Peter_K 4 208 Postad 4 Oktober 5 timmar sedan skrev ChristerN: T-röd innehåller även det vissa tillsatser som skulle kunna minska vidhäftningen och eftersom jobbet kommer ta en del tid så skulle jag inte chansa på att behöva göra om det nästa år. Eftersom jag använt t-röd för avfettning innan lackning i många år utan problem undrar jag nyfiket, vilka tillsatser är det som minskar vidhäftningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 4 Oktober 8 minuter sedan skrev Peter_K: Eftersom jag använt t-röd för avfettning innan lackning i många år utan problem undrar jag nyfiket, vilka tillsatser är det som minskar vidhäftningen? Kräkmedlet är nog onödigt vid lackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 4 Oktober 7 minuter sedan skrev Peter_K: Eftersom jag använt t-röd för avfettning innan lackning i många år utan problem undrar jag nyfiket, vilka tillsatser är det som minskar vidhäftningen? Jag vet inte om tillsatserna minska vidhäftningen (som jag skrev "skulle kunna minska") men visst är det tillsatser, tex den röda färgen och de ämnen som gör att man inte bör dricka det. Men det är väl bra att någon har testat. Då rekommenderar du mao TS att använda det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 4 Oktober Ett annat tips för att få fernissan i burken att hålla sig från att gelea sig mellan lackningarna är att slå i några cl thinner i burken och sedan låta den stå stilla. Då dunstar thinnern först och det allra översta lagret fernissa i burken blir något utspätt. Men det spelar ingen roll. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 4 Oktober 6 minuter sedan skrev Rascal: Kräkmedlet är nog onödigt vid lackning. Kräkmedlet är ofta aceton, vilket ju också är uttorkande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 4 Oktober 7 minuter sedan skrev ChristerN: Men det är väl bra att någon har testat. Då rekommenderar du mao TS att använda det? Ja, jag tycker det funkar bra, och ser inga problem att TS skall använda t-röd för avfettning. Thinner däremot kan vara lite vad som helst. Det betyder ju ”förtunning”, och har man otur är det en petroleumbaserad produkt, tänk lacknafta, och det funkar inget vidare att avfetta med. Det är också viktigt att man väljer rätt förtunning till rätt färg, olika typer skall spädas med olika förtunning - blir det fel kan man förstöra färgen eller lacken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 4 Oktober Ja, jag använde också t-röd (efter trådar härifrån) och lacken sitter kvar bra än. Ingen expert men tänker att man vill ha en lättflyktig produkt (som alkoholer) för annars kan man väl likaväl använda vatten för att få bort det sista slipdammet? Om man har lite mer tid för torkning? Nu är jag ganska långt utanför min comfort zone så vore trevligt med ingående förklaring om vad som händer med materialet med olika medel för tvätt - vatten, sprit, bensin, thinner (petrolium). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 4 Oktober (redigerade) Om ni nödvändigtvis ska torka med något så är terpentin bra och är en "trä" produkt och härstammar inte från petroleumprodukter.Jag brukar aldrig torka, var skulle fettet komma ifrån efter slipning av förra lacklagret? Rejäl tvätt och rengöring med såpa innan första nedmattningen på våren därefter dammsugare och klibbduk sen nytt lacklager. Tio lager lack första året sen ett nytt lager dom följande åren för att bibehålla skyddet. Har funkat på mina träbåtar sen 1975 och gör det fortfarande varje vår. Redigerad 4 Oktober av Rascal . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 2 Postad 9 Oktober Hej, Skulle ni kunna ge mig några råd här: 1.Jag tänker följa förslaget att fylla alla bortnötta gropar och hål i ändträet med epoxylim+sågspån. En skruv kommer behöva gå när änden på träet, vad tror ni om att limma en 10 mm teak-bit på ändträet så skruven kommer längre från kanten. ==> Bild 1 2. även efter en del slipning så finns mörkare partier kvar lite utspritt. vad kan man göra åt det? Fortsätta slipa? Alla bilder. Mvh, Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 12 Oktober Vad gäller 1 så hade jag nog prövat om jag trott att det blev snyggare och eller hållfastare. Blir det inget bra så går det ju att göra om. (Generellt svårt också att ge något råd när man inte ser vad skruven ska fästa i). Om 2 - jag tycker den ser välslipad ut och att det är lite grånade partier, som kommer att bli mörkare efter lackning, ger bara god patina. Men vill man inte ha det så är det nog bara att fortsätta slipa. (Men när jag lackade min rorkult så så såg den ut ungefär som din nu, det var svårt att få bort allt grånat trä. Slutresultatet blev dock mycket bra - jag blev supernöjd.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 2 Postad 12 Oktober 21 minuter sedan skrev Stormfocken: Vad gäller 1 så hade jag nog prövat om jag trott att det blev snyggare och eller hållfastare. Blir det inget bra så går det ju att göra om. (Generellt svårt också att ge något råd när man inte ser vad skruven ska fästa i). Om 2 - jag tycker den ser välslipad ut och att det är lite grånade partier, som kommer att bli mörkare efter lackning, ger bara god patina. Men vill man inte ha det så är det nog bara att fortsätta slipa. (Men när jag lackade min rorkult så så såg den ut ungefär som din nu, det var svårt att få bort allt grånat trä. Slutresultatet blev dock mycket bra - jag blev supernöjd.) Tack! Tack för dina råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 2 Postad lördag kl 13:47 2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm: Hej! Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador. Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa. Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper. Om möjligt spara slipdammet. Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack. Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim. Tack Georg och alla andra som gav mig råd. Det var första gången för mig. Jag limmade med epoxy (två komponenter), betsade (pulver blandat med T-Röd) och lackade med två komponenter. Många lager. De första utspädda med Balsam Turpertine, Biltema. Jag är supernöjd och har lärt mig en hel del. Nu håller jag med instrumentpanelen och en innerdörr. Mvh, Maria 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser