Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Hybro

Yanmar YSM12 Enstånka Blåryker plötsligt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Helrenoverad för dryga 20 år sedan.

Ny topp, foder, kolv, lager mm.

Lite körd sen dess av mig.

 

Plötsligt börjar blåröka. Men går mycket fint även med belastning.

Pålitlig.

Varit mycket snäll mot mig genom åren.

Och jag kan bl a skruva 

 

- Vad tror man på?

 

-Brusten oljeskrapring.

-Ventilstyrning / ev tätning på insug.

-Fel på vevhusventilation.

Blockpackning.

 

Som sagt, går mycket bra över alla varvtal. Bra oljetryck o temp.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Testade vevhusventilationen.

Verkar ok. Flöde åt ett håll.

 

Undrar vad som kan ha hänt med enstånkan? Så där plötsligt.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har råd med olja😗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryker det hela tiden, eller bara vid gaspådrag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte för mycket olja i motorn?

Eftersom motorn har liggande cylinder är den känslig för hög oljenivå i kombination med lutning (segelbåt). Oljan går då genom vevhusventilationen och sedan till insuget.

Det som då händer när oljan förbränns är ökat varvtal ( ibland kraftigt) och rejäl oljerök en stund. I värsta fall kan vevstaken krökas när motorn rusar. Hade en ysm8 och fick ibland detta fenomen tills jag började fylla efter volym och inte stickan. Eftersom motorn i en segelbåt lutar bakåt så blir det för stor volym olja om man fyller efter stickan.

 

Hälsningar

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej o tack.

 

Allt är sig likt från tidigare, bara att motorn ryker. Rätt kraftigt när jag ökar varvtalet. Har aldrig s a s haft bottengas, sen den helrenovering som förre ägaren lät göra för 20 år sedan. Bl a med ny komplett topp, kolv o foder o s v. Arbetet utfört av en motormekaniker.

 

Fortfarande lättstartad, inga nya ljud, inga nytillkomna vibrationer. Inga variationer i varvtal.

 

Har alltid haft ljus och fin olja, nu sista dagarna var den mörkare.

Och jag reagerade på att oljenivån plötsligt blivit märkbart lägre efter typ 10 senaste timmarnas motorgång 

 

Ska testa att lossa vevhusventilationen vid insuget och se om det då slutar ryka.

Om det gör det, så måste oljeavskiljningen / återvinningen för oljan in till vevhuset vara tätt eller strypt på något vis, är min tanke.

 

Olja skulle kunna komma in i cylindern vid fel via en ventilstyrning, eller att oljeskrapringen på kolven är av.

 

Kan knappast ha skurit i cylinderloppet för då skulle kompen utebli.

 

- Av erfarenhet vet jag att dessa motorer är känslig för lutning åt styrbord. Kan då bli för mycket olja i cylinderloppet och motorn rusar, bränner olja.

Hände mig för 19 år sedan. Då blev det kraftig rökutveckling.

 

Men nu gick jag för motor, utan krängning.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inga alger i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Hej o tack.

 

Allt är sig likt från tidigare, bara att motorn ryker. Rätt kraftigt när jag ökar varvtalet. Har aldrig s a s haft bottengas, sen den helrenovering som förre ägaren lät göra för 20 år sedan. Bl a med ny komplett topp, kolv o foder o s v. Arbetet utfört av en motormekaniker.

 

Fortfarande lättstartad, inga nya ljud, inga nytillkomna vibrationer. Inga variationer i varvtal.

 

Har alltid haft ljus och fin olja, nu sista dagarna var den mörkare.

Och jag reagerade på att oljenivån plötsligt blivit märkbart lägre efter typ 10 senaste timmarnas motorgång 

 

Ska testa att lossa vevhusventilationen vid insuget och se om det då slutar ryka.

Om det gör det, så måste oljeavskiljningen / återvinningen för oljan in till vevhuset vara tätt eller strypt på något vis, är min tanke.

 

Olja skulle kunna komma in i cylindern vid fel via en ventilstyrning, eller att oljeskrapringen på kolven är av.

 

Kan knappast ha skurit i cylinderloppet för då skulle kompen utebli.

 

- Av erfarenhet vet jag att dessa motorer är känslig för lutning åt styrbord. Kan då bli för mycket olja i cylinderloppet och motorn rusar, bränner olja.

Hände mig för 19 år sedan. Då blev det kraftig rökutveckling.

 

 

 

Vevhusventilationen är mycket enklare, en reedventil/metallmembran och inte mycket det kan bli fel på. Låter mer som du fått ett övertryck i vevhuset. Kanske dags att hona om loppet och byta ringar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Zaphir:

inga alger i tanken?

Och hur skulle detta kunna leda till blårök?

 

Motorn går f ö fint och svarar på gasen.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Koll av vevhusventillation

 

Lossade generator, bränslepump, finfilterhållare och startmotor för att komma åt att lossa oljeavskiljaren.

Kåpan satt med 6 skruvar.

 

Inuti den ovan omtalade flärpen av stål. Rekommenderas att inte lossa denna!

Behövs inte!

 

Jag petade däremot upp de två hålen för oljeåterrinning till vevhuset.

Dessa hål är max 2 millimeter i diameter, så nåt kan ha fastnat där. Och då fylls kåpan med olja, som sugs via slang till insugsröret.

 

Hålen är placerade vid pilarna.

 

På bilden är flärpen och en vinklat plåt som begränsar flärpens max rörelse demonterade.

 

Helt onödigt att lossa flärp o plåt!

 

"Må håpe" som min Norske mor skulle ha sagt.

 

 

IMG_20240825_124940.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Gelis:

Ryker det hela tiden, eller bara vid gaspådrag?

Har ännu inte provkört efter det jag gjorde med oljefällan.

 

Nog verkade det som om den rök hela tiden, sen jag lade märke till det. Och betydligt mer vid högre gas / varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Och hur skulle detta kunna leda till blårök?

 

Motorn går f ö fint och svarar på gasen.

ja.vad vet jag?

du är kanske färgblind

min gick också fint trots alger som gjorde att bränslet såg ut som kaffe.

det rök ordentligt men dock inte blått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ventiltätningen på insugventilen är dålig så brukar det ryka på tomgång och under snabba gaspådrag. Brukar inte ryka vid stabilt lite högre varvtal, däremot när man drar ner till tomgång och ger på igen så kommer blårök. I ditt fall om det ryker hela tiden så tror jag man kan utesluta ventiltätningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja,  då återstår endera blockpackning eller oljeskrapring.

 

Kör motorn nu... Laddar batterierna. Ser normalt ut.

 

- Och jag ser och känner skillnad på typ rök av ånga och olja.

Det är det inte alla som gör🙃

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra jobbat hoppas det funkar bra nu . alltid bra om man anger vad som felat 

.även vilken färg onormal rök o dyl har . hörde att vitt och svart inte är en färg men bra om man skriver just det om det ryker onormalt .B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu fick jag tillfälle att kolla.

Ryker fortfarande blå rök, vid gång med högre varvtal.

 

Pratade med en kompis som pysslar med motorer.

 

- Den ide han hade gick ut på att motoroljan, så här i slutet på säsongen blivit utspädd med diesel, och blivit blaskigare.

Så speciellt vid låga varvtal menade han.

Och min motor har alltid gått på låga varvtal.

 

Alltså, jag har inte fyllt upp olja under sommaren, som jag vanligtvis gör. Har legat kvar konstant i nivå, vilket förvånat mig.

 

Tjockare olja, så att säga tätar bättre mellan lopp och ringar.

Sades även vara lättare att dra av cylinderväggen med kolvringarna.

 

Med tunnare olja menade han att lite mer blir kvar, och sedan s a s förbränns... Ger blårök.

 

Nu när säsongen närmar sig slutet så byter jag alltid motorolja.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Nu fick jag tillfälle att kolla.

Ryker fortfarande blå rök, vid gång med högre varvtal.

 

Pratade med en kompis som pysslar med motorer.

 

- Den ide han hade gick ut på att motoroljan, så här i slutet på säsongen blivit utspädd med diesel, och blivit blaskigare.

Så speciellt vid låga varvtal menade han.

Och min motor har alltid gått på låga varvtal.

 

Alltså, jag har inte fyllt upp olja under sommaren, som jag vanligtvis gör. Har legat kvar konstant i nivå, vilket förvånat mig.

 

Tjockare olja, så att säga tätar bättre mellan lopp och ringar.

Sades även vara lättare att dra av cylinderväggen med kolvringarna.

 

Med tunnare olja menade han att lite mer blir kvar, och sedan s a s förbränns... Ger blårök.

 

Nu när säsongen närmar sig slutet så byter jag motorolja till

10-30 mineral.

 

Återkommer när det är gjort.

 

Det rekommenderas att köra rak 30 olja på denna motor. Dvs. SAE 30👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska bli sådan nästa gång jag är till båten.

Köper på Granngården

 

Återkommer efter provkörning.

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...