Solkatten 2 Postad 24 Augusti Hej! Funderar på vad för vattenburen värme folk skulle välja. Fotogenkamin typ POD till värmeslinga med elpatron, alternativt en liten eberspächergrej (hydronic e4s (alt med annat bränsle)) som går att sätta i någon lucka någonstans. Har en kompis som har en i sin bil, men vet inte någon som har en i båt. Har plats för kamin inne, redan förberett med bränsletank, skrovgenomföring för skorsten, etc etc. Punkter jag funderar på: - driftsäkerhet vid sjögång - kapacitet att värma (26-fotare) - brandsäkerhet - friskluftintag och risk för koldioxig/kolmonoxidutveckling (vet inte om det är ett friskluftsintag på POD-en, eberspächern går ju att sätta i ett utrymme skiljt från levutrymmet) - något annat jag inte tänkt på som ni kan komma på Skepp ohoj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 24 Augusti 40 minuter sedan skrev Solkatten: Hej! Funderar på vad för vattenburen värme folk skulle välja. Fotogenkamin typ POD till värmeslinga med elpatron, alternativt en liten eberspächergrej (hydronic e4s (alt med annat bränsle)) som går att sätta i någon lucka någonstans. Har en kompis som har en i sin bil, men vet inte någon som har en i båt. Har plats för kamin inne, redan förberett med bränsletank, skrovgenomföring för skorsten, etc etc. Punkter jag funderar på: - driftsäkerhet vid sjögång - kapacitet att värma (26-fotare) - brandsäkerhet - friskluftintag och risk för koldioxig/kolmonoxidutveckling (vet inte om det är ett friskluftsintag på POD-en, eberspächern går ju att sätta i ett utrymme skiljt från levutrymmet) - något annat jag inte tänkt på som ni kan komma på Skepp ohoj! Inledningsvis.. Varför låsa dig vid vattenburen värme? Den tar längre tid att få båten varm. Många med vattenburen värme har ofta problem med luft i slangarna som hindrar vattencirkulationen. Moderna luftvärmare har flera effektsteg. De börjar på högsta effekt o värmer upp i båten, sedan stegar de ner o ofta så går de på lägsta effekt för att bibehålla temperaturen i båten. Med låg effekt så tar de väldigt lite bränsle men framförallt lite ström. Vattenburen eber/webasto har oftast bara två effektsteg. När det blivit varmt så går den ner i halvfart o i nästa steg så stänger den av sig. Under tiden går cirkulationspumpen o när temperaturen sjunkit så startar värmaren om. Start o stopp är de mest elkrävande stegen så den blir rätt effektslukande. Punkter jag funderar på: - driftsäkerhet vid sjögång Där är nog båda rätt lika i driftsäkerhet - de är ju byggda för att kunna användas ombord - kapacitet att värma (26-fotare) Det klarar nog båda av, effektbehovet är inte så stort i en 26-fotare. Min 34-fotare kör luftvärmen på lägsta effektsteget (visserligen ordentligt isolerade luftslangar men det ska man alltid ha för att inte elda för kråkorna). - brandsäkerhet Båda är godkända för användning i båt.. Men om det tar fyr så skulle jag hellre vilja att det började brinna i ett stuvfack än inne i salongen där jag ska passera för att komma ur båten. - friskluftintag och risk för koldioxig/kolmonoxidutveckling (vet inte om det är ett friskluftsintag på POD-en, eberspächern går ju att sätta i ett utrymme skiljt från levutrymmet) Båda är säkerhetsgodkända så = ovanstående. Men alla värmare kräver att man ser till dem o sköter ev service. - något annat jag inte tänkt på som ni kan komma på Om du installerar en värmare i stuvfacket (vatten eller luftburet) så kan du använda det POD-reserverade utrymmet inne i båten till något trevligare/nyttigare. Utrymmet är ju inte jättestort i en 26-fotare. Med värmarinstallation i salongen riskerar du en obehaglig dieseldoft vid minsta bränsleläckage. Å så mina inledande allmänna funderingar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 24 Augusti (redigerade) Jag har (numera) både vattenburen och luftburen värme. Men den vattenburna (Eberspächer 5kW) används bara för att värma vattnet i varmvattenberedaren. I din situation så hade jag installerat en luftburen. Skälen har du fått ovan, och inte minst enkelheten samt att du slipper ett extra vattensystem (med expansionskärl, glykolvatten, cirkulationspump o.s.v.). Visst är det tystare om vattenradiatorer än luftutblås men den vattenburna värmaren är inte speciellt tyst i sig. Visserligen låter det kanske då inte där man då sover. Men min erfarenhet är densamma som @Lintotts - luftvärmaren går sällan på mer än någon av de lägsta effekterna/fläkthastigheterna när den väl fått upp temperaturen, och då är det så tyst från utblåsen att man måste hålla handen framför för att avgöra om värmaren är igång eller inte. För hör den gör jag inte.... Sedan finns det många mycket prisvärda kinakopior på Eber och Webasto, mer till "rätt" pris, dvs vad en värmare med denna enkla teknik egentligen skall kosta. Men kolla upp vad som ingår, för behöver du komplettera i svenska butiker kan priset snabbt dra iväg. En avgasljuddämpare (modellen för båt, inte "lådan" avsedd för bilinstallation i rostande plåt) är nästan ett måste, likaså ett lämpligt avgasutblås. En ljuddämpare på inblåsluften är heller inte fel. En annan fördel med luftburen värme är att du får bra ventilation av båten, då inluften till värmaren tas utifrån. Och de flesta har även ett friskluftsläge, dvs du kan köra fläkten separat utan värme. Till din båt är en luftvärmare på 2kW tillräckligt. En POD-värmare hade jag inte övervägt. Men det är jag, andra kanske hade gjort det. Redigerad 24 Augusti av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 24 Augusti I samtliga av våra båtar med längd över 30' har jag rivit ut luftvärmaren när den, av olika anledningar, bråkat tillräckligt och monterat vattenburen värme. På så sätt värmer jag båten och vvb med motorn vid motorgång och med vattenvärmaren vid stillaliggande. Jag kan, som tredje alternativ, värma båten med vvb elpatron exempelvis när vi ligger i hamn med ansluten landström. 11 timmar sedan skrev Solkatten: - kapacitet att värma (26-fotare) Vattenburen värmare i 26' båt? Nej, det anser jag vara overkill om Du inte även avser att ansluta värmaren till en varmvattenberedare. I så "liten" båt blir det, enligt min mening, enklare och troligen bättre med luftvärmare bl.a. eftersom det ofta är lite knepigt att hitta bra monteringsplats för radiatorerna. Jag gjorde ett tappert försök i en 26' i familjens ägo men med facit i hand skulle jag ha struntat i det. 9 timmar sedan skrev Lintott: Varför låsa dig vid vattenburen värme? Den tar längre tid att få båten varm. Många med vattenburen värme har ofta problem med luft i slangarna som hindrar vattencirkulationen. Jag vill påstå att vattenburen värme inte alls är långsammare än luftburen värmare i fritidsbåtar >30'. Vi har aldrig haft problem med luft i slangarna, troligen beroende på typ av expansionskärl samt placering av detta. 8 timmar sedan skrev IngemarE: En POD-värmare hade jag inte övervägt. Håller helt med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 30 Augusti Jag har också övervägt att installera vattenburen värme, och köpte en Webasto Thermo Top C diesel för några år sedan. Men då fick jag fart på den gamla Wallas fotogenvärmaren och lät den sitta kvar. Nackdelen med den installationen (placerad i en stuvlucka där ankare+tamp också ligger) är att den blåser in luft som luktar både fotogen och mögel, men båten blir varm ganska snabbt och den kan styras med en termostat så att den växlar mellan halv och full effekt beroende på temperaturen. Tyvärr har jag problem med att pumpen strejkar - man måste slå på den för att förhoppningsvis få igång den. Dessutom är fotogen dyrt och det är besvärligt att ha med två olika bränslen i båten. Möjligen skulle det kunna gå att installera vattenburen värme men ändå ha kvar luftvärmaren, med ventilationsmöjligheten bevarad. Den vattenburna värmaren skulle i så fall leda varmt vatten till några radiatorer avsedda för vattenkylning för PC. Dessa kan ha 12V PC fläktar som cirkulerar luft genom radiatorn och sprider värme i kajutan. Jag har också en värmeväxlare liggande som var tänkt att koppla in mot motorns vattenkylsystem, så motorn kan förvärmas innan start - alternativt använda motorns värme vid motorgång för att värma upp kajutan. Kanske detta blir av under vintern i år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser