Gå till innehåll
onsdag 11 september 2024
Mangedif1

Grundstötning=hög motortemp?

Rekommendera Poster

Då var det dags, gick på grund lite lätt i runt 3-4knop, tog i drevet.

Påväg till tankstället, väl framme vid tankningen hissar jag upp drevet för att kolla, kunde inte se något märkbart. Tankade och startade upp -missade att sänka ner drevet fullt upptiltad… Sänker ner aggregatet direkt. Observera att vatteninloppet för kylning fortfarande är under vattenlinjen vid fullt tiltad motor.

Kör iväg och kör ca 15-20min i runt 30 knop, allt går fint. Lägger till och fikar, badar etc.

När vi väl ska hem startar vi upp motorn och låter gå på tomgång under tiden vi lättar ankar, efter några minuter börjar det varna för hög motortemp. Stänger av och väntar en stund men samma sak händer igen. Slutar med sjöräddning.

Kan det vara så enkelt som impellern eller kan det ha något med grundstötningen att göra? Tips?

Båten är nu upplockad.

mercruiser 3.0 alpha drev gen 2.

🙁🙁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tilläggas oljetemp=ok

men motortemp för hög och får varningsljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fanSka tilläggas oljetemp=ok

men motortemp för hög och får varningsljud.

 

uppdatering: fy fan, tror jag hittat felet, kylarslang mellan drev och motor lossnar, slangklämman är ej åtdragen vilket syns. Hade båten på byte av nya bälgar där denna byttes samtidigt.

Bara inte motorn fått andra skador nu när den gick varm.. Borde marinan få stå för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon fara för motorn, vad jag förstår så var det låg last på motorn när den varnade för hög temp. och du stängde ju av motorn. 
Vad visade tempmätaren?
Det är inte så att varningen kommer från hög avgastemp då kylvattnet uteblir. Om det är så då kommer den varningen bra mycket tidigare än motorn börjar koka.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Gelis:

Tror inte det är någon fara för motorn, vad jag förstår så var det låg last på motorn när den varnade för hög temp. och du stängde ju av motorn. 
Vad visade tempmätaren?
Det är inte så att varningen kommer från hög avgastemp då kylvattnet uteblir. Om det är så då kommer den varningen bra mycket tidigare än motorn börjar koka.

Ja motorn stod bara på tomgång. Ca 200 farenheit/95 grader innan jag han uppfatta vad som hände och springa ner till reglagen och stänga av. Höll på fram i fören och lättade ankar.

Jag tänker som så att marinan får stå för att kontrollera fartygets maskineri så allt står rätt till.

Redigerad av Mangedif1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

95 grader är absolut inget att oroa sig för. Det enda som bör kollas upp när slangen är på plats är cirkulationen av vatten fungerar som det ska. Dvs att det är tätt överallt och att vattenpumpen pumpar sin den ska. Jag är sjöräddare, en avvåra båtar hade problem med vattenpumpen och vi körde upp till 100 grader utan oro innan vi minskade på gas och fick ner tempen igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är tanken med temperaturlarmet, man stänger av motorn innan den blir för het.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...