memp 1 Postad 25 Augusti Hej, Vad kan jag använda för material för att fylla igen skruvhål och grop i trä (skrapskada)? Jag vill också ta bort lacken, slipa och lacka igen på hela rorkulten när jag har fyllt igen skruvhål och lagat gropen. Mvh,Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 26 Augusti 16 timmar sedan skrev memp: Hej, Vad kan jag använda för material för att fylla igen skruvhål och grop i trä (skrapskada)? Jag vill också ta bort lacken, slipa och lacka igen på hela rorkulten när jag har fyllt igen skruvhål och lagat gropen. Mvh,Maria Hej! Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador. Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa. Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper. Om möjligt spara slipdammet. Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack. Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 27 Augusti Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer. Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt. Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 28 Augusti Jag har använt mig av kinesisk träolja till flera olika träslag. Den sägs tränga in djupare i trät. Om den är bättre, lika bra eller sämre än teakolja får var och en avgöra, men den är lätt att arbeta med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 29 Augusti 2024-08-28 vid 12:57 skrev Georg_Ohm: Jag har använt mig av kinesisk träolja till flera olika träslag. Den sägs tränga in djupare i trät. Om den är bättre, lika bra eller sämre än teakolja får var och en avgöra, men den är lätt att arbeta med. Tack så mycket! Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 29 Augusti 2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken: Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer. Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt. Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet. Tack så mycket! Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 5 September (redigerade) 2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm: Hej! Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador. Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa. Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper. Om möjligt spara slipdammet. Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack. Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim. Hej, 1. Om jag ska betsa: ska man betsad först och olja sedan eller tvärtom? 2. Jag har läst att International Golsparlack är invändig användning. Stämmer det? Tack på hjälpen som jag har fått Redigerad 5 September av memp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 5 September 2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken: Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Gråa ytor bör slipas så att inget grått är kvar, så det blir "friskt" trä som syns. Det gråa tenderar att bli svart efter oljning och lackning. Förvisso är den patinan rätt snygg, dvs med svarta/mörka inslag i det rödaktiga. Lackning ska göras i många lager - jag körde åtta eller nio (tappade räkningen) med olika grad av utspädd lack - se tillverkarens rekommendationer. Rorkultsrenoveringen var första gången jag jobbat med lack och resultatet blev jättefint om jag får säga det själv. Så det var inte så svårt. Som tillägg till Georg Ohms inlägg kan man säga att om man vill spara lite på slipdammet, så det räcker, kan man slå ner rundstaven i djupare hål till några millimeter under den tänkta ytan så bara några millimeter behöver fyllas med lim och damm och inte hela hålet. Vilken lack använde du? Mvh, Maria 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 5 September 2024-08-27 vid 23:16 skrev Stormfocken: Jag oljade min rorkult med teakolja mellan slipning och lackning. Oljan är bra för träet och just teakolja ska ta fram det rödaktiga men det kanske andra oljor också gör. Teak är oerhört fett, vanligtvis brukar man avfetta teaken innan man lackar för att lacken skall sitta kvar. Teakolja innehåller ofta rött pigment, men inte alltid, så den färgar teaken, inte tar fram det röda. 2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm: Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne Det är inte alltid toppen att laga med en plugg som har ådrorna på annan ledd än materialet man lagar. Det finns risk att man får sprickor i det lagade materialet pga fuktrörelser som naturligt uppstår i träet om ådringen går på tvärs. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 5 September 2 timmar sedan skrev Peter_K: Det är inte alltid toppen att laga med en plugg som har ådrorna på annan ledd än materialet man lagar. Det finns risk att man får sprickor i det lagade materialet pga fuktrörelser som naturligt uppstår i träet om ådringen går på tvärs. Hej,vad rekommenderar du för att laga borrhål som finns t.ex till autopilot och förläggare? Vilken lack rekommenderar du till rorkulten? Tack på förhand, Mvh, Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 5 September 6 minuter sedan skrev memp: Hej,vad rekommenderar du för att laga borrhål som finns t.ex till autopilot och förläggare? Vilken lack rekommenderar du till rorkulten? Tack på förhand, Mvh, Maria Är det ett litet skruvhål; slipdamm blandad med epoxy som redan föreslagits. Är det ett större hål, en teakplugg typ sådan här, https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakpluggar/teakpluggar-20-st-2000020287?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYidiBzuvNjrrYuSkv8Sk-DIg&gclid=EAIaIQobChMI78_vwdOriAMVpFmRBR1TxzgnEAQYASABEgKuIPD_BwE Jag rekommenderar en bättre enkomponentslack av polyuretan-typ, det finns massa olika fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 5 September 4 timmar sedan skrev memp: Hej, 1. Om jag ska betsa: ska man betsad först och olja sedan eller tvärtom? 2. Jag har läst att International Golsparlack är invändig användning. Stämmer det? Tack på hjälpen som jag har fått 1. Jag brukas sällan betsa, mest för att jag nästan aldrig får betsen i den nyansen jag vill ha… men min uppfattning är ju att betsen skall vara lägst in mot träet, så att det tränger in, sist betsning diskuterades fanns det en del divergerande åsikter om det. Men det kan vara olika med spritbaserad och vattenbaserad bets, jag är ingen expert på det området. 2 Ja, men den brukar hålla rätt så bra ändå, jag har haft Goldspar på ytor som ändå måste lackas varje år oavsett lack, typ några fotsteg och locket på två kistbänkar av något teakliknande träslag, det brukar vara solens strålar som tar lacken. Jag har även använt Le Tonkinois linoljelack på ytor på utsidan, denna lack lovprisas ju emellanåt, och det är väl inget fel på den, men även den flagar efter något, några år på ädlare och fetare träslag. Jag lackade en utomhustrappa med fotsteg av hyvlad fur med Le Tonkinois och den höll bra i flera år, den trappan vette åt norr. I år ”glömde” jag att behandla kistbänkarna och fotstegen, men förra året och året dessförinnan behandlade leg dessa rikligt med kinesisk träolja, och det höll sig bra i en säsong. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 96 Postad 5 September Jag använde Internationals Compass på grabbens rorkult. Den har klarat 2 säsonger och är fortfarande jättefin. Har fått ett par jack i sig så nu ska den repareras i vinter igen, men då bara "spot repair" och så 2 nya heltäckande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 7 September 2024-09-05 vid 10:03 skrev memp: Vilken lack använde du? Jag använde Epifanes blank klarlack och förtunnade enligt tillverkarens rekommendationer med Epifanes penselförtunning. Dyrt värre, särskilt lacken. Och ett problem var att lacken "geleade" sig efter någon månad eller två, så den gick inte bra att spara. Men resultatet blev väldigt fint och nu en säsong senare har den kvar sin lyster. Kanske tar något billigare framöver inför det årliga att lägga ett lager till - får pröva mig fram lite. Innan jag satte igång hade jag läst mängder med trådar här för att få bra grepp om hur man jobbar med lack på trädetaljer på båtar som är utomhus (dvs som är i solen, UV). Du har nog också hittat dem, dvs om klibbduk för att få bort allt slipdamm samt tvätta med t-röd. Dessutom, lacka i olika omgångar - så här gjorde jag: tre varv lack (i olika grad förtunnad enligt tillverkarens rekommendation) sedan låta härda, slipa lätt för att rugga ytan (inte för att slipa bort) med extremt fint slippapper, klibbduk och tvätta, sedan tre varv igen och låta härda, slipa lätt, klibbduk och tvätta och sedan några varv lack till. Oljan var Herdins teakolja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 7 September Och ja, mellan varje varv lack fick det gå ett dygn och mellan varje "omgång" så fick det gå en vecka eller mer så det skulle härda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 7 September 9 minuter sedan skrev Stormfocken: Kanske tar något billigare framöver inför det årliga att lägga ett lager till - får pröva mig fram lite. Nej förresten, jag kör nog på med samma fabrikat även om det var dyrt. Det funkade fint och en liten burk för ca 250 kr kommer räcka för att täcka allt utomhus trä på min båt med ett lager lack. Prova med billigare får jag göra om jag ska läcka något annat för båtens trädetaljer vilar jag ögonen på så vill inte chansa med att blanda fabrikat. Sorry, tror det kallas det att trådbomba om man svarar massor med gånger 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 23 September 2024-08-26 vid 14:32 skrev Georg_Ohm: Hej! Värm försiktigt med varmluftspistol till lacken bubblar sig, testa på en träbit först så att du kan få en uppfattning om hur mycket du kan värma utan att det blir skador. Ja när lacken bubblat sig skapar du med någon typ av skrapa. Därefter slipar då rorkulten len och fin med finkornigt sandpapper. Om möjligt spara slipdammet. Blanda slipdamm från rorkulten, eller annan mahognybit, med epoxylim, lägg igen skadan med detta lim, slipa rent och lacka alltihopa med lämplig lack, jag brukar använda Internationals Goldspar, men det finns säkert tåligare lack, såsom tvåkomponentslack. Skruvhål kan man borra upp och sedan slå i klen bit rundstav, typ blomsterpinne, men den skall ju betsas med mahognybets. Lättast är nog så att fylla upp med magognydamms blandat epoxylim. Hej igen allihopa, Jag har försökt med en varmluftpistol från Biltema, 2000W som vi har använt förut för att ta bort dekor men det fungerar inte nu. Det händer ingenting. Antigen har värmepistolen gått sönder, eller måste jag ha någon annan värmepistol. Vad tror ni? Tack så mycket på förhand. Mvh,Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 23 September Har du skruvat upp värmen på max..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 23 September 54 minuter sedan skrev Peter_K: Har du skruvat upp värmen på max..? Ja, det gjorde jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 24 September 15 timmar sedan skrev memp: Antigen har värmepistolen gått sönder, eller måste jag ha någon annan värmepistol. Men du känner väl på blåset om den har gått sönder eller inte, om det är varmt eller kallt......? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 24 September 2 timmar sedan skrev IngemarE: Men du känner väl på blåset om den har gått sönder eller inte, om det är varmt eller kallt......? Det är ljummet. Jag bränner mig inte om jag sätter mina fingrar emellan. Jag har använt värmepistolen för att ta bort dekor för länge sedan och det har fungerat så där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 24 September Då är den trasig - det ska inte gå att hålla handen framför utblåset. Jag har också använt en värmepistol från Biltema. Tror den också är på 2000 watt. Den har funkat fint i flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 30 September 2024-09-24 vid 15:14 skrev Stormfocken: Då är den trasig - det ska inte gå att hålla handen framför utblåset. Jag har också använt en värmepistol från Biltema. Tror den också är på 2000 watt. Den har funkat fint i flera år. Hej allihopa, och tack för all hjälp. Vi har köpt en ny maskin Från Biltema och det fungerar bra. Det går framåt. Roligt att se ädelträet att komma fram. 1. Det är flera hål i rorkulten som ska användas igen och därför ska de fyllas med epoxylim för att sedan sätta skruv där igen. Och jag undrar om dessa hål ska oljas först innan jag sätter epoxylim. 2.(Jag har en annan fråga angående teakplywood som sitter på väggarna. Kan jag också sätta en blompinne i gamla borrhål, betsa ändarna och sedan slipa lite grant hela området ( kanske 2dm×3 dm), sedan rengöra med lacknafta och sist en gångs mattlack. Stämmer proceduren? Tack på förhand, Mvh, Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 30 September Är ingen specialist men… 1. Olja brukar försämra vidhäftningen och rekommenderad vanligen inte vid limning. Så, nej. 2. Lacknafta innehåller ofta något fett och bör inte användas före lackning då det försämrar vidhäftningen (se ovan). Använd Thinner avsedd för ändamålet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 30 September 1 timme sedan skrev memp: 1. Det är flera hål i rorkulten som ska användas igen och därför ska de fyllas med epoxylim för att sedan sätta skruv där igen. Och jag undrar om dessa hål ska oljas först innan jag sätter epoxylim. Skall du i med en skruv och hålet är OK brukar jag istället doppa skruven i lack innan jag skruvar dit den. Dvs, hålet får vara kvar, lacka rorkulten efter konstens alla regler och när allt är klart och torrt skruvar du dit skruvarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 30 September 1 timme sedan skrev memp: 2.(Jag har en annan fråga angående teakplywood som sitter på väggarna. Kan jag också sätta en blompinne i gamla borrhål, betsa ändarna och sedan slipa lite grant hela området ( kanske 2dm×3 dm), sedan rengöra med lacknafta och sist en gångs mattlack. Stämmer proceduren? Nej, inga blompinnar. Som jag nämnde ovan, använd pluggar som har ådringen åt rätt håll (samma som ytskiktet på plywooden), annars kommer det se ut som en flugsvamp. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 4 Oktober 2024-09-30 vid 10:52 skrev ChristerN: Är ingen specialist men… 1. Olja brukar försämra vidhäftningen och rekommenderad vanligen inte vid limning. Så, nej. 2. Lacknafta innehåller ofta något fett och bör inte användas före lackning då det försämrar vidhäftningen (se ovan). Använd Thinner avsedd för ändamålet. Hej, Går det lika bra med T-röd? Eller bättre med Thinner? Mvh, Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 4 Oktober 13 minuter sedan skrev memp: Hej, Går det lika bra med T-röd? Eller bättre med Thinner? Mvh, Maria T-röd innehåller även det vissa tillsatser som skulle kunna minska vidhäftningen och eftersom jobbet kommer ta en del tid så skulle jag inte chansa på att behöva göra om det nästa år. Förstår egentligen inte varför det är en fråga öht. Ska du åtgärda något så är det väl lika bra att göra som man ska och inte använda saker som inte är beprövade och man vet att de funkar, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 1 Postad 4 Oktober 1 timme sedan skrev ChristerN: T-röd innehåller även det vissa tillsatser som skulle kunna minska vidhäftningen och eftersom jobbet kommer ta en del tid så skulle jag inte chansa på att behöva göra om det nästa år. Förstår egentligen inte varför det är en fråga öht. Ska du åtgärda något så är det väl lika bra att göra som man ska och inte använda saker som inte är beprövade och man vet att de funkar, eller? Jag frågar för att jag inte kan. Jag skulle köpa Thinner idag i Colorama men de hade inte och de rekommenderade T-röd i stället men jag köpte inte det för jag hade hemma. Då får jag köpa Thinner Imorgon.Tack för ert råd. Mvh,Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 4 Oktober 12 minuter sedan skrev memp: Jag frågar för att jag inte kan. Jag skulle köpa Thinner idag i Colorama men de hade inte och de rekommenderade T-röd i stället men jag köpte inte det för jag hade hemma. Då får jag köpa Thinner Imorgon.Tack för ert råd. Mvh,Maria Då förstår jag och ber om ursäkt om jag lät dryg. Väldigt konstigt att Colorama inte har thinner. Om du har någon Biltema butik i närheten så föreslår jag denna https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/fortunning-1-liter-2000028259 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser