Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Skoogis

Växelhus läcker olja (Mercury)

Rekommendera Poster

Har en 2017 Merc F115 2.1L med stora växelhuset CT som "förbrukar" växelhusolja när man kör.

Fick ur en fjärdedel av oljan jag fyllde i våras. Dessutom är oljan svart och har haft en tuff tid under de få timmar jag kört.. Inget vatten i oljan alltså.

Har trycktestat växelhuset på land utan anmärkning. Ryckt och roterat axlar samtidigt utan framgång att hitta läckaget.

Något måste göra att oljan trycker ut vid drift när det blir krafter på grejerna.

 

Någon med erfarenhet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lämna huset på renovering hos en bra firma…

 

Är det bara 25% olja kvar och den dessutom är svart, kan det ha blivit skador på lager osv. Jag har dock varit med om hus som haft mer vatten än olja i som klarat sig. Är det så pass mycket som försvinner, hade jag misstänkt utgående axel.

 

Det är dock märkligt på en så pass ny maskin. 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

täthetsprov omfattar även vacuumtest vid övertryck (lågt) kan tätningarna krama om axeln,därför.

     .    Även bra kontrollera axlar med indikator  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

Växelhuset har varit två svängar till verkstan som monterade maskinen. 

Både övertryck och undertryckstest.

 

Andra gången byttes o-ring vid växelaxeln men det verkar inte ha avhjälp problemet.

Den tätningen är den enda som jag kan provocera fram lite luftläckage med övertryck, men så lite att det inte bör kunna läcka olja i någon större volym.

Vid drift bör det vara övertryck i växelhuset. Och avstängd motor står ju alltid upptiltad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Allt" verkar ju kollat, så två långskott: Fiskelina mellan propelleraxeln och tätningen mot huset, en klassiker, men borde upptäckts vid täthetsproven? Skev propelleraxel (”öppnar” tätningen när axeln snurrar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...