Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
memp

Rorkult teak lagning

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev ChristerN:

T-röd innehåller även det vissa tillsatser som skulle kunna minska vidhäftningen och eftersom jobbet kommer ta en del tid så skulle jag inte chansa på att behöva göra om det nästa år.

Eftersom jag använt t-röd för avfettning innan lackning i många år utan problem undrar jag nyfiket, vilka tillsatser är det som minskar vidhäftningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Eftersom jag använt t-röd för avfettning innan lackning i många år utan problem undrar jag nyfiket, vilka tillsatser är det som minskar vidhäftningen?

Kräkmedlet är nog onödigt vid lackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Eftersom jag använt t-röd för avfettning innan lackning i många år utan problem undrar jag nyfiket, vilka tillsatser är det som minskar vidhäftningen?

Jag vet inte om tillsatserna minska vidhäftningen (som jag skrev "skulle kunna minska") men visst är det tillsatser, tex den röda färgen och de ämnen som gör att man inte bör dricka det.

Men det är väl bra att någon har testat. Då rekommenderar du mao TS att använda det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips för att få fernissan i burken att hålla sig från att gelea sig mellan lackningarna är att slå i några cl thinner i burken och sedan låta den stå stilla. Då dunstar thinnern först och det allra översta lagret fernissa i burken blir något utspätt. Men det spelar ingen roll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Kräkmedlet är nog onödigt vid lackning.

Kräkmedlet är ofta aceton, vilket ju också är uttorkande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Men det är väl bra att någon har testat. Då rekommenderar du mao TS att använda det?

Ja, jag tycker det funkar bra, och ser inga problem att TS skall använda t-röd för avfettning. 
 

Thinner däremot kan vara lite vad som helst. Det betyder ju ”förtunning”, och har man otur är det en petroleumbaserad produkt, tänk lacknafta, och det funkar inget vidare att avfetta med. Det är också viktigt att man väljer rätt förtunning till rätt färg, olika typer skall spädas med olika förtunning - blir det fel kan man förstöra färgen eller lacken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag använde också t-röd (efter trådar härifrån) och lacken sitter kvar bra än. Ingen expert men tänker att man vill ha en lättflyktig produkt (som alkoholer) för annars kan man väl likaväl använda vatten för att få bort det sista slipdammet? Om man har lite mer tid för torkning? Nu är jag ganska långt utanför min comfort zone så vore trevligt med ingående förklaring om vad som händer med materialet med olika medel för tvätt - vatten, sprit, bensin, thinner (petrolium).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om ni nödvändigtvis ska torka med något så är terpentin bra och är en "trä" produkt och härstammar inte från petroleumprodukter.Jag brukar aldrig torka, var skulle fettet komma ifrån efter slipning av förra lacklagret?

Rejäl tvätt och rengöring med såpa innan första nedmattningen på våren därefter dammsugare och klibbduk sen nytt lacklager.

Tio lager lack första året sen ett nytt lager dom följande åren för att bibehålla skyddet. Har funkat på mina träbåtar sen 1975 och gör det fortfarande varje vår.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Skulle ni kunna ge mig några råd här:

 

1.Jag tänker följa förslaget att fylla alla bortnötta gropar och hål i ändträet med epoxylim+sågspån.

En skruv kommer behöva gå när änden på träet, vad tror ni om att limma en 10 mm teak-bit på ändträet så skruven kommer längre från kanten. ==> Bild 1 

 

2. även efter en del slipning så finns mörkare partier kvar lite utspritt.

vad kan man göra åt det? Fortsätta slipa? Alla bilder.

 

Mvh, Maria

20241009_161526.jpg

20241009_205103.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad gäller 1 så hade jag nog prövat om jag trott att det blev snyggare och eller hållfastare. Blir det inget bra så går det ju att göra om. (Generellt svårt också att ge något råd när man inte ser vad skruven ska fästa i).

 

Om 2 - jag tycker den ser välslipad ut och att det är lite grånade partier, som kommer att bli mörkare efter lackning, ger bara god patina. Men vill man inte ha det så är det nog bara att fortsätta slipa. (Men när jag lackade min rorkult så så såg den ut ungefär som din nu, det var svårt att få bort allt grånat trä. Slutresultatet blev dock mycket bra - jag blev supernöjd.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Stormfocken:

 

Vad gäller 1 så hade jag nog prövat om jag trott att det blev snyggare och eller hållfastare. Blir det inget bra så går det ju att göra om. (Generellt svårt också att ge något råd när man inte ser vad skruven ska fästa i).

 

Om 2 - jag tycker den ser välslipad ut och att det är lite grånade partier, som kommer att bli mörkare efter lackning, ger bara god patina. Men vill man inte ha det så är det nog bara att fortsätta slipa. (Men när jag lackade min rorkult så så såg den ut ungefär som din nu, det var svårt att få bort allt grånat trä. Slutresultatet blev dock mycket bra - jag blev supernöjd.)

Tack! Tack för dina råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm:

Hej!

Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador.

Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa.

Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper.

Om möjligt spara slipdammet.

 

Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack.

Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim.

Tack Georg och alla andra som gav mig råd. Det var första gången för mig.

 

Jag  limmade med epoxy (två komponenter), betsade (pulver blandat med T-Röd) och lackade med två komponenter. Många lager. De första utspädda med Balsam Turpertine, Biltema. Jag är supernöjd och har lärt mig en hel del.

 

Nu håller jag med instrumentpanelen

 och en innerdörr.

Mvh, Maria 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...