Djoba 0 Postad 27 Augusti Hejsan Mitt första inlägg på forumet. Och som nybliven båtägare så söker jag kunskap :). Jag har sökt runt på forumet och dom olika sökmotorerna som finns, men förmodligen är det IQ nivån som gör att jag inte fattar :p. Jag blev med min första båt förra veckan. En båt som funkar bra, men som behöver lite kärlek. Det är en Ryds 435 GT årsmodell okänd men tippar på typ 1985. Själva båten är i bra skick men behöver en ommålning och polering. Jag har tvättat av den, då den inte varit tvättad dom senaste åren. Som ni ser på bilderna så har det lossnat lite flagor. Min tanke är att slip och måla. Samt att laga lite repor och små skador med gelcoat spackel. Men har ni några tips på hur man ska lägga upp arbete och vilka saker man ska använda slipa & aceton gelcoat spackel? Slipa & aceton epoxi primer Slipa? bottenfärg till vatten linjen / och 2k ovan? Polera Eller har jag fått det helt om bakfoten? Tacksam för lite klargöranden 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 27 Augusti (redigerade) 17 minuter sedan skrev Djoba: Hejsan Mitt första inlägg på forumet. Och som nybliven båtägare så söker jag kunskap :). Jag har sökt runt på forumet och dom olika sökmotorerna som finns, men förmodligen är det IQ nivån som gör att jag inte fattar :p. Jag blev med min första båt förra veckan. En båt som funkar bra, men som behöver lite kärlek. Det är en Ryds 435 GT årsmodell okänd men tippar på typ 1985. Själva båten är i bra skick men behöver en ommålning och polering. Jag har tvättat av den, då den inte varit tvättad dom senaste åren. Som ni ser på bilderna så har det lossnat lite flagor. Min tanke är att slip och måla. Samt att laga lite repor och små skador med gelcoat spackel. Men har ni några tips på hur man ska lägga upp arbete och vilka saker man ska använda slipa & aceton gelcoat spackel? Slipa & aceton epoxi primer Slipa? bottenfärg till vatten linjen / och 2k ovan? Polera Eller har jag fått det helt om bakfoten? Tacksam för lite klargöranden 😊 Välkommen till forumet! Ser väl ut som en ok arbetsgång. Men skippa epoxyprimern (i alla fall över vattenlinjen), den bara begränsar framtida val av färg till nästa skikt. Som färg ovan vattenlinjen kan DeIjseel rekommenderas. Flyter ut o ger ett snyggt resultat vid "amatörmålning". Ska du ha båten på trailer eller liggande i vattnet? Om du ska ha den på land, i sötvattensjö eller på Norrlandskusten så behövs ingen antifoulingfärg på botten (å det är inte tillåtet med antifoulingfärg i de angivna vattnen) utan du är mer fri att välja färg. Ska du ligga i vattnet på väst- eller ostkusten så kan du välja att måla med en hård färg (här är det ok med epoxy) och borsttvätta några gånger under säsongen. Eller använda en hård antifoulingfärg. Redigerad 27 Augusti av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djoba 0 Postad 27 Augusti @Lintott tack gör snabbt svar. båten kommer användas i sötvatten, jag har inte bestämt mig om den kommer ligga i vatten hela tiden eller vara på trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djoba 0 Postad 27 Augusti 12 minuter sedan skrev Lintott: Ser väl ut som en ok arbetsgång. Men skippa epoxyprimern (i alla fall över vattenlinjen), den bara begränsar framtida val av färg till nästa skikt. Som färg ovan vattenlinjen kan DeIjseel rekommenderas. Flyter ut o ger ett snyggt resultat vid "amatörmålning". Ska du ha båten på trailer eller liggande i vattnet? Om du ska ha den på land, i sötvattensjö eller på Norrlandskusten så behövs ingen antifoulingfärg på botten (å det är inte tillåtet med antifoulingfärg i de angivna vattnen) utan du är mer fri att välja färg. Ska du ligga i vattnet på väst- eller ostkusten så kan du välja att måla med en hård färg (här är det ok med epoxy) och borsttvätta några gånger under säsongen. Eller använda en hård antifoulingfärg. tack gör snabbt svar. båten kommer användas i sötvatten, jag har inte bestämt mig om den kommer ligga i vatten hela tiden eller vara på trailer. så då kan jag köra med en vanlig 2k? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 142 Postad 27 Augusti Innan du ger dig i kast med att måla ytor ovan vattenlinjen, överväg att genomföra en grundlig maskinpolering, det är inte helt osannolikt att båten går att få tillräckligt fin utan ommålning. Att den sedan har skador i gelcoaten finns det reparationsmetoder för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djoba 0 Postad 27 Augusti 1 timme sedan skrev Gripen72: Innan du ger dig i kast med att måla ytor ovan vattenlinjen, överväg att genomföra en grundlig maskinpolering, det är inte helt osannolikt att båten går att få tillräckligt fin utan ommålning. Att den sedan har skador i gelcoaten finns det reparationsmetoder för. nyfiken, vad är det för reprstionsmetoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 142 Postad 28 Augusti Nja, jag menade bara traditionell spackling av skadan med gelcoat och sedan slipning/polering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 29 Augusti Du tycks i alla fall ha en vit båt, varför gelcoatreparationer kanske kan bli något lättare? Eller? Jag har en gul, helt omöjligt att få till rätt färg. Därför målar jag min... 😉 ... med billack... ursäkta svordomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 44 Postad 29 Augusti Att du har ett vitt lager utanpå ett vitt skulle jag tolka som att någon redan målat om båten. Du ser också gott om noppror i ytan som är en indikation på smuts från rollern när man målat. Det oroar mig att färgen lossnat som den gjort i den stora skadan på sista bilden. Att kanterna runt skadan rest sig tyder på att färgen kanske inte har helt bra vidhäftning mot underlaget. För mig är det då en absolut no-no att lägga tid och pengar på att fortsätta bygga upp ytan med nya lager utanpå. Så mitt tips är att begränsa projektet till att snygga till den nuvarande ytan med rengöring, rubbing/våtslipning, polering och vaxning. Skadorna kan du punktlaga med spackling och målning och hittar du färg i rätt nyans finns tekniker för att få dem att smälta in så bra att de blir osynliga när båten ligger i sjön och vattnet glittrar i friborden. Båten kan bli fin ändå! Och så slipper du bli alltför besviken ifall fler flagor lossnar inom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djoba 0 Postad 3 September 2024-08-29 vid 11:09 skrev adeseaso: Att du har ett vitt lager utanpå ett vitt skulle jag tolka som att någon redan målat om båten. Du ser också gott om noppror i ytan som är en indikation på smuts från rollern när man målat. Det oroar mig att färgen lossnat som den gjort i den stora skadan på sista bilden. Att kanterna runt skadan rest sig tyder på att färgen kanske inte har helt bra vidhäftning mot underlaget. För mig är det då en absolut no-no att lägga tid och pengar på att fortsätta bygga upp ytan med nya lager utanpå. Så mitt tips är att begränsa projektet till att snygga till den nuvarande ytan med rengöring, rubbing/våtslipning, polering och vaxning. Skadorna kan du punktlaga med spackling och målning och hittar du färg i rätt nyans finns tekniker för att få dem att smälta in så bra att de blir osynliga när båten ligger i sjön och vattnet glittrar i friborden. Båten kan bli fin ändå! Och så slipper du bli alltför besviken ifall fler flagor lossnar inom kort. Tack för svar. Bilderna kan vara lite missvisande då jag inte skrev med det. Bilden som visar undersidan med vad som ser ut som noppror kom fram efter att jag tvättade båten med medel för båt och högtryck. Men det kan vara så som du skriver. Tycker detta är lite svårt för man vill göra stegen ordentligt då planen är att behålla båten något/några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser