Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Skeebum

Koppla batteri-startmotor-generator

Rekommendera Poster

Jag upplever laddningen från motorn låg.

Vid halvfulla batterier kan laddningen komma upp i 15 Ah, men ganska snart sjunker den till 7-10 Ah.

 

Jag har en Yanmar 2GM20 med 55 Ah generator.

Batteribanken är ett blybatteri till startmotorn som är kopplat via skiljerelä till 2 st AGM på 95 Ah.

 

Idag sitter det en ganska tunn kabel mellan generator och startmotor, uppskattningsvis 7-8 mm2. Från startmotor till batteri ca 20 mm2, längd ca 5 meter.

 

Jag har nu tänkt att dra 50mm2 för att minska spänningsfall.

Är det normalt att koppla via startmotorn?

Ett alternativ är att behålla kabeln mellan batteri och startmotor, och dra en ny 50 mm2 mellan batteri och generator. 

 

Planen är att ersätta förbrukningsbatterierna med litium nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur och vart mäter du strömmen 15 A?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du menar att strömmen kommer upp i 15A resp 7-10A, inte avser kapaciteten som laddats i över tid (Ah) ?  Ah är kapacitet/energi, Ampere x tid/timmar, medan bara A är strömmen 😉

 

Det du beskriver är dock helt normalt och inget fel. För att ladda ett bly/syrabatteri lägger laddaren/generatorn på en spänning högre än batteriets vilospänning, t ex 14,0V. Inte så hög att batteriet börjar gasa (vilket en del laddare gör i alla fall) men så hög som möjligt för att få batteriet att dra i sig så mycket laddström så snabbt det går.

Det är nämligen batteriet själv som bestämmer hur mycket laddström det vill sluka i sig, och den faktiska laddströmmen har sällan så mycket att göra med det som är stämplat på t ex en generator (i ditt fall 55A) - så länge denna är högre än strömmen batteriet vill ha.

 

Ett rejält urladdat bly/syrabatteri drar precis som du skriver i sig en hel del ström initialt. Typiskt de värden du nämner. Men detta sjunker sedan ganska snabbt, och för att ladda i de sista 10-20% kan laddningen behöva stå på upp till ett dygn.

 

De som "startar motorn för att ladda batterierna" och kör 15-30 min får alltså sällan i mer än 5-10% kapacitet under denna tid. Fast de flesta vet nog inte om det, och det känns ju bra....

 

Den ändringen i kablaget du talar om kommer bara förbättra/snabba upp laddningen marginellt, och dessutom mest bara i början. Skulle inte tro att det handlar om mer än 3-10%. Det tar helt enkelt tid att ladda ett bly/syrabatteri, och måste få göra det - om man inte vill höja spänningen till marginalen med risk att radikalt förkorta batteriets livslängd.

 

Skillnad är strömladdade batterier som har annan kemi, t ex Litium, där man kan forcera in strömmen/energin på ett annat sätt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Undrar fortfarande hur TS mäter strömmen. Mäter han till ett batteri eller alla tre samtidigt?

 

Mina tre AGM glufsar vardera i sig 15 A vid laddning om de är halvtomma.

 

Använder Schunt med tillhörande instrument.

 

Men ett instrument liknande detta tycker jag är guld värt om man vill mäta strömmar som flyter genom kablar, utan att lossa någon. Bara att sluta tången runt en kabel, med instrumentet inställt för strömmätning och DC  (likström).

En del instrument klara bara att mäta AC (växelström).

 

Att bryta strömmen för att koppla in ett traditionellt mätinstrument förstör t ex generatorn om motorn är igång.

Har hänt att kablars krokodilklämmor 

lossnat med följd att generator gått sönder.

 

IMG_20240826_092345.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Hybro:

Mina tre AGM glufsar vardera i sig 15 A vid laddning om de är halvtomma

Hur mycket ström ett batteri slukar i sig mer exakt varierar stort beroende på tid sedan laddstart, laddspänning och batteriets urladdning/status. Även andra faktorer såsom ålder o.s.v.

Så både @Hybros och TS värden är fullt rimliga och kan betraktas som normala och förväntade.

 

(F.ö. orsakar de nuvarande 5m 20mm² bara ett spänningsfall på kring 0,06V vid 15A, så att byta ut den kabeln är för TS bortkastade pengar).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Hur och vart mäter du strömmen 15 A?

 

Jag läser av värdena via en victron shunt. Primärt kopplat på förbrukningsbatterierna, sekundärt på startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

 

 

(F.ö. orsakar de nuvarande 5m 20mm² bara ett spänningsfall på kring 0,06V vid 15A, så att byta ut den kabeln är för TS bortkastade pengar).

Ok. Skulle jag vinna något på att byta den tunnare kabeln mellan startmotor och generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Skeebum:

Ok. Skulle jag vinna något på att byta den tunnare kabeln mellan startmotor och generator?

Knappast, då den ju är kort (spänningsfallet vid 1m 6mm² och 15A är under 0,05V).

 

För att vara extra tydlig så har du alltså med största sannolikhet inget fel i din anläggning, för batterierna beter sig precis som bly/syrabatterier förväntas göra och med en laddström som inte alls är onormal. Du får helt enkelt förlika dig med att det tar tid att ladda batterierna.

 

13 minuter sedan skrev Skeebum:

Jag läser av värdena via en victron shunt. Primärt kopplat på förbrukningsbatterierna, sekundärt på startbatteriet

Shunten är väl bara kopplad att mäta strömmen på förbrukarbatterierna - alltid ?  Att den sedan också kan mäta spänningen på startbatteriet har ju inget med själva strömshunten och strömmätningen att göra.

I annat fall skulle du ju ha två separata strömshuntar.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Knappast, då den ju är kort (spänningsfallet vid 1m 6mm² och 15A är under 0,05V).

 

För att vara extra tydlig så har du alltså med största sannolikhet inget fel i din anläggning, för batterierna beter sig precis som bly/syrabatterier förväntas göra och med en laddström som inte alls är onormal. Du får helt enkelt förlika dig med att det tar tid att ladda batterierna.

 

Ok. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skeebum:

Ok. Skulle jag vinna något på att byta den tunnare kabeln mellan startmotor och generator?

Det har du redan fått svar på, men en 50mm2 kabel är overkill, det behövs inte, som att skjuta mygg med grovkalibirg luftvärnskanon. 🙂

8mm2 är i mitt tycke ingen tunn kabel, vi har olika referenser, jag anser i båtsammanhang att 1,5 mm2 och klenare, är tunna kablar.

 

Något du inte tycks ha fått svar på är om det är vanligt att kabeln från generatorns B+ går till startmotorns solenoid och därifrån vidare till batteriet, ja det förekommer, på Volvo-Pentas inombordare brukar det vara kopplat så. Hur det är på yanmarmotorer vet jag inte. men sannolikt likadant då motortillverkarna vill spara in på  kostnader för dyra kopparkablar och för att förenkla installationen.

 

Personligen kan jag ju tycka att kabeln från generatorn skall ha så få kopplingspunkter som möjligt, eftersom det i varje sådan punkt, förr eller senare, blir bristfällig kontakt, med oxid och så.

Så det kan vara en hel del vinst med att ha en ny fräsch 8mm2 kabel från generatorn till eventuellt skiljerelä/skiljediod, huvudbrytare/batterifrånskiljare och sedan till batteriets pluspol. kabeln mellan generator och batteri är nog en av båtens viktigaste kablar.

Sedan ser man till att kopplingspunkerna är rena, man kan skydda dessa med vaselin eller liknande.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så det kan vara en hel del vinst med att ha en ny fräsch 8mm2 kabel från generatorn till eventuellt skiljerelä/skiljediod, huvudbrytare/batterifrånskiljare och sedan till batteriets pluspol. kabeln mellan generator och batteri är nog en av båtens viktigaste kablar.

Personligen tror jag knappast den utgör någon större förbättringspotential, eftersom laddströmmen redan är s.a.s. i "rätt härad".

Om man drar nytt så kan det väl vara bra att dra om det så, men känns inte som prio på en installation som redan gör sitt jobb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Skeebum:

Jag upplever laddningen från motorn låg.

Vid halvfulla batterier kan laddningen komma upp i 15 Ah, men ganska snart sjunker den till 7-10 Ah.

 

Jag har en Yanmar 2GM20 med 55 Ah generator.

Batteribanken är ett blybatteri till startmotorn som är kopplat via skiljerelä till 2 st AGM på 95 Ah.

 

Idag sitter det en ganska tunn kabel mellan generator och startmotor, uppskattningsvis 7-8 mm2. Från startmotor till batteri ca 20 mm2, längd ca 5 meter.

 

Jag har nu tänkt att dra 50mm2 för att minska spänningsfall.

Är det normalt att koppla via startmotorn?

Ett alternativ är att behålla kabeln mellan batteri och startmotor, och dra en ny 50 mm2 mellan batteri och generator. 

 

Planen är att ersätta förbrukningsbatterierna med litium nästa år.

Som redan skrivits i tråden så är bly/AGM-batterier trögladdade. Därför är det klokt att komplettera elinstallationen med lite solpaneler. Solpanelerna ger kanske inte så många A men batterierna med sin måttliga aptit på A kan oftast suga åt sig det mesta från solpanelerna. Solpaneler är även bra för att sköta den sista toppladdningen som tar väldigt lång tid för en generator att fylla på. Solpanelerna jobbar ju alla dygnets ljusa timmar.

 

När/om du byter till LFP-batterier så kommer du att få det omvända problemet - det laddar så mycket att du måste begränsa laddningen för att inte elda upp generatorn som lätt överbelastas vid laddning av LFP. Min 80A generator laddar LFP med över 60A och kommer raskt upp i 100 grader....

Å ska du byta till annan batterikemi så kan det finnas idé att uppgradera dimensionen på kabeln från generatorn till batteriet (eller via startmotorn). Med den högre laddspänning som ett LFP-batteri suger i sig så blir spänningsfallet lite högre än för nuvarande blybatteriladdning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, just så... Detta skulle inte min moddade bilgenerator klara av, alltså LiPo-batterier.

Den överlever typ 15 min med förhöjd tomgång varje morgon (för kylning ens skulle) laddar då allt den kan ,dvs 70 A.

Har fixat större remskiva (flerspårs) för att få upp varvet till det dubbla, för kylningens skull vid max laddström.

Här duger inte alls tomgång på motor

 

Hur gör ni proffs vid laddning av LiPo-batterier?

 

Använder Ni vatten- eller heliumkylda generatorer?

 

Ja, ja bara undrar?

 

Min nuvarande generator ger 70 A, första fem minuterna till batterierna . ..

Men jag tänker 70 A under en halv timme. Vad krävs?

 

Kyla med nån bil-AC? Som drivs av motorn?

 

Fantastiskt med LiPo om man ständigt kan ladda i hamn, typ elbil!

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapa nu inte tråden med dina egna Li-frågor, TS frågade om sin laddning av bly/syrabatterier 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok Kryper tillbaks i just min lilla håla.

 

Men noterade att TS framledes tydligen ska uppgradera till LiPo ... 

Och då uppstår frågan om: hur begränsa laddströmmen till t ex 50 A, som generatorn max kan lämna under givna parametrar som t ex varvtal på generatorn, för t ex kylningens skull.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och förstod jag rätt, så avsåg TS 15 A laddning per batteri, d v s tre st batteri x 15 A, som någon svarade, att detta var OK.

Fattade jag fel?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Och förstod jag rätt, så avsåg TS 15 A laddning per batteri, d v s tre st batteri x 15 A, som någon svarade, att detta var OK.

Fattade jag fel?

 

13 timmar sedan skrev Skeebum:

- - -

Batteribanken är ett blybatteri till startmotorn som är kopplat via skiljerelä till 2 st AGM på 95 Ah.

- - -

11 timmar sedan skrev Skeebum:

Jag läser av värdena via en victron shunt. Primärt kopplat på förbrukningsbatterierna, sekundärt på startbatteriet.

Ja, du fattade nog fel. TS har tre batterier varav två förbrukningsbatterier. Avläsningen är på en shunt som är kopplad till de två förbrukningsbatterierna. Så de 15A avser så vitt jag förstår sammanhanget laddning av de två AGM förbrukningsbatterierna på tillsammans 180Ah. Laddningen av startbatteriet är nog som vanligt rätt försumbar efter några minuters laddning.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...