Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
namdo

Tvåtaktsolja till Albin fyrtaktsinombordare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har fått höra att man bör blanda ut bensinen till en Albin fyrtakts inombordare med 1 dl tvåtaktsolja per 10 liter bensin. Kan dock inte se något om detta när jag söker på Google eller på Maringuiden. Vad jag kan se så är tvåtaktsolja till för motorer som ska ha en blyfri bensinblandning, men vår Albin får blyersättning då den är gjord för äldre tiders bensinblandningar.

 

Någon som vill förklara hur det ligger till?

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en bensinmotor?

Med tändstift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Hybro said:

Det är väl en bensinmotor?

Med tändstift?

Ja det är en Albin O21, går på bensin och har tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då förstår inte jag varför det ska blandas in mer än 10 % tvåtaktsolja i bensinen.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minutes ago, Hybro said:

Då förstår inte jag varför det ska blandas in mer än 10 % tvåtaktsolja i bensinen.

Jag måste rätta mig själv. Vi blandar i mindre än så. 0,1 liter olja per 10 liter bensin, dvs 1% olja.

 

Vi gör det bara för att en f.d. maskinist rekommenderat det, men har inte lyckats hitta någon annan källa som rekommenderar det.

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev namdo:

Hej,

 

Har fått höra att man bör blanda ut bensinen till en Albin fyrtakts inombordare med 1 dl tvåtaktsolja per 10 liter bensin. Kan dock inte se något om detta när jag söker på Google eller på Maringuiden. Vad jag kan se så är tvåtaktsolja till för motorer som ska ha en blyfri bensinblandning, men vår Albin får blyersättning då den är gjord för äldre tiders bensinblandningar.

 

Någon som vill förklara hur det ligger till?

Frågan är väl om den motorn med sin låga kompression och låga varvtal behöver ha någon blyersättning?

Blyet tillsattes ju när motorerna med hög komp behövde kylning/smörjning av ventilerna.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håhåjaja här räknar ni som ni har förstånd till.😀😀😀😀😉🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Oljan kan säkert smörja förgasaren lite innan den förbränns i motorn men den gör sannolikt ingen nytta för ventilerna då den delvis förbränns, då är nog blyersättning bättre.

Rekommenderar tillverkaren det ena eller andra så skulle jag följa det, de som konstruerar grejerna brukar veta men med tiden kan ju förutsättningarna ändras och vissa produkter försvinner på marknaden som fanns då motorn tillverkades och då får man kanske ta till en annan lösning.

Kör du vidare med vanlig bensin och tillsätt blyersättning i fortsättningen med, om det behövs.

Det finns ju många rykten som går om vad man ska hälla i både bensin och diesel och i oljan men de flesta saknar vetenskaplig grund och kan kanske till och med ställa till med problem. Ofullständigt förbränd olja kan ju t.ex skapa sot i förbränningsrum och på ventiler och spridare och det är ju inget man önskar.

Varför inte slå en signal till Albin motor och fråga, de borde kunna ge bra råd, kanske att hälla olja i bensinen 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Hybro:

Då förstår inte jag varför det ska blandas in mer än 10 % tvåtaktsolja i bensinen.

Nog kan jag räkna, men plötsligt har TS ändrat förutsättningarna i inlägg no 1.

 

Ursprungligen skrev denne:

1 dl tvåtaktsolja till 1 liter bensin.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv ser jag ingen nytta med att blanda in 2-takts olja i bensinen till en fyrtaktare.

 

Allt som behöver smörjas i en fyrtaktare smörjs av motoroljan i vevhuset.

Cylinder vägg, kolvringar, kolvbult, 

vevstakslager ramlager, kamaxel, vippor, stötstänger, ventilskaft, (kamkedja) mm.

 

Måhända smörja bensinpump en aning?

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag betraktar 2-taktsolja i 4-taktare som en skröna, däremot kan det vara bra köra igenom en bensinare med en skvätt alkylatbensin vid vinterkonserveringen då denna inte innehåller etanol som kan skapa avlagringar i förgasare, pumpar och insprutare under vintern, om man nu är efter att förebygga problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Nog kan jag räkna, men plötsligt har TS ändrat förutsättningarna i inlägg no 1.

 

Ursprungligen skrev denne:

1 dl tvåtaktsolja till 1 liter bensin.

Ursäkta, men han skriver 1 dl på 10 liter.

Men nu glömmer vi detta och går vidare, ber ännu en gång om ursäkt för mitt påpekande.😀😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta, men han skriver 1 dl på 10 liter.

Men nu glömmer vi detta och går vidare, ber ännu en gång om ursäkt för mitt påpekande.😀😀

Ja, nu ja.

 

Men så stod det inte från början. Dock kan man ju redigera inlägg/felskrivningar på MG, vilket TS gjorde och som dessutom tydligt framgår i inläggen ovan att det har gjorts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era svar. Kan tillägga att jag nu hittade ett inlägg på Maringuiden där en rekommendation på 0,5 dl olja per 10 liter bensin givits av Albin Motor för O21:or. Kanske är det fortfarande lite onödigt för andra äldre motorer men jag kommer med denna motor köra på med olja men tydligen en lägre inblandning.

 

Blyersättningen verkar däremot mindre nödvändigt. Ju mindre man behöver blanda desto fortare kommer man iväg dessutom. När 5 knop är marschfart vill man ju helst minimera tiden vid bryggan. 🙂

Redigerad av namdo
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...