Discoprinsen 0 Postad 20 Augusti (redigerade) Hej, Går i köptankar av ny båt. Endast haft mindre plastbåtar / träeka tidigare men nu är det dags att köpa något större också. Ska användas till dagsutflykter med 3-6 pers några gånger per år(vuxna) men främst att glida runt och fiska (3 pers i båt). Man ska kunna göra lite allt med den. Endast insjö. Var iväg och provade en Bella 510r med 50hk 4 takt på som inte orkade upp på plan och insåg att man behöver nog lite mer krut ändå. Kikat och provat en ny HR480br med en 70hk suzuki, som var kanon. Så lutar åt en sån med 80hk men vill gärna höra om någon har några tips på fler båtar, och vilken storlek man vill ha samt , tanken är att ha båten i många år framåt så vill ha en båt man känner funkar till allt. Budget 250000<, främst ute efter Bowrider liknande båt. Redigerad 20 Augusti av Discoprinsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 20 Augusti Med budget på 250000 bör du ju ha en hel del att välja bland, och du kan ju även gå upp en del i storlek om du vill för dom pengarna om du kikar på begagnat. Kanske AMT 185 BR https://www.blocket.se/annons/ostergotland/amt_185_br_2015_77_timmar/1401112721 Eller varför inte Yamarin 56 BR https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/yamarin_56_br_med_yamaha_f115hk/1401027942 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 20 Augusti 1 timme sedan skrev No_jah: Med budget på 250000 bör du ju ha en hel del att välja bland, och du kan ju även gå upp en del i storlek om du vill för dom pengarna om du kikar på begagnat. Kanske AMT 185 BR https://www.blocket.se/annons/ostergotland/amt_185_br_2015_77_timmar/1401112721 Eller varför inte Yamarin 56 BR https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/yamarin_56_br_med_yamaha_f115hk/1401027942 Plus en på den, äger själv en AMT 185 med samma motorstorlek och det är ett utmärkt val. Har även haft ett par Yamarin båtar i storleksklassen och det är också kanonbåtar. Båtar under 5 m håller jag mig gärna borta från av flera skäl, t. ex har de ofta mycket lägre fribord och går betydligt sämre i sjön enligt min åsikt (håller förvisso till i havet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti (redigerade) Ska du främst ha den till att fiska lite och glida runt lite så bör du kolla på Ryds 568. Duger alldeles utmärkt för de kriterierna du ställde upp Redigerad 20 Augusti av Kenneth_S Rättat stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Discoprinsen 0 Postad 20 Augusti Yes, tack för tips. Ja, jag har kollat på båtar 5>6meter, för det känns bra rent storleksmässigt men med större storlek behövs större motor och då kostar det ännu mer pengar, och det känns som att jag nått min gräns lite just nu. Fått ett kanonpris på denna HR480n med 80hk + 80 trailer (2024) på ca 250k tot, ordinariepris ligger runt 300k så det är en saftig höst rabatt, därav att jag lutar mot den. Layouten känns bra i båten, den känns kanske liiiite trång men absolut inget farligt jag märkte under provturen med 3 pers i båten. Tänkte om någon haft liknande båt och kan rekommendera. Vill inte gå ner för mycket på årsmod iochmed att jag har 3 års garanti på HR båten och 7års motorgaranti och vill gärna ha en nyare båt om jag ska lägga en kvarts miljon på en leksak känner jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Discoprinsen 0 Postad 6 Oktober Update: Blev en 480BR med 80hk, knappt hunnit köra in den dock så inte ens varit upp på 6k varv ännu men, gick fint i sjön. Planar väldigt lätt med 3 fullvuxna män med som väger runt 100kg var, plus packning på runt 120kg så totalt 420 extra kg, och ligger och marshar på 3700-3800 varv i runt 20 knop, lite under kanske. Det tycker jag känns bra! Gick jättefint i sjön. Drog runt 6l/h under inkörning där vi körde halva tiden ca 2h innan planingströskel och de andra 2 h låg vi på plan, så det är väl ganska bra soppa ekonomi, ska bli kul att jämföra med sen när man kan ligga och plana hela tiden. Men en sak är ju att båten verkar inte ha allt för hög topphastighet, nu har jag jag inte provat den fullt ut med 80, men provade med 70 tidigare vilket är samma motor och där med oss 3 i så låg vi på runt 25 knop på maxvarv (åter igen mycket extra vikt men båten är ju gjord för 5 pers) vad jag förstod vilket jag tycker låter väldigt lite. Är detta en grej med HRs båtar och hur kommer det sig att båtarna ej går snabbare med så pass mycket effekt ändå? Känns som att andra tillverkare är effektivare och når högre hastigheter med mindre motorer. Båten väger 450kg och har en 1,5l 80hk motor på sig(samma motor som upp till 100hk) vilket ändå känns som en ganska hög effekt på en ganska lätt båt. Notera att vi kör standard propeller för DF80., och båten planar ju extremt lätt vilket är kanon så jag vet att det kan vara det med stigningen på propellern men känns ändå att man bör få ut mer knop än man gör. ' Någon som har erfarenhet och kan dela med sig lite av hur det varit att äga en HR480 br får gärna skriva av sig lite Intresserad av prestandan med olika motorer, och soppa förbrukning med just den båten främst för det är väl saker jag inte hunnit få fram riktigt ännu så bara kul att veta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Discoprinsen 0 Postad 6 Oktober Något också är att man är extremt glad att man valde en Bowrider båt så alla sitter vindskyddat när man åker, otroligt bekvämt. Hade varit förjävligt att åka på hösten annars när det är 5 grader i luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 6 Oktober Grattis till nya båten 😃 Kanske inte alls jämförbart, men jag har en gammal Ryds 490 HT, lika lång och väger oxå 450 kg tom, motorn är en Yamaha 60 2 taktare från 1990. Den gör 32 knop när jag är ensam, 33 om jag trimmar ut motorn så den börjar gunga lite. Åkte 4 st i somras, gissar 70kg per person, inga tunga gubbar alltså (3 kraftigare fruntimmer och jag) ingen särskild packning mer än deras handväskor, men 3st 20 liters dunkar med bensin förutom vanliga tanken på 30 liter, fast den var nog bara halv då. Helt vindstilla. 28,5 knop över en fjärd när jag trimmat ut motorn lite. Idag säjs att motorer är inkörda efter en väldigt kort tid, men sanningen är att saker behöver slita in sig även idag, det är många prylar som ska röra sig innan kraften når propellern, många bäckar små, ge motorn några tiotal timmar till, så ska du se att den får lite mera fart. Sen, om inte, kan du börja forska i om den ska ha en annan propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser