Niklas-ES 41 Postad 23 Augusti , 2024 Hej! Jag har två stycken huvudbrytare, Av klassiskt slag med röd plastnyckel. Ena är för motorn, Ena är för lanternor, belysning osv. Det sistnämnda systemet slutade funka i höstas, är absolut ingen hejare på detta. Men eftersom allt är dött kan man kanske misstänka att den brytaren har gjort sitt (?) Min fråga då, hur mäter jag en huvudbrytare om den funkar eller inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 23 Augusti , 2024 Vad är det för typ av strömbrytare? Är det bara för att bryta strömmen till ett batteri så har du troligtvis bara två anslutningar på strömbrytare, och då mäter du resistansen mellan dom två punkterna med en multimeter, och sen skiftar läge mellan på och av på strömbrytaren. I läge på ska du ha noll ohm, och i läge av ska du ha oändligt motstånd. Du har troligtvis ett läge på din multimeter som gör att det piper när du lägger multimerns mätpinnarna mot varandra, det kan vara smidigt för detta. Då ska det pipa när du mäter mellan strömbrytarens anslutningspunkter i läge på, inte i läge av. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 23 Augusti , 2024 Det första du såklart ska kolla är att batteriet har någon spänning, och att du har spännig fram till huvudströmbrytaren. Har du spänning i batteriet men inte fram till huvudströmbrytaren så är felet någonstans däremellan, kanske oxiderade kontakter, eller en säkring som löst ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser