Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Karljohansson

scampi 30 sprickor vid kölbultar - input?

Rekommendera Poster

Varit och kollat på en scampi 30, se sprickor i bild nedan, den silvriga stolpen i bilden är nära fören

 

vad tror ni om dessa ? Varken denna eller förra ägare har info om Ev grundstötning 

 

 

IMG_4221.jpeg

IMG_5145.jpeg

IMG_5146.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn fram, som ordentlig tyngd.

 

Frågan är om nuvarande ägare och den före detta lagt märke till alla dessa långa och förmodligen djupa sprickor? Kanske aldrig lyft på durkarna?

 

Som det ser ut för mig, så har det varit en ordentlig grundstötmning.

 

Köp dig inte bekymmer. Detta bör åtgärdas och ser ut att bli rätt omfattande.

 

Men jag kan ha fel.

 

Det minsta Du bör göra är att anlita ett varv och en besiktningsman innan köp.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den bäste besiktningsmannen av en Scampi 30 är RYBBE, 08-området.

 

Han har kappseglat Scampi och skrivit många artiklar i Segling om deras förbättringar av denna båt inklusive ombyggnad av stödbalkar i kölsvinet.

 

Se upp med 3/4 byggen, en ”självbyggare” hade placerat en träbit under mastfoten och plastat igen, efter 30 fuktiga år hade trät ruttnat och maststöttans fot sjunk ned och tryckte på den 3 m långa motoraxeln.

 

Kolla med Scampi klubben om vilka svagheter som finns, jag bytte ut de rostiga röstjärnen som i original var i bonnjärn till nya i rostfritt.

 

Besiktning och egen händighet är bra.

 

Scampi 30 är en rymlig härlig 70-tals seglare.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid svårt att med hjälp av bilder och på distans svgöra till 100%, men jag tror inte att det är en grundstötningsskada för det är inte några kölbultar du ringat in. Det som är inringat är fastsättningen för propelleraxellagringen och som det ser ut är konstruktionen gjord i vanligt stål som har rostat och sedan förorsakat sprängning o laminat och spackel. Bör åtgärdas men gör man det själv behöver det inte bli så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev skippeer:

 

Se upp med 3/4 byggen, en ”självbyggare” hade placerat en träbit under mastfoten och plastat igen, efter 30 fuktiga år hade trät ruttnat och maststöttans fot sjunk ned och tryckte på den 3 m långa motoraxeln.

Nu har jag inte tittat i bygganvisningen till Scampin men väl till 78:an och Cumulusen och där innebar 3/4-fabrikat att skrov, däck, basinrede, maststötta och motor var monterade, så det kanske inte var "självbyggaren" som gjort en fadäs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev excel319:

Nu har jag inte tittat i bygganvisningen till Scampin men väl till 78:an och Cumulusen och där innebar 3/4-fabrikat att skrov, däck, basinrede, maststötta och motor var monterade, så det kanske inte var "självbyggaren" som gjort en fadäs.

Då är det dolda problemet kanske mer allmänt än vad jag gissade, tyckte det var käpprätt åt skogen med att bygga in trä i en fuktig miljö.

70 talet var lite vilda västen inom båtbyggeriet, röstjärn i bonnjärn var inte smart heller.

 

Om Rybbe engageras som besiktningsman rätas eventuella frågetecken ut, en go gubbe som vi Göteborgare säger och kunnig.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, skippeer said:

Den bäste besiktningsmannen av en Scampi 30 är RYBBE, 08-området.

 

Han har kappseglat Scampi och skrivit många artiklar i Segling om deras förbättringar av denna båt inklusive ombyggnad av stödbalkar i kölsvinet.

 

Se upp med 3/4 byggen, en ”självbyggare” hade placerat en träbit under mastfoten och plastat igen, efter 30 fuktiga år hade trät ruttnat och maststöttans fot sjunk ned och tryckte på den 3 m långa motoraxeln.

 

Kolla med Scampi klubben om vilka svagheter som finns, jag bytte ut de rostiga röstjärnen som i original var i bonnjärn till nya i rostfritt.

 

Besiktning och egen händighet är bra.

 

Scampi 30 är en rymlig härlig 70-tals seglare.

Det med motoraxeln kan jag nog kanske bekräfta, motoraxeln antar den som går från motorn till propeller den vibrerar säkert 2-3 cm åt vardera håll vid start av motorn i några sekunder innan motorn ändrar till annat varvtal då slutar den vibrerar 

 

kan det hänga samma tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Karljohansson:

Varit och kollat på en scampi 30, se sprickor i bild nedan, den silvriga stolpen i bilden är nära fören

 

vad tror ni om dessa ? Varken denna eller förra ägare har info om Ev grundstötning 

 

 

IMG_4221.jpeg

IMG_5145.jpeg

IMG_5146.jpeg

Svårt att ge ett högkvalitativt svar utan att titta på skadan med egna ögon.

 

Det är nog inte lätt för nuvarande ägare att kunna redovisa allt som båten varit med om under dess 45-50-åriga historia med sannolikt rätt många ägare.

 

Det kan i bästa fall vara inplastade balkar till propellerhylsan som tillverkats av bonnjärn och börjat rosta. Rost har större volym än järn och spränger loss en inplastning.

 

Det kan även vara en grundstötning som hjälpt till att slå loss förstärkningsbalkarna. Brottet verkar kraftigare i bakre delen än i främre, precis som det blir vid en grundstötning när akterkanten av kölen trycks uppåt. Balkarna sitter bultade tillsammans med kölen så det är inte så konstigt om de slås loss vid en grundstötning.

 

Eller en kombination av bådadera...

 

Om du absolut vill ha båten så ska du låta en kunnig besiktningsman ge ett utlåtande men bered dig på att det blir en del jobb att reparera skadan. Antingen det är rostiga balkar (då bör nog hela balken friläggas och plastas om) eller grundstötningssprickor så kräver det en insats.

 

Det finns många Scampi och det går nog att hitta ett exemplar som du inte behöver börja med att reparera. Jag avråder från att köpa detta exemplar om du inte får ett väldigt lugnande besked från en besiktningsman..

 

Å att propelleraxeln vibrerar är helt normalt för Scampi. Axeln är så lång att det inte går att undvika. En exakt uppriktning av motorn kan minimera vibrationerna men att få bort dem helt är nog omöjligt.

Redigerad av Lintott
Komplettering om propelleraxel
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här, en båt som ser ut så under durkarna och i kölsvinet ska man bara vända ryggen till direkt. Mycket lätt att se hur noggrann och rädd båtägaren har varit om sin båt genom att kika på just sådana utrymmen. Är det puts och studs även här är det en ägare som tar hand om sin båt som helhet. Är det däremot skitigt,rostigt och sprucket så är man inte heller så noga med resten. Klart är det en väldigt unik båt kan man väl överväga men i det här fallet finns säkert 25 st på blocket varav minst 10 i bättre skick och någon enstaka i toppskick. Prisbilden på dessa skiljer mycket lite! Som flera med mig sagt GLÖM den båten!

Hälsningar Mikael 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp dig inte besvär...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog svajköl och skit. Du påvisar ett allvarligt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma spår som @excel319 . 
Även om det "bara" är  fastsättning av  hylsrör så är det ett problem och som andra har sagt - köp dig inte problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastar man in järn i ett utrymme som lätt lämnas fuktigt så blir det lätt så här, det finns inget i bilderna som nödvändigtvis indikerar en grundstötning. Däremot att det inte alltid varit torrt i kölsvinet.

 

Här har du en länk till beskrivning och åtgärd av problemet hos Scampins klassförbund - http://nya.scampiforbundet.se/nya-bottenstockar-pa-scampi-888-saranna/

 

Det är en del jobb men tycker ni att det verkar som en kul utmaning och är lite händiga och noggranna så fixar ni det. Det förutsätter väl dock rimligen att priset, båtens övriga attribut och er arbetsvilja är någorlunda i balans. Annars skulle jag stämma in i kören som säger avstå. 

 

Personligen tycker jag bara det är kul när folk tar tag i gamla båtar med dylika konstruktionsfel och gör om och gör rätt. Men det är bra om jobbet görs med tålamod och omsorg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev zurdu:

Ja det är nog svajköl och skit. Du påvisar ett allvarligt fel.

Det är i så fall den första Albinbåten med svajköl som jag hört talas om. Men kom gärna med fakta som motbevisar det jag skrev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...