Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Toorben

Kylproblem Suzuki 115hk

Rekommendera Poster

Hej! Jag har problem med kylningen på min suzuki  115hk! Det kommer bara lite vatten dimma från kylningen där det väl ska komma en stråle!? Plockade bort pluggen där jag sköljer genom motorn vid vinterupptagning och där kommer ordentligt med vatten så impellern verkar vara ok, bytt förra året enligt förra ägaren, 

Men det kommer bara dimma vid utloppet! Det skall väl komma en stråle med kylvatten, Konstaterar att det kommer vatten vid skarven mellan propeller och drev? Går vatten ut med avgaserna?

Låter kanske struligt men jag hoppas att någon förstår och kan komma med något tips! Tråkigt att behöva avsluta säsongen redan.

Båten är en Uttern 6300 90årsmod.  Mycket tacksam för råd och tips är ej så hemma på utombordare, den har ej larmat för hög temperatur  då motor varit igång ca en halv timma.

Vänliga hälsningar Torben I Varberg.   Torbenbrunnfors@gmail.com 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för årsmodell, och modellbeteckning på motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej!

Kylvattnet går ut med avgaserna! Testa att dra ut munstycket där skvallerstrålen kommer ut, det kan samlas skit innanför,

Så var fallet på min DF140.

Redigerad av condmaster
Stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 hours ago, No_jah said:

Vad har du för årsmodell, och modellbeteckning på motorn?

Kan jag ringa dej? Hälsningar Torben 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På riggen sitter 2st utlopp det ena var pluggat och då jag tog bort pluggen (gummi) så kom kylvatten ut! det andra var öppet och där kom avgaser ut vet någon vad dessa har för uppgift? Då jag satt tummen för avgasröret så gick avgaserna ut via propellern och avgasljudet minskade,  nu undrar jag skall detta utlopp vara pluggat ? Vågar ej göra något i  an jag vet dess uppgift.. Mycket tacksam för råd!

Hälsningar Torben I Varberg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-08-25 vid 16:51 skrev Toorben:

På riggen sitter 2st utlopp det ena var pluggat och då jag tog bort pluggen (gummi) så kom kylvatten ut! det andra var öppet och där kom avgaser ut vet någon vad dessa har för uppgift? Då jag satt tummen för avgasröret så gick avgaserna ut via propellern och avgasljudet minskade,  nu undrar jag skall detta utlopp vara pluggat ? Vågar ej göra något i  an jag vet dess uppgift.. Mycket tacksam för råd!

Hälsningar Torben I Varberg. 

Ena utloppet är en del av avgassystemet, vars funktion är att släppa ut avgaser på tomgång, tror att funktionen är till för att minska trycket i avgassystemet vid låga varvtal. Denna ska alltså inte vara pluggad. Den andra som är pluggad är skvallerstrålen till kylsystemet. Pluggen går att vrida på så man får skvallerstrålen dit man vill ha den. 

Jag skulle gissa att du har ett stopp i kylsystemet. Finns ett ställe på dessa motorer som ofta sätts igen varpå skallerstrålen blir försämrad eller försvinner helt. Ta bort luftlådan på framsidan av motorn så hittar du ett litet rör med krök på som kommer ur motorblocket. Denna krök brukar sätta igen. Blås ur den med tryckluft så borde det lösa problemet.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem löst ett grässtrå blockerade utloppet skvallerloppet, tack för alla tips.

Hälsningar Torben 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...