Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Gaidin

Läckande vattentank igen. Fäster epoxi på sika 291?

Rekommendera Poster

Jag har åter igen en läcka i vattentanken...

Förra gången var den i botten på tanken och det lagades med flytande epoxi som fick rinna igenom hålet, sedan lite epoxispackel ovanpå det, det håller fortfarande efter nästan två år.

 

Nu är läckan ca 10cm ovanför botten men jag kan inte hitta hålet.

Jag utgick från att det var i en svets så jag tog sika 291 och kletade över de svetsade hörnen i tankens gavel men det läcker ändå. Ca 1l/Tim.

 

Manluckan är liten och tanken är djup så jag smetade in hörnen med ett rundat kvastskaft efter rengöring med aceton. Vidhäftning verkar bra men antingen är inte hålet där eller så missade jag hålet.

 

Jag fick tipset av en båtbyggare att "måla" med lamineringsepoxi och han blev nästan arg när jag hade kladdat med sika.

Jag tänkte helt enkelt pensla på epoxi överallt där läckan kan vara, behöver jag ta bort sikan eller fäster epoxin bra på sikan också? Det är ju lite knepigt att komma åt.

 

Att ta ur tanken är inte ett alternativ. En säck är inte heller ett alternativ då det är skvalpskott i tanken.

 

Ett trick jag testade var att tömma tanken, som ligger djupt ner i kölsvinet, och sedan fylla båten med vatten för att se var det rinner in men det var fortfarande helt tort efter ett dygns vattentryck utifrån.

 

Alla tips om tätning inifrån eller trick för att hitta det lilla hålet.

 

Som sagt så är det inte aktuellt att ta ur tanken och svetsa. Att svetsa inifrån är nog omöjligt också då det är brännbar isolering och plast på utsidan. Det går heller inte att se utsidan av tanken där läckan misstänks vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen finns det ingenting som fäster på härdad sikaflex, inte ens ny sikaflex.

 

Du har ju naturligtvis uteslutit andra saker som kan läcka? gamla slangar, slanganslutningar pentrypumpen...?

 

Det finns ju medel som man använder för att sanera sådana här marintätningsmedel, själv har jag efter en del jobb lyckats få bort sikaflex med sådant medel på plana och lättåtkomliga ytor, och även då var det en del gnidande och putsande.

 

I annat sammanhang ombord körde jag med en rätt så hård roterande borste i skruvdragaren, den var ju effektiv, den rev upp gammal tätningsmassa, kunde även skada gelcoaten. Att montera en sådan skruvdragare med hjälp av tape och buntband på något slags skaft, eller på en båtshake, för att sedan få ner detta i tanken funkar kanske bara i teorin. Till Dremel och liknande miniborrmaskiner finns det en böjlig axel, inte olik sådan som tandläkaren har, kanske med en liten stålborste och skaftet/båtshaken igen... Eller enbart dremeln med roterande stålborste på skaftet...?

Sedan då efter mekanisk borttaging gå på med silikonlöningsmedel., eller börja med sådant medel, sedan mekaniskt borttagande och därefter tvätt med silikonlösningmedel igen...? ja bara dom tråkiga lösningarna är dom sämsta.

 

Ett annat medel som man eventuellt kan laga en läckande plast- eller ståltank med är en blandning snabblim (cyanakrylat) och bakpulver. Det blir någon slags kemisk reaktion och efterlämnar sig en väldigt hård fog. Men det härdar på några sekunder och kan vara knepigt att få ned i läckan.

Man kan ibland täta läckor med kylarcement, men jag vet inte om sådant medel lämpar sig för en färskvattentank, även då bör nog sikan grundligt saneras.

 

På den tiden det byggdes akvarium med inredning användes epoxilim och epoxilack, kanske inte för direkt tätning men för fixering av inredning och för ytbehandling av inredningen. Fiskarna, även känsliga arter, överlevde, och såväl växter som alger satte sig fast på sådan inredning. Så att fortsätta med epoxybehandling är nog inga problem, om du nu kan sanera sikaflexen.

 

Undrar hur det skulle funkat med smältlim? Även då måste ju limpistolen ner i tanken, lägga en fog och sedan ner i tanken med en varmluftspistol för att återigen smälta limmet så att det kanske tränger ned i läckan... men även då måste ju sikan bort först. Sedan har jag ju ingen aning om smältlim är giftfritt. Om tanken är i rotfritt stål, lär ju mältlimmet stelna väldigt snabbt när stålet leder bort värmen.

 

Det finns ju nödtätningemedel för skrovet, kanske kan sådan täta tanken? ja jag vet inte.. Jag vill minnas att detta reagerar och härdar med hjälp av vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag stängt av pumpen helt just för att eliminera läckor i slangar och vvb men jag får fortfarande köra länspumpen 10 sek per 24 timmar. Jag har en läcka någonstans i trycksystemet och min förhoppning var att det bara var där men det läcker ändå. Tanken och läckan är för lågt ner för att det skall uppstå en häverteffekt, annars hade jag fått koppla bort slangarna helt men det känns onödigt.

 

Hittar jag bara var hålet är så är nog reparationen enkel, knepet är bara att hitta det. Just nu väntar jag på att det skall sluta läcka så jag ser vilken nivå det läcker på, efter det är tanken att måla hela den vattenlinjen med epoxi. Troligen läcker det inte där sikan är, då borde det vara lagat, sikan fäste bra och jag fick in den bra i hörnen. 

 

Jag har också funderat på kylarcement men aktiveras inte den av värmen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

 

 

Jag har också funderat på kylarcement men aktiveras inte den av värmen? 

Jag vet inte så noga, har aldrig använt sådan, har alltid haft luftkylda VW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa lösningen:

Byt tank, eller lägg i en vattensäck i befintlig tank.

 

Man måste acceptera att saker o ting har begränsad livslängd. Oftast längre än 10 år. Sen äre kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att fästa, så tror jag det mesta fäster på Sikaflex 291, det är ju en polyuretanbaserad fog, inte silikon.

Det är i princip samma som används när man fogar/tätar bilkarosser, den går att lacka över när den torkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde Kreem tanktätning på MC tankar för. Lite flytande epoxi som går att måla på om man når dit, flera lager.

MC tankar lättare att behandla. Syra-Vatten-Sprit-epoxi.

Är tanken rostfri ? 

 image.png.61f69aae3325e28742b8c6cca34c0411.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-26 vid 12:38 skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte så noga, har aldrig använt sådan, har alltid haft luftkylda VW.

I morgon är tanken i princip tom, då skall jag pensla flytande epoxi över alla misstänkta områden så får vi se hur det går.

 

Jag återkommer med rapport. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-25 vid 23:55 skrev Gaidin:

Att ta ur tanken är inte ett alternativ. En säck är inte heller ett alternativ då det är skvalpskott i tanken.

 

2024-08-26 vid 19:08 skrev Hybro:

Bästa lösningen:

Byt tank, eller lägg i en vattensäck i befintlig tank.

 

Man måste acceptera att saker o ting har begränsad livslängd. Oftast längre än 10 år. Sen äre kört.

Bästa lösningen:

Byt båt.

Man måste acceptera att saker o ting har begränsad livslängd. 🙂

 

Med det sagt så tror jag att kylarcement härdar i kontakt med luft vilket ju stökar till det i en vattentank, det borde bli "skinn" på ytan. Dessutom går det åt väldigt mycket till en 500 liters tank.

 

Epoxi är nog en bättre lösning och den bör göra nytta även om det ligger sika i hörnen.

 

Lycka till med penslandet!

 

PS

Jag var inne på om du kan trycksätta tanken lite eller få lite undertryck i tanken och på så vis lättare upptäcka var läckan är. Med undertryck kanske du kan få vatten från ett vattenfylt kölsvin att läcka in i tanken och se var det blir fuktigt.

 

På något vis känns det lättare att pensla epoxi på alla känsliga ställen än att skapa undertryck i tanken, men nu är det sagt iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Mackey:

 

Bästa lösningen:

Byt båt.

Man måste acceptera att saker o ting har begränsad livslängd. 🙂

 

Med det sagt så tror jag att kylarcement härdar i kontakt med luft vilket ju stökar till det i en vattentank, det borde bli "skinn" på ytan. Dessutom går det åt väldigt mycket till en 500 liters tank.

 

Epoxi är nog en bättre lösning och den bör göra nytta även om det ligger sika i hörnen.

 

Lycka till med penslandet!

 

PS

Jag var inne på om du kan trycksätta tanken lite eller få lite undertryck i tanken och på så vis lättare upptäcka var läckan är. Med undertryck kanske du kan få vatten från ett vattenfylt kölsvin att läcka in i tanken och se var det blir fuktigt.

 

På något vis känns det lättare att pensla epoxi på alla känsliga ställen än att skapa undertryck i tanken, men nu är det sagt iaf.

Jag tömde tanken och fyllde båten med färskvatten men ingenting kom in i tanken på ett dygn. Märkligt.

 

Snart är det dags att blanda epoxi och pensla på, fan vet vad jag skall göra om det inte funkar. Hälla 50 liter epoxi I tanken så det når hålet kanske...

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Hälla 50 liter epoxi I tanken så det når hålet kanske...

Ja, det låter ju som en utväg om inget annat funkar och sedan trycksätta tanken så att epoxin tränger in i hålet.

 

Hoppas penselmetoden funkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte slänga ner många starka ficklampor (med snören så du får upp dom igen) och "se" om det lyser någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna metod är krånglig , farlig och i viss mån ett miljöbrott.

Om du kommer åt utsidan på vattentanken där läckan kan tänkas vara så kan man fylla tanken med ett tillåtet övertryck med tryckluft och köldmedium (innebär att proppa alla anslutningar).

Sen tar man en sniffer/läcksökare för köldmedium på utsidan.

Är det trångt blir det svårt att exakt hitta läckan.

Bor du i södra territoriet av landet så finns utrustning.

Det används en liknande metod inom tryckkärlsbranschen, men då med helium och en mer avancerad sniffer.

 

Läcksökare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev NW355:

Bor du i södra territoriet...

Det kan man nog säga. ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-26 vid 22:26 skrev NW355:

Använde Kreem tanktätning på MC tankar för. Lite flytande epoxi som går att måla på om man når dit, flera lager.

MC tankar lättare att behandla. Syra-Vatten-Sprit-epoxi.

Är tanken rostfri ? 

 image.png.61f69aae3325e28742b8c6cca34c0411.png

Bra att kolla hur lämplig den där är - och annan epoxi såklart - att ha ihop med dricksvattnet innan man använder den på en vattentank. Just den där verkar ha skadliga långtidseffekter på inre organ enligt tillverkaren och kanske är bättre just på bränsletankar som den är till för. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ”livsmedelsgodkänd” epoxi?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att lyfta i en tank eller säck på nåt annat ställe i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-29 vid 20:58 skrev NW355:

Denna metod är krånglig , farlig och i viss mån ett miljöbrott.

Om du kommer åt utsidan på vattentanken där läckan kan tänkas vara så kan man fylla tanken med ett tillåtet övertryck med tryckluft och köldmedium (innebär att proppa alla anslutningar).

Sen tar man en sniffer/läcksökare för köldmedium på utsidan.

Är det trångt blir det svårt att exakt hitta läckan.

Bor du i södra territoriet av landet så finns utrustning.

Det används en liknande metod inom tryckkärlsbranschen, men då med helium och en mer avancerad sniffer.

 

Läcksökare.png

Jag bor på 16e breddgraden så jo...  😄 Kap Verde.

 

Det går inte att se utsidan på tanken så detr svårt att få till den metoden.

 

I går penslade jag på ett par deciliter epoxi I den bakre delen av tanken där jag tror läckan är. Vattennivån gick dock lite längre fram än jag ser i den bakre manluckan så det finns en risk att läckan är längre fram. Jag skall strax fylla på vatten och se om åtgärden gjorde nytta. Läcker det fortfarande så är det framför skvalpskottet och då får jag lyfta durken och pensla via nästa manlucka. Bara att köra på tills epoxin är slut.

 

Den verkade fästa bra på sika I vilket fall, jag har en testat ovanför tanken där jag lade på sika för att se så det fäster, nu pendlade jag lite epoxi där och det verkar sitta bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

Finns det ”livsmedelsgodkänd” epoxi?

Jodå det finns...när jag va varvsarbetare så målade vi fäskvattentankar med vattenbaserad epoxi...visserligen många år sen...vi körde alltid  med hempel eller  international.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Går det inte att lyfta i en tank eller säck på nåt annat ställe i båten?

Ser ingen lösning på det nej. Inte med mindre än att riva ut inredningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fyllde tanken för ungefär tio timmar sedan och än så länge går länspumpen torrt så det ser lovande ut.

Det återstår att se hur länge det håller men som båtägare är det ju ett ständigt underhåll och jag bor året runt i båten så det blir ju mer slitage än några veckor på sommaren.

 

Nu känner jag mig positiv och glad. Jag har betalat marinan till måndag så då blir det att åka ut och ligga för ankare igen.

 

Byta hamnavgifter mot jollebensin.

 

Jag har dock en läcka på tryckdelen av systemet men det är mycket lättare att felsöka, jag misstänker övertrycksventilen på vvb som inte motionerats på tre år, det blir nästa projekt, den ligger under all skit i stuvfacket i sittbrunnen och där finns myyyyycket grejer. Kan vara bra att göra en inventering av innehållet där ändå.

 

En båtägare utan jobb är aldrig arbetslös.

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, I morse var det fortfarande inget vatten i kölsvinet så nu är tanken tät!

 

Jag har fortfarande läcka på trycksidan så det skall lösas men den jobbiga biten är löst.

Fan vad skönt!

Nu är det bara hundra andra reparationer som skall göras. 🤣

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-01 vid 11:36 skrev Gaidin:

Jodå, I morse var det fortfarande inget vatten i kölsvinet så nu är tanken tät!

Grattis!

 

2024-09-01 vid 11:36 skrev Gaidin:

Nu är det bara hundra andra reparationer som skall göras.

Som vanligt då!

Sailing around the world is just a lot of boat repairs in exotic places.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mackey:

Grattis!

 

Som vanligt då!

Sailing around the world is just a lot of boat repairs in exotic places.

Det är ett ekonomiskt oavlönat arbete men det ger mycket behållning i form av upplevelser men nu har jag ju varit still i 2.5 år. Tanken är att segla på afrikanska fastlandet med början nästa år, vi får se hur det går. En hel del behöver göras iordning. 

Man skall aldrig underskatta slitaget på en båt som används året runt jämfört med några veckor på sommaren.

 

Nu är sittbrunnen full av allt som låg i stuvfacket för att felsöka läckaget på tryckvattensidan,

Jag har tre utombordsmotorer som ligger på akterdäck, nåja, en sitter f n på jollen iofs.

Å andra sidan har jag mer plats i skåpen då jag fick besök i februari och blev av med en massa grejer...  

 

Det är mycket nU  🤣

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...