Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
rejas

Nivågivare

Rekommendera Poster

Jag är tekniknörd. Inget snack om saken. Gillar också att göra själv. Sett ur den kontexten är det inte så konstigt att jag gör mina egna tankmätare. Jag kopplar in nivågivare och annat till NMEA2000 samt till en display.

 

Hemma testar jag med en givare jag köpte på Biltema, https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/nivagivare/nivagivare-2000037601. Det blev Biltema enbart för att det ligger närmast. Den har mätområde 0-180 ohm. Mätområdet spelar mindre roll eftersom jag hanterar det i programvara. Jag räknar om det i procent.

 

Men, jag blev lite besviken när jag läser av och ser att jag får samma procenttal hela tiden. När jag mäter resistansen så ser jag att den inte är steglös som jag tänkt mig utan i 8 fasta steg. Har kanske inte någon betydelse om man läser av på ett instrument men när man ser procent-talen som alltid är samma är det inte lika kul.

 

Är det någon som vet om det är lika på alla givare av den typen? Eller är det just de billigare varianterna? Är det högre upplösning i en givare med flottören på en stång åt sidan? Antar att de har någon form av potentiometer i sig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev rejas:

- - -

Är det någon som vet om det är lika på alla givare av den typen? Eller är det just de billigare varianterna? Är det högre upplösning i en givare med flottören på en stång åt sidan? Antar att de har någon form av potentiometer i sig.

Den här lite ålderstigna modellen har en resistiv lindning på den fasta stången och en pickup som gör att resistansen varierar när flottören ändrar läge upp/ner. Det blir nog lite stegvis även på en sådan givare, pickupen flyttar sig ju från tråd till tråd på lindningen. Men betydligt exaktare än den Biltemagivare du testat (Jag tror att Biltemagivaren består av ett antal hall-element så signalen ändras när flottören ändrar läge. Antalet element avgör hur stora hopp givaren har.)

 

Givaren på bilden utvecklades till visarinstrument som inte gav procentnivå utan en lite visuellare uppfattning om tanknivån.

 

Nackdelen med "potentiometer-modellen" är att den ofta står o skaver på samma ställe på lindningen så efter några år går lindningen av (jag fick löda trådarna i givaren i min tidigare båt..)

thumb.jpg.0a374f65688bc0b84dd35cde3f28f69d.jpg

 

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WEMA som väl är en av dom stora på den här typen av givare erbjuder numera två upplösningar :

image.thumb.png.56ab3b797b70daf541dae217d43e1ae7.png

 

Du anger inte hur lång din givare är vilket ju påverkar antalet steg du får, men en gissning är att Biltemas givare har den lägre upplösningen även om även den bättre kommer att ha fasta steg. Gillar du inte det så får du gå på Lintotts lösning. Har själv en sådan här givare och lider inte över att det sker i steg. Man funderar inte så mycket på varför den visar 73% ett tag för att sedan gå ner till 65% i ett hopp.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tach för två mycket informativa svar. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT.

Jag köpte ett lite finare OBD instrument för bil iCarsoft CR MAX.

på tex BMW kan man se bränslemängden med 2 decimaler.

Provat och starta motorn, då varierar värdet lite upp o ner, troligtvis beroende på att returen rör runt lite i tanken när motorn går. Stängde av och såg när värdet stabiliserat sig efter några sekunder, att det gått åt några cl.

Nån som förstår hur det fungerar och kan visa så exakt ??

 

Såg när jag bläddrade i ett reklamblad, tror det var Erlandssons Brygga, att det finns givare man sätter utanpå en tank, som på nått sätt mäter nivån, och man kunde läsa av det i en app på telefonen.

Låter väldigt smidigt om det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltemas sortiment är gamla WEMAs, och givarna är samma som dessa (och därmed samma modell som sitter i många båtar).

 

Om jag inte tar fel så är dock WEMA numera mest ett varumärke (utom möjligen i UK ?) som ägs av KUS (?), som har snarlika givare, instrument samt en hel del ytterligare i den vägen. Det var väl ungefär i denna veva som instrument och givare, identiska med gamla WEMA, dök upp i Biltemas sortiment (fast utan texten "WEMA" på instrumenten förstås). Inte långsökt att möjligheten att parallellsälja dessa från fabriken öppnades i och med att WEMA gick upp i KUS....

https://news.thomasnet.com/companystory/wema-usa-inc-is-now-kus-20050903

 

Hursomhelst är det precis som TS beskriver. Jag har t ex 250 liters vattentank som jag sällan fyller speciellt mycket (då vattnet hinner bli "gammal" annars. Givaren går via en översättare in på NMEA2000 så har jag på digitala stapeln på en display antingen 0, 33 eller 66 liter t ex. Känns grovt, men jag har lärt mig leva med det.

 

Det är nästan uteslutande denna varianten med ett gäng fasta resistanser, magnetkänsliga hallelement (ev. tungelement) och en magnet inkapslad i flottör som gäller, oavsett om man handlar den på Biltema eller fina Båtbutiken. Givaren som @Lintott länkar till är betydligt bättre när det gäller upplösning och fungerar bra i "rena" vätskor. Men en sjuka är att motståndstråden som släpskon glider över med tiden blir nedsliten och går av. Typiskt är då att mätaren bara fungerar på en del av mätområdet.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Isakare said:

Jag köpte ett lite finare OBD instrument för bil iCarsoft CR MAX.

på tex BMW kan man se bränslemängden med 2 decimaler.

Provat och starta motorn, då varierar värdet lite upp o ner, troligtvis beroende på att returen rör runt lite i tanken när motorn går. Stängde av och såg när värdet stabiliserat sig efter några sekunder, att det gått åt några cl.

Nån som förstår hur det fungerar och kan visa så exakt ??

De mäter troligen med mikroradar. Det kan bli väldigt exakt.

 

Gobius har en sådan för båtbranschen som heter Gobuis C som verkar vettig. På plasttankar kan man sätta den utan hål och på ståltankar kan man montera den i samma hål som en tidigare analog givare suttit.

 

Men, problemet med den i vår båt är att den ser ut att bygga för mycket uppåt för att få plats. Jag har dock bara tittat på bilder och inte mätt ordentligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Isakare:

Provat och starta motorn, då varierar värdet lite upp o ner, troligtvis beroende på att returen rör runt lite i tanken när motorn går. Stängde av och såg när värdet stabiliserat sig efter några sekunder, att det gått åt några cl.

Nån som förstår hur det fungerar och kan visa så exakt ??

Jag vet inte men gissar att motorns elektronikbox har ganska exakta värden för förbrukning per varvtal och tid och att boxen räknar ut förbrukningen med dessa uppgifter och kommunicerar denna med din läsare. Gissar att din bil också kan visa medelförbrukning och momentan förbrukning. Dessa värden kommer förmodligen också från elektronikboxens kalkylvärden och är sällan helt korrekta.

9 timmar sedan skrev Isakare:

Såg när jag bläddrade i ett reklamblad, tror det var Erlandssons Brygga, att det finns givare man sätter utanpå en tank, som på nått sätt mäter nivån, och man kunde läsa av det i en app på telefonen.

Låter väldigt smidigt om det fungerar.

Förmodligen Gobius som består i sin enklaste modell av två sensorer som visar typ fullt eller typ tomt (beroende på var man fäster dem på tankens utsida). Sen har de även mer avancerade modeller med fler sensorer och då får man fler värden. Funkar ungefär på samma sätt som spolarna med lindningarna, ju fler lindningar desto fler värden, fast de sätts på utsidan av tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-08-23 vid 00:06 skrev ABC:

WEMA som väl är en av dom stora på den här typen av givare erbjuder numera två upplösningar :

image.thumb.png.56ab3b797b70daf541dae217d43e1ae7.png

Jag köpte en 250 mm Wema S3 för två år sedan och satta den in i min låga vattentank. 

https://wema.co.uk/products/fuel-sender?variant=29703057735

Den har inte högre upplösning än 12%. Det tyder på att jag inte har fått någon av den nyare modellen. 

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev rejas:

De mäter troligen med mikroradar. Det kan bli väldigt exakt.

 

Gobius har en sådan för båtbranschen som heter Gobuis C som verkar vettig. På plasttankar kan man sätta den utan hål och på ståltankar kan man montera den i samma hål som en tidigare analog givare suttit.

 

Men, problemet med den i vår båt är att den ser ut att bygga för mycket uppåt för att få plats. Jag har dock bara tittat på bilder och inte mätt ordentligt.

Maretron har en dopplergivare för N2K som inte bygger speciellt mycket.

https://www.maretron.com/products/tlm100-tank-level-monitor-40-depth/

 

Jag har en sådan i svartvattentanken och den visar nivån i procent. Den behöver kalibreras med specialprogramvara som nog bara finns på båtvarv/marinor (ett närliggande varv hjälpte mig med det).

 

I svartvattentanken är det problematiskt med nivåmätning då vanliga givare kan hänga upp sig men dopplermodellen fungerar utmärkt. För att inte mäta mot väggarna i tanken så installerades den med en "Focus tube".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den perfekta nivågivaren/mätaren.

En graderad trälist som jag stoppar ner i tanken via påfyllningshålet, när jag sedan tar upp stickan syns det exakt hur långt upp den blivit våt. Bara att läsa av antalet liter som återstår. Listen är tillräckligt tunn för att klara en svag böj på slangen ner till tanken.Verkar dessutom inte slitas då jag haft samma list dom senaste 40 åren.:)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

Jag har den perfekta nivågivaren/mätaren.

En graderad trälist som jag stoppar ner i tanken via påfyllningshålet, när jag sedan tar upp stickan syns det exakt hur långt upp den blivit våt. Bara att läsa av antalet liter som återstår. Listen är tillräckligt tunn för att klara en svag böj på slangen ner till tanken.Verkar dessutom inte slitas då jag haft samma list dom senaste 40 åren.:)

Enda nackdelen som jag ser det är att TS får svårt att koppla in den lösningen på NMEA2000 😝.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Enda nackdelen som jag ser det är att TS får svårt att koppla in den lösningen på NMEA2000 😝.

Men det går att läsa av via telefonen! 

Man behöver bara ta en bild på stickan som man sedan tittar på i telefonen när man kommit hem.🙏

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev anuba:

Den här mätaren såg lite kul och borde ha en rätt bra upplösning,

https://veratron.com/products/nmea-2000®-liquid-level-sensor-600mm

Man kan klippa den i valfri längd och har inga rörliga delar. Någon har testat den?
Lite dyr kanske.
image.png.e2e34eb70bd260a36bcc83601b9ae063.png

Jag har liknande tankgivare från Oceanics Systems som har samma anpassningsbarhet (De hette tidigare Offshore Systems så det har nog varit någon rekonstruktion av företaget.). Givarna är självkalibrerande och visar nivån med enstaka procents felvisning (kan hoppa någon procent upp/ner). https://osukl.com/product/water-level-sensor-for-tank/  Bara att koppla in N2K och välja hur visningen (i procent) ska ske på presentationsinstrumenten. Det går även att få dem kalibrerade med literangivelse från tillverkaren om man skickar in tankmåtten.

 

Mina var bara krångliga att få på ändstycket efter kapning sedan har de fungerat jättebra för vattentankar och en variant som är avsedd för bränsletank (har även vattenlarm inbyggt).

 

Som svartvattentankgivare var den kass. Jag misstänker att det fastnade rester på givaren. Den har ersatts av en Maretrongivare som är helt kontaktlös men krångligare att kalibrera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Lintott:

JSom svartvattentankgivare var den kass. Jag misstänker att det fastnade rester på givaren. Den har ersatts av en Maretrongivare som är helt kontaktlös men krångligare att kalibrera.

Jag misstänkte det eftersom det stod att man regelbundet skulle plocka ta loss mätaren för att rengöra den om man hade den i en svartvattentank. Inte så praktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan en tryckgivare på botten av tanken vara ett alternativ? Eller är noggranheten inte tillräcklig?

 

Jag använder analoga metoder:
-  Dieseltank i rostfritt. Jag öppnar tanklocket och använder tumstock för att kontrollera nivån.
Ska möjligen uppgradera till en träpinne graderad i liter. 
Ett annat alternativ kan vara att montera ett rörnivåglas vilket skulle kunna kompletteras med en kamera som skickar en bild till mobilen.  

 

- Vattentank i plast. Jag har hitills använt ficklampa för att kontrollera vattennivån.
Planerar att uppgradera med ett t-rör i utloppsledningen och koppla på en vertikal PVC-slang som graderas och fästes på ett skott så slipper man öppna upp under madrasserna i förpiken för att kontrollera vattennivån.

 

  

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått bra svar. Jag köpte den där Biltema-grejen för att använda som roderlägesgivare (tänkte spara en 3500 spänn). Den tidigare varianten (som utgår nu) och den nya (syns ingen skillnad, bara 2 olika artikenummer) är samma sak. Dock, när man köper den nya så finns en liten el-ritning i manualen som definitivt indikerar att den är "stegvis", "R1-Rn". Det kanske kan funka till mitt roder, men jag tror inte det. Det kommer behövas bättre precision.

 

Kolla OpenMarine/OpenPlotter och de tyska siterna + finska Mattia Arias. Om du kan koda en MCU (Pico/ESP32) så kan du handla rätt coola "TOF" sensorer på exempelvis elektrokit (Time of Flight, laser/IR). För att lyckas, kolla upp "boat-hippie-makerspace" artiklar i ämnet först. Är du äkta nörd ska jag inte behöva "googla" åt dig :)

 

Har en trimpot 20 cm i plast som jag beställt från göteborg ochså, men probemet med BÅT är att man måste bygga "enclosures" till de där prylarna och då vill man ha en metallverkstad eller en brilliant 3D skrivare (och det har inte jag). Sååå får se om jag lyckas bygga en RLG med min budget de närmsta åren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Gobius är INTE bra. Men det var förra ägaren som kladdade på de där. Gobius (?) paent verkar ha gått ut så man kan handla de där sensorerna "vartsomhelst" nu, men då får man nog koda själv. Finns en (annan) finländare som har en låång YouTube video om hur han lyckades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter bara o spånar lite.

Vi använder Encodrar på jobbet för att räkna varv på elmororer, för få de att stanna på exakt samma ställe hela tiden.

De vi använder på motorer utan växlar har 50 steg på ett varv.

De senaste är väldigt smidiga, stora som en tändsticksask, monteras över en liten magnet som sitter på änden av motorns axel.

Tänk typ en arm med flottör till ett kugghjul, ett mindre kugghjul på magneten så man får den att snurra ett varv på armens slaglängd, då har man 50 steg.

Ponerar man att axeln till en flottörarm rör sig 1/4 varv mellan tomt och fullt, och får till utväxlingen 1:8, har man 100 steg.

Sen behöver man nog nått att behandla signalen med, men det är ett annat problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Isakare:

Ponerar man att axeln till en flottörarm rör sig 1/4 varv mellan tomt och fullt, och får till utväxlingen 1:8, har man 100 steg.

Sen behöver man nog nått att behandla signalen med, men det är ett annat problem.

Men hur gör du om "offset" ändras? Jag menar det fylls för mycket/lite och den vrider sig ett snäpp? Då måste du ner i tanken och "resetta" manuellt? Flottörarmar är ju inte 100% rigida, då riskerar de att gå sönder där inne?

 

Notera alla frågetecken, detta är inte kritik, i alla fall inte icke-konstruktiv. Undrar om inte den där manicken kan hjälpa mig med mitt roder. Har du länk till var ni beställer dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Isakare:

Encodrar

Ah... dumma mig. Ditt versala E lurade mig att tro att det var någon ny manick. Jag har encoders (rotary). Finns linjära varianter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, per_62 said:

Ett annat alternativ kan vara att montera ett rörnivåglas vilket skulle kunna kompletteras med en kamera som skickar en bild till mobilen.

Ett rörnivåglas är en mycket elegant lösning tycker jag. Skulle gärna ha rör istället för analoga mätare. Problemet är att tankarna sitter så lågt att det inte är ett alternativ.

 

Eller ju, septitanken sitter högt, men just till den kanske inte ett glas är så trevligt. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Dany_ms said:

Du har fått bra svar. Jag köpte den där Biltema-grejen för att använda som roderlägesgivare (tänkte spara en 3500 spänn). Den tidigare varianten (som utgår nu) och den nya (syns ingen skillnad, bara 2 olika artikenummer) är samma sak. Dock, när man köper den nya så finns en liten el-ritning i manualen som definitivt indikerar att den är "stegvis", "R1-Rn". Det kanske kan funka till mitt roder, men jag tror inte det. Det kommer behövas bättre precision.

 

Kolla OpenMarine/OpenPlotter och de tyska siterna + finska Mattia Arias. Om du kan koda en MCU (Pico/ESP32) så kan du handla rätt coola "TOF" sensorer på exempelvis elektrokit (Time of Flight, laser/IR). För att lyckas, kolla upp "boat-hippie-makerspace" artiklar i ämnet först. Är du äkta nörd ska jag inte behöva "googla" åt dig :)

 

Har en trimpot 20 cm i plast som jag beställt från göteborg ochså, men probemet med BÅT är att man måste bygga "enclosures" till de där prylarna och då vill man ha en metallverkstad eller en brilliant 3D skrivare (och det har inte jag). Sååå får se om jag lyckas bygga en RLG med min budget de närmsta åren :)

Jag har fått bra svar, jag var nöjd i tredje inlägget. Jag är väl förtegen med OpenPlotter och äter RP2020 och ESP32 till frukost. Eller ja, programmerande ger mig råd att äta frukost. Jag gör sensorer som pratar både NMEA2k, LoRaWAN och annat ibland.

 

Det jag gör denna gång är en sensor byggd på RP2020 och tänkte använda nivågivaren som input och kompensera för tankformen för att göra det till procent. Men den låga upplösningen hade jag inte räknat med, därav min fråga.

 

Jag har också funderat på att mäta på annat sätt, vi använder flera olika tekniker i cisterner och kassuner på jobbet, men problemet med DIY i tankarna blir kapslingen då ju tankarna ska vara täta och tåla toppfyllning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev rejas:

Jag har också funderat på att mäta på annat sätt, vi använder flera olika tekniker i cisterner och kassuner på jobbet, men problemet med DIY i tankarna blir kapslingen då ju tankarna ska vara täta och tåla toppfyllning.

Det är just detta som är problemet :) koda och löda kräver inte så mycket verktyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...