Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Johan77

Däckskontakt olika utföranden

Rekommendera Poster

Hej,

Finns det någon bra däckskontakt där kabeln från (i mitt fall masten) går in från sidan istället för uppifrån på däck? Gärna kompakt utförande (till skillnad mot de 'vertikala klassikerna' som är omotiverat höga).. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Johan77:

Hej,

Finns det någon bra däckskontakt där kabeln från (i mitt fall masten) går in från sidan istället för uppifrån på däck? Gärna kompakt utförande (till skillnad mot de 'vertikala klassikerna' som är omotiverat höga).. 

Svaret är väl egentligen "nej", men det finns varianter som är mindre dåliga och litet bättre...

Det bästa är väl att dra kablarna genom en svanhals och ha en anslutning inombords.

 

Diskussioner om däckskontakter har varit uppe många gånger, prova att söka här på forumet eller rent utav googla. Själv har jag äntligen löst detta problem, jag har monterat en vattentät låda med någon hög IP-klassning, alltså en kopplingsbox med täta in och utgångar. Inuti denna finns det en rad med flatsiftshonor för kabelskor, så varje gång jag "mastar av- eller på" får jag öppna locket på lådan och ansluta eller koppla loss den utgående kabeln. Nu har jag en motorbåt med rätt så platt tak, med en sarg runt omkring, så denna boxen syns inte från däckets nivå. Men en liknande lösning kanske du också kan få till? Nu har jag ingen mast, men en radarbåge där det förutom radarantennen och en del andra antenner finns topp och akterlanterna och tutan, deras kablar är det som kopplas i boxen, antennerna kopplas inte loss, dom skruvas loss med hela foten, läggs på rufftaket och viras in i bubbelplast eller liknande på hösten.

 

Jag har genom åren testat diverse olika däckskontakter, men inte hittat några bra flerpoliga. Senast hade jag gröna kontaktdon av militär standard, dom var dom bästa hittills, men här ärjade ringen som låser kontaktdonets hane i honan fast, så den gick inte att koppla loss, inte ens med massvis med rostlösningsvätska, sur grädde, Coca-Cola, massvis med svordomar och andra besvärjelser, det blev den stora avbitartången som fick stå för bortkopplingen. Sannolikt hade inte ringen ärjat fast om jag smort in den med någonting, vapenfett kanske...

 

Men jag är övertygad om att du här kommer att få förslag på en del moderna vattentäta kontaktdon i kompositmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aquasignal har en modell som finns i både stående och liggande fempolig.

jag har två stycken montrade i min båt...

dom funkar perfekt att montera på däck .

perra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev snoy:

aquasignal har en modell som finns i både stående och liggande fempolig.

jag har två stycken montrade i min båt...

dom funkar perfekt att montera på däck .

perra.

Dom är absolut enkla att montera, jag har haft tre stycken, testat både raka och vinklade. Men tyvärr är dom lika enkla att råka sparka sönder. Har tröttnat och över till en lägre kontakt i förkromad mässing skruvad i däck - trepolig dock, vet inte om just den finns med fler poler. Men en plastkontakt med plastöron klarar inte mycket om man råkar komma åt den med foten. Och vår satt vid mastfoten där man rör sig en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däckskontakter som kan sparkas sönder eller med tiden börjar ge upp pga dåliga kontaktytor är inte kul.

Rekommenderart istället en cableport i vilken kablarna dras och kontakterna sitter skyddade inne i båten.  

Jag har en cableport invid masten och upplever att den gör sitt jobb och att man inte fastnar med tampar eller kan sparka sönder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...