Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
nqtnqt

Sitter det säkringar i vippströmbrytare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vattenpumpen har dött på min flipper 850, dock fungerar pumpen fint när jag provar att koppla den direkt på 12V-batteriet.

Min första tanke var att det kanske sitter en säkring som har gått någonstans mellan batteriet -> vippströmbrytaren -> vattenpumpen, men hittills har jag inte hittat någon sådan säkring.

En tanke slog mig: Brukar det sitta säkringar inuti sådana här vanliga vippströmbrytare (bifogar bild)?

(Undviker helst att montera ur strömbrytaren & sladdarna om det inte finns nåt där... :)

IMG_9625 (1).jpg

Redigerad av nqtnqt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkring bör definitivt finnas, dock inte i själva strömbrytaren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du jan ju börja att mäta spänning både före och efter strömbrytaren för att utesluta att det är själva strömbrytaren som felar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev No_jah:

Säkring bör definitivt finnas, dock inte i själva strömbrytaren.

Jag hart sett vid enstaka tillfällen att det funnits strömbrytare (och relän) som är kombinerade med en säkring, men aldrig i någon strömbrytare till fritidsbåt eller ens till något slags fordon.

Dessutom skall ju säkringar finnas i början av kretsen, eller så nära batteriet som det bara går.

Om man nu har en panel med flera olika strömbrytare till olika funktioner ombord, brukar ju det sitta säkringshållare eller automatsäkringar i denna panel. Och då skall kabeln som försörjer denna panel vara säkrad med en "huvudsdsäkring" någonstans så nära batteriet som det är möjligt. Man vill ju ha så korta osäkrade kablar som det bara är möjligt. Det är ju kabeln man skyddar med en säkring, inte i första hand apparaten eller vad det nu är, som är ansluten i andra ändan av kabeln.

Om det är pentrypumpen du menar när du skriver "vattenpumpen" så har jag sett att sådana kan ha en hängsäkring på sin pluskabel, en hängsäkring är en säkring i någon form av hållare som då sitter fast på kabeln.

Sedan, med dessa pumpar, en grej som kan fallera, är pumpens tryckvakt. Det är en strömbrytare som stänger av pumpen då ett visst tryck har byggts upp i pumpens trycksida då man stängt av vattenkranen. Dessa tryckvakter kan gå sönder, på två olika sätt, antingen fastnar det slutna läget, pumpen går hela tiden, eller så i det öppna läget, pumpen går inte alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...