Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
memp

Rorkult teak lagning

Rekommendera Poster

Hej,

Vad kan jag använda för material för att fylla igen skruvhål och grop i trä (skrapskada)?

 

Jag vill också ta bort lacken, slipa och lacka igen på hela rorkulten när jag har fyllt igen skruvhål och lagat gropen.

 

Mvh,Maria 

IMG-20240825-WA0005(1).jpg

IMG-20240825-WA0009.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev memp:

Hej,

Vad kan jag använda för material för att fylla igen skruvhål och grop i trä (skrapskada)?

 

Jag vill också ta bort lacken, slipa och lacka igen på hela rorkulten när jag har fyllt igen skruvhål och lagat gropen.

 

Mvh,Maria 

 

 

Hej!

Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador.

Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa.

Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper.

Om möjligt spara slipdammet.

 

Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack.

Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör.

 

Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. 

 

Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer.

 

Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt.

 

Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig av kinesisk träolja till flera olika träslag. Den sägs tränga in djupare i trät. Om den är bättre, lika bra eller sämre än teakolja får var och en avgöra, men den är lätt att arbeta med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-28 vid 12:57 skrev Georg_Ohm:

Jag har använt mig av kinesisk träolja till flera olika träslag. Den sägs tränga in djupare i trät. Om den är bättre, lika bra eller sämre än teakolja får var och en avgöra, men den är lätt att arbeta med.

Tack så mycket! Tack för hjälpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken:

Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör.

 

Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. 

 

Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer.

 

Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt.

 

Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet.

Tack så mycket! Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm:

Hej!

Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador.

Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa.

Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper.

Om möjligt spara slipdammet.

 

Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack.

Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim.

Hej,

 

1. Om jag ska betsa: ska man betsad först och olja sedan eller tvärtom? 

 

2. Jag har läst att International Golsparlack är invändig användning. Stämmer det?

 

Tack på hjälpen som jag har fått

 

 

Redigerad av memp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken:

Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör.

 

Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. 

 

Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer.

 

Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt.

 

Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet.

Vilken lack använde du?

 

Mvh, Maria 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken:

Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör.

Teak är oerhört fett, vanligtvis brukar man avfetta teaken innan man lackar för att lacken skall sitta kvar. Teakolja innehåller ofta rött pigment, men inte alltid, så den färgar teaken, inte tar fram det röda. 
 

2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm:

Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne

Det är inte alltid toppen att laga med en plugg som har ådrorna på annan ledd än materialet man lagar. Det finns risk att man får sprickor i det lagade materialet pga fuktrörelser som naturligt uppstår i träet om ådringen går på tvärs. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är inte alltid toppen att laga med en plugg som har ådrorna på annan ledd än materialet man lagar. Det finns risk att man får sprickor i det lagade materialet pga fuktrörelser som naturligt uppstår i träet om ådringen går på tvärs. 

Hej,vad rekommenderar du för att laga borrhål som finns t.ex till autopilot och förläggare?

Vilken lack rekommenderar du till rorkulten? 

Tack på förhand,  Mvh, Maria 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev memp:

Hej,vad rekommenderar du för att laga borrhål som finns t.ex till autopilot och förläggare?

Vilken lack rekommenderar du till rorkulten? 

Tack på förhand,  Mvh, Maria 

Är det ett litet skruvhål; slipdamm blandad med epoxy som redan föreslagits. Är det ett större hål, en teakplugg typ sådan här, https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakpluggar/teakpluggar-20-st-2000020287?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYidiBzuvNjrrYuSkv8Sk-DIg&gclid=EAIaIQobChMI78_vwdOriAMVpFmRBR1TxzgnEAQYASABEgKuIPD_BwE

Jag rekommenderar en bättre enkomponentslack av polyuretan-typ, det finns massa olika fabrikat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev memp:

Hej,

 

1. Om jag ska betsa: ska man betsad först och olja sedan eller tvärtom? 

 

2. Jag har läst att International Golsparlack är invändig användning. Stämmer det?

 

Tack på hjälpen som jag har fått

 

 

1. Jag brukas sällan betsa, mest för att jag nästan aldrig får betsen i den nyansen jag vill ha…

men min uppfattning är ju att betsen skall vara lägst in mot träet, så att det tränger in, sist betsning diskuterades fanns det en del divergerande åsikter om det. Men det kan vara olika med spritbaserad och vattenbaserad bets, jag är ingen expert på det området.

 

2 Ja, men den brukar hålla rätt så bra ändå, jag har haft Goldspar på ytor som ändå måste lackas varje år oavsett lack, typ några fotsteg och locket på två kistbänkar av något teakliknande träslag, det brukar vara solens strålar som tar lacken. Jag har även använt Le Tonkinois linoljelack på ytor på utsidan, denna lack lovprisas ju emellanåt, och det är väl inget fel på den, men även den flagar efter något, några år på ädlare och fetare träslag.  Jag lackade en utomhustrappa med fotsteg av hyvlad fur med Le Tonkinois och den höll bra i flera år, den trappan vette åt norr. I år ”glömde” jag att behandla kistbänkarna och fotstegen, men förra året och året dessförinnan behandlade leg dessa rikligt med kinesisk träolja, och det höll sig bra i en säsong.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Internationals Compass på grabbens rorkult. Den har klarat 2 säsonger och är fortfarande jättefin. Har fått ett par jack i sig så nu ska den repareras i vinter igen, men då bara "spot repair" och så 2 nya heltäckande.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-05 vid 10:03 skrev memp:

Vilken lack använde du?

 

Jag använde Epifanes blank klarlack och förtunnade enligt tillverkarens rekommendationer med Epifanes penselförtunning. Dyrt värre, särskilt lacken. Och ett problem var att lacken "geleade" sig efter någon månad eller två, så den gick inte bra att spara. Men resultatet blev väldigt fint och nu en säsong senare har den kvar sin lyster. Kanske tar något billigare framöver inför det årliga att lägga ett lager till - får pröva mig fram lite. Innan jag satte igång hade jag läst mängder med trådar här för att få bra grepp om hur man jobbar med lack på trädetaljer på båtar som är utomhus (dvs som är i solen, UV). Du har nog också hittat dem, dvs om klibbduk för att få bort allt slipdamm samt tvätta med t-röd. Dessutom, lacka i olika omgångar - så här gjorde jag: tre varv lack (i olika grad förtunnad enligt tillverkarens rekommendation) sedan låta härda, slipa lätt för att rugga ytan (inte för att slipa bort) med extremt fint slippapper, klibbduk och tvätta, sedan tre varv igen och låta härda, slipa lätt, klibbduk och tvätta och sedan några varv lack till. 

 

Oljan var Herdins teakolja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ja, mellan varje varv lack fick det gå ett dygn och mellan varje "omgång" så fick det gå en vecka eller mer så det skulle härda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Stormfocken:

Kanske tar något billigare framöver inför det årliga att lägga ett lager till - får pröva mig fram lite. 

Nej förresten, jag kör nog på med samma fabrikat även om det var dyrt. Det funkade fint och en liten burk för ca 250 kr kommer räcka för att täcka allt utomhus trä på min båt med ett lager lack. Prova med billigare får jag göra om jag ska läcka något annat för båtens trädetaljer vilar jag ögonen på så vill inte chansa med att blanda fabrikat.

 

Sorry, tror det kallas det att trådbomba om man svarar massor med gånger :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...