Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Johan_Danielsson

NMEA0183 mellan VHF och GPS

Rekommendera Poster

Hej,

Jag sliter mitt hår lite med att koppla ihop en Standard Horizon "GX1400GPS" VHF med den Garmin GPSMAP 72xs via NMEA 0183.
VHF.en har en intern GPS-mottagare men ska enligt manual prioritera inkommande positionsinformation från GPS om NMEA-kopplingen är rätt. Som jag kopplat idag kan jag se datatrafik i Garmin:ens diagnosfönster, men VHF:en visar inte exakt samma position som Garmin:en och displayen anger att den (VHF) använder intern GPS enbart.
Båda portarna på Garmin är inställda på "NMEA-HS" och högre baudrate är inställt på VHF:en, alla NMEA-meningar är påslagna i GARMIN och VHF.

Tacksam för råd vilka trådar som ska kopplas hur?

VHF har:

• Gul GPSinput(+)
  • Grön GPSinput(-)
  • Vit DSCOut(+)
  • Brun DSCOut(-)

Garmin har:

• Blå Port1Tx (out)
  • Brun Port1 Rx (in)
  • Grå Port2 Tx (out)
  • Lila Port2 Rx (in)
  • Samt röd+svart (batteriplus och minus)

Mycket tacksam för hjälp med kopplingen, så börjar jag med att få den rätt och ev inställningar sen...

Mvh

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Johan_Danielsson:

Hej,

Jag sliter mitt hår lite med att koppla ihop en Standard Horizon "GX1400GPS" VHF med den Garmin GPSMAP 72xs via NMEA 0183.
VHF.en har en intern GPS-mottagare men ska enligt manual prioritera inkommande positionsinformation från GPS om NMEA-kopplingen är rätt. Som jag kopplat idag kan jag se datatrafik i Garmin:ens diagnosfönster, men VHF:en visar inte exakt samma position som Garmin:en och displayen anger att den (VHF) använder intern GPS enbart.

- - -

Innan du lägger tid på det problemet - är det ett reellt problem?

Hur mycket differens är det på positionerna? Positionen från VHF används väl bara för att bli hittad vid ett eventuellt SOS-anrop och är den positionen någorlunda rätt så lär det inte bli något problem (du hinner nog driva längre innan hjälpen hinner fram än vad felvisningen är).

Det viktigaste är att plotterpositionen är korrekt vid navigering i tränga farvatten.

Men om du vill jobba med att få exakt samma värde så börja med att kolla att båda enheterna är inställda på samma positionsformat (VGS84).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan se NMEA-data i radion från plottern så borde du ha kopplat rätt.

VHF har:

Gul GPSinput(+)

Grön GPSinput(-)

Vit DSCOut(+)

Brun DSCOut(-)

Garmin har:

Blå Port1Tx (out)

Brun Port1 Rx (in)

Grå Port2 Tx (out)

Lila Port2 Rx (in)

Samt röd+svart (batteriplus och minus)

Jag skulle ha kopplat så här:

VHF -> Plotter

Gul -> Blå
Grön -> Svart (minus)

Vit -> Lila

Brun -> Svart (minus)

Men någon annan kanske har någon annan idé ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller för övrigt med @Lintott

Är inte anledningen till att ha en GPS i radion just att slippa dra denna kabel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, stort tack för rekommendation om koppling - ska prova denna asap.

Ser ingen data i själva radion, men i plottern kan man se checksummor för respektive NMEA-mening som skickas. VHF:en reagerar dock inte som om den har en extern GPS utan använder sin interna..

Anledningen till att koppla är att kunna få upp DSC-anrop på plottern, samt slippa larmsignalen (pga utebliven extern gps-signal) som kommer från VHF:en (som inte går att stänga av). Skillnaden i position är nog försumbar för syftet men den interna GPS:en verkar mer vara tänkt som backup då den larmar om den inte har extern signal...

Redigerad av Johan_Danielsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...