Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
bror74

Frågor ang Örnvik 450

Rekommendera Poster

Har en granne i sthlms skärgård som har en örnvik 450 m 20-30hk rorkult på. Jag tänkte härma honom lite o har kollat lite på örnvik 450 o 475. 481r är för tung för mig, 450 är perf med sina 160kg.

 

3 frågor:

 

1 - är skillanden emellan 450 o 475 märkbar eller är dom 40kg extra på 475 försumbar ang motor? Vad finns för skillander förutom vikt emellan dom? Är 475 bara en senare modell av 450?

 

2 - 450 är ju en ganska gammal båt. 1975 o framåt…vad jag hittat. Finns några märken/ modeller som liknar 450 med lite samma helplanande o v-bottnade skrov?

 

3 - jag har bara stött på kortriggade 450 o långriggade 475 men nyligen hörde jag av mig på en annons där säljare va övertygad att det va tvärtom o att han hade en långriggad motor på sin 450. Såldes 450 med båda alternativen? Aldrig hört om det förut bara..


tack på förhand!
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Örnvik 450 från 1974 som jag är nöjd med.

Dessa är 4.75 meter långa så jag tror en del blandar ihop längd och modellnamnet.

 

Det jag gjort på den är att plasta dit en styrpulpet så den blir rattstyrd.

Har även plastat om durken som var lite "mjuk" och förstärkt akterspegeln.

Bensintanken står i flyttanken under mittoften där jag har plastat in ett utrymme där den står för att få lite mer vikt föröver.

Den orangea sittytan sätts fast med två spännremmar så den går ta bort vid bränslepåfyllning.

Startbatteriet står under aktertoften tillsammans med verktyg och extrapropeller.

Motorn är en Johnson 35 hk. från 19xx.

 

Jag använder den mest till sportfiske i Stockholm skärgård och är mycket nöjd med hur den går i sjön trots sin storlek(litenhet).

Det du bör se upp med är om dom är mjuka i akterspegeln eller durken för det är inplastad plywood där.

Dessa kan man få ganska billigt numera.

 

Detta kanske inte är svar på dina frågor men jag tänkte dela med mig lite av min erfarenhet av denna båtmodell.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

intressant. har du kort eller lång rigg på motorn på din 450? kan det vara så att 450 gjordes men både kort o lång rigg? finns det nått bra sätt att se skillnad på 450 o 475?

Redigerad av bror74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min är ju så gammal så den har kort rigg.

Jag vet inte om det var vanligt med lång rigg på motorerna som "passar" till denna båt (20hk.).

Hur man ser skillnad på 450 och 475 vet jag inte.

Redigerad av cinc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte en Örnvik i år för att ha en extrabåt som är lätt att sköta. Han som sålde ville kalla den 465 med okänd ålder. 
Den har en hög akterspegel för lång rigg. 
Den går som ett spjut med en 20hk Evinrude. 
 

IMG_9047.jpeg

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som en Örnvik 450 med hemgjord modifiering av akterspegeln.

Ta gärna en bild på den blå märkskylten som syns till höger om motorn på bilden.

 

Men jag kan ha fel igen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev cinc:

Det där ser ut som en Örnvik 450 med hemgjord modifiering av akterspegeln.

Ta gärna en bild på den blå märkskylten som syns till höger om motorn på bilden.

 

Men jag kan ha fel igen....

Skylten är rätt kass men den är väldigt lik den här.

https://www.sokbat.se/modell/ornvik/465

 

Örnvik 465. Akterspegeln är bara lätt höjd en cm med en aluprofil men inte omplastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där har du den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev cinc:

Ja där har du den!

Det var ju en viss skillnad mot en Örnvik 450. 😀image.png.b71cdb0431ffd6b08f51425dd38d92b0.png
En bild säger mer än ord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kanske det.

Men den ursprungliga Örnvik 450 ser ut som på bifogad en aning taskig bild.

450.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev cinc:

Ja kanske det.

Men den ursprungliga Örnvik 450 ser ut som på bifogad en aning taskig bild.

450.JPG

hur vet du att detta är en 450 o inte en 475? är motorn på bilden lång eller kort rigg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst ser bilden med personer i båten mer ut som kort rigg? mer "urskålad", brantare urgröpning i akterspegeln? den andra bilden, som jag vet är en 475,  har väl mindre "urskålning" ?  

 

detta får mig att tro att 450 är kort rigg o 475 är lång rigg. vad säger ni?

IMG_1691.JPG

IMG_1700.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bror74:

visst ser bilden med personer i båten mer ut som kort rigg? mer "urskålad", brantare urgröpning i akterspegeln? den andra bilden, som jag vet är en 475,  har väl mindre "urskålning" ?  

 

detta får mig att tro att 450 är kort rigg o 475 är lång rigg. vad säger ni?

IMG_1691.JPG

IMG_1700.JPG

ser nu att det står "standard rigg" i bildtexten. är standard kort eller lång rigg??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bror74:

hur vet du att detta är en 450 o inte en 475? är motorn på bilden lång eller kort rigg? 

Det står så på ID-plåten på akterspegeln.

Som jag skrev tidigare så har motorn kort rigg men på bilden så här den bara "påhängd" för provkörning.

Motorn höjdes därefter så antikavitationsplattan ligger i jämnhöjd med skrovets botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...