saltpeter 11 Postad 22 Augusti Våra halkskyddsytor börjar se rätt trista ut, och halkskyddet på däck (vit räfflad gelcoat) är sådär. Såg någon på YouTube som rekommenderade Kiwi grip. Vad anser forumet om bästa metod, och hur mycket jobb är det egentligen? Slipa slipe slipa ? 36 fots segelbåt, men sittbrunnen är Teak så där slipper man Kiwigrip. Tjo, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 22 Augusti Har ingen åsikt eller erfarenhet men har för mig att YT-kanalen Sailing Magic Carpet II visade att de la på det i någon video för ca 6 månader sedan. Har ingen aning om det är bra och de har fortfarande inte sjösatt (lång historia men kanalen är sevärd) så de har nog inte så stor erfarenhet själva än men killen i kanalen är så otroligt pedantisk (pga honom jag tittar på den) så det är förmodligen bra gissar jag. Hittar du avsnittet får du också tips på hur man lägger på det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 44 Postad 23 Augusti Är man som jag lite pedant så finns en oro med Kiwigrip (och alla andra halkskydd som rollas på) att det kan bli spår efter rollern och ojämn struktur vid applikationen. Så jag hade köpt lite mer än jag behöver och testat mig fram på någon provyta tills jag vet att jag blir nöjd. Kiwigrip kan du styra strukturen på i ditt val av roller och applikationsteknik (spädning, timing osv) men det har du säkert redan sett på deras hemsida. Av detta följer dock att svårighetsgraden i att få en homogen struktur stiger om större sammanhängande ytor ska målas. Lättast är nog att dela upp jobbet i lagom stora sektioner om möjligt. Är själv lite i valet och kvalet då det snart börjar bli dags att fundera på halkskydd på en 37-fotare där jag bytt distansmaterial och laminerat om däcket. Vad jag gillar med Kiwigrip är att det är en hyfsat snäll och miljövänlig produkt som enligt uppgift från de jag pratat med som har egen erfarenhet ska hålla riktigt bra, och senare ska vara lätt att bättra. Den går även att köpa i vitt och sedan bryta i valfri kulör hos färghandlaren. Att slipa halkskydd är monotont och tråkigt men tar ändå inte alltför lång tid. Någon kvadratmeter i timmen kanske? Om du har tillgång till fräscha papper hela tiden, köp en hel låda av god kvalitet. Kanske kommer du undan med att bara slipa ner de synliga ytorna? Kiwigrip läggs på ganska tjockt så det kommer antagligen inte märkas ifall du har halkskydd kvar under. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser