Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Niklas-ES

Skador skrov, samt bottenmålning

Rekommendera Poster

Hej!

Då var det dags att försöka laga skador på skrovet som hände vid upptagning i fjol.

(Båten har inte varit sjösatt igår) utan har genomgått renovering.

Skadorna uppkom i samband att jag skulle upp med båten på vagnen, vanlig upptagning med båtvagn och traktor. Håller på bygger en ny vagn så detta skall inte upprepas 😊

Jag har hela tiden varit orolig att skadorna kan vara omfattande, har försökt hört mig för med mer kunniga än mig, bla en marinfirma som fått bilder. Slutsatsen är att det inte skall vara någon större skada, marinfirman i fråga var också tveksam på om ens skall behöva plastas.

Vilket jag gärna slipper, då jag skall behöva slipa ner mycket, och är relativt oerfarheten på den biten

Nu har har jag dock börjat slipa lite lätt, Nu skulle jag behöva era kloka bedömanden. Hur hade ni gått vidare och fixa skadorna?

Jag hade nån tanke att lägga på glasfiberspackel och gelcoat.

Har även en ekolodsgivare som plastningen har släppt på, ej relaterat till skadorna som skedde i höstas. Tycks ändå hållt tät. Där har jag slippat ner lite och lagt glasfiberspackel för att sedan var tanken att lägga 1-2 plastningen runt, likt tidigare.

Värt att nämna att finishen för mig på dessa delar inte behöver se ut för någonting alls egentligen, jag vill ha det bra, men också gärna så lättsamt som möjligt då jag massor att göra innan vintervilan.

Jag kan vara helt ute och cyklar med mina planer, därför jag skriver här.

Bifogar bilder på dom värsta skadorna på skorv.

Sedan tänkte jag slipa lätt och lägga på ett lager till bottenfärg, men kanske är dumt i höst? vet att vissa färger kan målas på 6 månader innan sjösättningen, men frågan är om hon hinner i vattnet innan det, om inte. Så behövs det slipas och läggas på ett till lager i vår?

Tack på förhand.

1000005798.jpg

1000005799.jpg

1000005800.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slipa kommer du inte undan! Allt löst och flarnigt material ska slipas bort och särskilt kanterna till skadan är viktigt att de blir slipade till en jämn och mjuk övergång från laminat till gul gelcoat. 

Slarvar man med detta så kommer lagningen att spricka och behöva mer arbete inom kort, så man sparar ingen tid på det. 

Huruvida du sedan kan spackla med epoxispackel eller behöver lägga på några lager epoxi och väv beror lite på hur djup den färdigslipade skadan blir. Man vill inte lägga på epoxispackel i för tjocka lager, det blir lätt som en stel kaka som senare spricker. Blir lagningen djup är det därför bättre att bygga upp den med epoxi och väv (som ger både styrka och följsamhet) tills någon eller ett par millimeter återstår och sedan avsluta med epoxispackel för att komma upp i nivå med omgivande gul gelcoat. 

Med excenterslip tar det inte lång tid att preppa den här skadan. Använd någon form av andningsskydd. Slippapprena ska vara grova, aldrig finare än P80 för den senare vidhäftningens skull.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev adeseaso:

Att slipa kommer du inte undan! Allt löst och flarnigt material ska slipas bort och särskilt kanterna till skadan är viktigt att de blir slipade till en jämn och mjuk övergång från laminat till gul gelcoat. 

Slarvar man med detta så kommer lagningen att spricka och behöva mer arbete inom kort, så man sparar ingen tid på det. 

Huruvida du sedan kan spackla med epoxispackel eller behöver lägga på några lager epoxi och väv beror lite på hur djup den färdigslipade skadan blir. Man vill inte lägga på epoxispackel i för tjocka lager, det blir lätt som en stel kaka som senare spricker. Blir lagningen djup är det därför bättre att bygga upp den med epoxi och väv (som ger både styrka och följsamhet) tills någon eller ett par millimeter återstår och sedan avsluta med epoxispackel för att komma upp i nivå med omgivande gul gelcoat. 

Med excenterslip tar det inte lång tid att preppa den här skadan. Använd någon form av andningsskydd. Slippapprena ska vara grova, aldrig finare än P80 för den senare vidhäftningens skull.

Tack för detta. 

Jag precis och pratade ett ett företag som sysslar med plastning, men vart inte heller klokare där. Mer ett "släng på lite spackel"..

Jag skulle gärna vilja reda ut det. Har både Glasfiberspackel och Epoxispackel. (Polyester och Epoxi också för den delen).

Är det bättre att använda Epoxispackel/Epoxi- väv?

Jag förstår att jag måste slipa ner mer, och som du säger så går nog den biten  snabbt. Spontant tror jag att skulle jag slipa ner och lägga några lager väv skulle det bygga för mycket. (om jag inte slipar massor)

Ett altenativ kan vara att slipa ner, ett lager väx/epoxi sedan Epoxispackel, Men kanske är dumt att endast lägga ett lager?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minutes ago, Niklas-ES said:

Är det bättre att använda Epoxispackel/Epoxi- väv?

Epoxi har bättre vidhäftning mot underlaget vid dylika lagningar än vad polyester har. En nackdel med epoxi är att den inte kan övermålas med topcoat men under vattenlinjen där du enbart ska måla över lagningen med primer/bottenfärg är inte detta något problem. 

Var dock noga med avfettningen då alla former av fett förstör vidhäftningen. Avfetta med engångstrasor, exempelvis pappersdukar som ofta vänds och byts ut, så att smutsen lyfts bort från ytan och inte smetas runt på densamma. 

39 minutes ago, Niklas-ES said:

Spontant tror jag att skulle jag slipa ner och lägga några lager väv skulle det bygga för mycket. (om jag inte slipar massor)

Ett altenativ kan vara att slipa ner, ett lager väx/epoxi sedan Epoxispackel, Men kanske är dumt att endast lägga ett lager?

Prio ett är att slipa loss allt löst material. Håll sedan en bredspackel eller liknande över skadan och bedöm hur mycket material du behöver lägga på. Ju djupare hålet blir, desto större anledning att grunda med väv innan du avslutar med spacklet. Glasfiberväv finns så klart i många olika tjocklekar men ett lager av den vanligaste typen kring 3-400 g/m² bygger inte så mkt per lager. Detta kan du också testa "torrt", det är bara att klippa några små bitar och hålla mot skadan med en spackel och försöka avgöra vad som blir lagom. Lägg hellre på ett lager för lite än ett för mycket. Det är jobbigare att slipa av överskott än att fylla på med mer.

I idealfallet lägger man inte mer spackel än vad som behövs för att ordna sista finishen, men det är inte supernoga. Se bara till att undvika att lägga spacklet tjockare än några millimeter för då ökar risken att det spricker.  

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter tack för ett väldigt bra svar.

Nu har jag en väg framåt, skall slipa på lite mer och mäta, bör tilläggas att själva skadan på bilden är slipad så allt löst material är borta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ekolodsgivaren inte används längre har jag också tagit beslut och ta bort den och kommer plastas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...