Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
LRZ

Hur länge till?

Rekommendera Poster

Kommer vi att kunna segla nästa år? Om så i vilka vatten och under vilken flagga? 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev Mackey:

Hur långt är ett snöre?

Tillräckligt långt eller för kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev LRZ:

Kommer vi att kunna segla nästa år? Om så i vilka vatten och under vilken flagga? 

Den som lever får se. Men eventuellt så avstår jag västkusten och går till Vänern eller Danmark, med Svenska flaggan i aktern, ungefär som vanligt. Fast jag går ju för motor då eftersom jag saknar segel men man säger ju eller sa segla, om att fara runt med båten oavsett framdrivningssätt, så jag seglar väl iväg på sitt sätt då.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Hur långt är ett snöre?

Till andra änden. Vet inte alla det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vi får sätta vårt hopp till att vårt land inte är i krig nästa år, dock så är kriget alltför nära för att jag skall känna mig bekväm... därav att jag ställde en kryptisk fråga...

Men troligen så kommer vi nog att förse Ukraina med medel att härda ut något år till... Men om så inte sker... Om Ukraina faller... Påverkar det vår frihet...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag är uppvuxen och seglade med föräldrarna i en tid där befolkningen var kollektivt rädd att någon stor ledare skulle trycka på ”knappen” och starta ett kärnvapenkrig. Militär närvaro i skärgården var tydlig, det förekom ubåtsjakt både här och där i våra farvatten, och Sovjetunionen hade militär närvaro i Östersjön och i våra grannländer på östsidan på ett helt annat vis i vårt närområde än ryssarna har nu. 

Ändå blev det inget krig. 

Jag tänker, det går nog bra den här gången också. Varför gå runt och oroa sig över sådant man ändå inte kan påverka? 
Så, jag planerar att segla på som vanligt och flagga båten med samma flagga som jag alltid gjort kommande år. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är isländsk  medborgare men kör svenskflaggat :)

eller ska man ha IS i seglen kanske?

jag kommer ihåg ubåtsjakten och bodde på öckerö då.

undrade ibland om man skulle ha med sig passet med sig ifall dom skulle kolla båten när man var ute. eller hem från jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-08-27 vid 00:50 skrev LRZ:

Ja vi får sätta vårt hopp till att vårt land inte är i krig nästa år, dock så är kriget alltför nära för att jag skall känna mig bekväm... därav att jag ställde en kryptisk fråga...

Är det därför blå-grön-gråa fritidsbåtar blivit populärt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-08-27 vid 00:50 skrev LRZ:

Men troligen så kommer vi nog att förse Ukraina med medel att härda ut något år till... Men om så inte sker... Om Ukraina faller... Påverkar det vår frihet...?

2024-08-27 vid 10:52 skrev Peter_K:

Jag är uppvuxen och seglade med föräldrarna i en tid där befolkningen var kollektivt rädd att någon stor ledare skulle trycka på ”knappen” och starta ett kärnvapenkrig. Militär närvaro i skärgården var tydlig, det förekom ubåtsjakt både här och där i våra farvatten, och Sovjetunionen hade militär närvaro i Östersjön och i våra grannländer på östsidan på ett helt annat vis i vårt närområde än ryssarna har nu. 

Ändå blev det inget krig. 

Jag tänker, det går nog bra den här gången också. Varför gå runt och oroa sig över sådant man ändå inte kan påverka? 
Så, jag planerar att segla på som vanligt och flagga båten med samma flagga som jag alltid gjort kommande år. 

Jag är uppvuxen med föräldrar som var aktiva seglare under andra världskriget. Min far lyckades få permission till större kappseglingar, ja större och större, allt är ju relativt. Men en stor del av kusten var inte upplåten för privata seglingar. Dom kom till Marstrand från Göteborg, och då inte den närmaste vägen utan inomskärs. Någon gång kom dom för nära avspärrningarna och en patrullbåt sköt varningsskott. En annan gång ordnades det med en ”eskader” med ihopsamldade båtar som seglade eller lät sig bogseras av mindre örlogsenhet till Smögen, det var uppskattat. 
Vi har avlägsna släktingar, släkt i släkt kan man säga,, där fäder, söner, kusiner som arbetade på samma fiskebåt. Dom klarade sig nästan alla gånger till sjöss, men var minst en gång uppbragda av tysk patrullbåt, där befälet bad om ursäkt och bjöd på snaps, då man insåg att man var inne på svenskt farvatten, men man tog inte emot snapsen. Man besvarade erbjudandet artigt men kyligt.

Några andra bårar som bemannades av flera släktingar besköts från flygplan eller minsprändes, varvid man senare delade upp besättningarna så som det sades ”inte hade alla äggen i samma korg”.

Jag kan tänka mig att även @Makrohar hört liknande berättelser från sina släktingar. Mycket av detta finns det ju också att lösa om.

Mor gick bort för några veckor sedan, men kunde beräta hur man satt på bergen i Arendal på Hisingen och såg en rödflammig himmel över Skagerack samtidigt som man hörde kanonader.

Sedan var ju hela kusten mörklagd, ja hela landet.

När Danmark och Norge invaderades körde man ut alla stadens taxibilar, bussar lastbilar och andra fordon på Torslanda flygfält för att undvika att fientligt flyg landade där.

Visst är det otrevligt, skrämmande med krig så nära inpå, som i Ukraina. Den ständigt pågående konflikten i fjärran östern är ju inte heller så trevlig, ävensom man stridit där sedan långt före Jeus tid, eller det var väl relativt lugnt under Romarriket och Ottomanska rikets styrning…

Hur påverkar det oss och vår navigering… tja Vladimir är ju intresserad av Östersjön och Gotland… men vågar han ge sig på en samling Natoländer? Man skall ju inte konspirera, men visst är det lätt nervöst. Och det är inte bara rena krigshandlingar, utan öven cyberattacker. Krigen påverkar ju oss ekonomiskt, föda, drivmedel och på nästan alla ekonomiska fronter.

Jag kanske är naiv, men jag känner mig rätt trygg ändå, jag kan tro att både EU och Nato utgör någon slags trygghet och avskräckande effekt på ”ryssen” och andra som vill skapa oro och oreda.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, min pappa har berättat om mörkläggningarna här ute på öarna under kriget och både min morfar och farfar som då var fiskare drabbades på olika sätt av kriget, men släkten var lyckosam som förskonades från dödsfall.

Men just nu känner jag ingen oro för den närmaste framtiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...