tolkning är female 1/2 tum i bägge ändar.

 

Några dagar senare i en annan stad skulle jag snabbt byta till den längre slangen…

Då insåg jag att blandaren har male 3/8” anslutning, iväg och köpte en liten adapter, invändig 3/8” och utvändig 1/2”.

Den passar inte på halvtum kopplingen, går på några varv, har samma gängstigning.

 

Adapterns yttre diameter är 20,7 mm vilket är för stort,

20,2 mm fungerar (testat/mätt med duschandtag).

- - - -

Jo, att det kan vara krångligt med gängor blev jag varse för några år sedan när jag köpte en fyrkantsplugg för att ersätta en annan som gick trögt nåt så in i h...

 

Det visade sig att den trögskruvade pluggen var rätt för ändamålet - att kunna dra lagom mycket så att en o-ring kom i kläm och tätade.

 

Vid min "forskning" om gängor så upptäckte jag att det inte bara finns "vanliga raka rörgängor" kallade NTP utan en uppsjö av koniska rörgängor för diverse änvändningsområden.

 

Här finns lite om rörgängor att grotta ner sig i om man inte "får ihop det"....

https://se.vwr.com/cms/tech-article-pipe-thread-types-designations

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att alla råd och tips om vilka gängor det är blir rena chansningar om man inte vet vilket land produkten är tillverkad för och har kunskaper om det landets standard.

 

Besök ett företag som säljer rördelar och ta med dig dina grejer så får du säkert hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppades någon kände igen problemet.

 

Workaround

Köpt ny slang 3/8” (blandare) & 1/2” duschhandtag) men i den lilla båtbutiken blev det en 2 meters slang för de hade ingen längre slang med rätt gängor.

Målet var 2,5 meter för att kunna spola av runt knaparna och skrovsidan efter att ha förtöjt med leriga mooringlines.

 

Adaptern inköp i butik med skapligt sortiment, utprovningen av adaptern gjordes snabbt av personalen, skruvade inte in hela mutterns längd på medtagen slang utan bara några varv. Jag var nöjd för det såg ut som den passade.

Livets hårda skola.

 

Blir nog att jag får kasta den felaktiga slangen även om jag har småländsk mindset 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hänger med nu, Bussning på bilden. 1/2-3/8. Passar inte på slangen? 

Dvs. 1/2 passar inte påstådda 1/2 på slang?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stämmer.

Utvändig 1/2” på adapter passar inte på invändig 1/2” på duschslangen.

 

Duschhandtag passar på duschslang.

 

Mätt diameter på utsidan av adapter ca 20,2 mm

utsidan duschhandtag ca 20,7 mm (jämförelse gänga).

 

Kan gänga på adaptern några varv, tänkte olika stigning, nej de ser ut att vara identiska.

 

Mystiskt

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev skippeer:

Kan gänga på adaptern några varv, tänkte olika stigning, nej de ser ut att vara identiska.

Det finns cylindriska och koniska rörgängor, kan det vara en konisk du fått tag på?

 

De koniska brukar gå att skruva 2 - 3 varv innan de nyper, ibland fyra.

 

Om du mäter borde det vara runt 0,5 mm skillnad mellan den smalare och den grövre delen.

 

Det finns en anledning att duktiga rörmokare har förhållandevis höga löner. 

 

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökt mäta mha skjutmåttet för att se om adapterns 1/2” gänga hade varierande diameter, såg ur att vara samma diameter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...