Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Mackey

Varför envisas 9 av 10 att styra framför isf. bakom?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag upplever att förståelsen för sjötrafiken försämrats och i år har det varit näst intill extremt enligt mina observationer.

 

Som sagt, varför väljer 9 av 10 båtförare (kanske lite överdrivet) att gå framför någon istället för bakom?

Det finns bara fördelar för alla inblandade att välja att gå akter om någon istället för för om.

Det är lika illa oavsett fartyg med ett undantag, vindsurfare av alla de slag. De väljer oftast att gå akter om.

 

Den som försöker pressa sig framför missbedömer ofta situationen vilket gör att avståndet blir onödigt kort vilket leder till farliga situationer samt i vissa fall kraftiga vågor för minst en av de inblandade. Styr man bakom blir det sällan farligt.

 

Segelbåtar kan ha väldigt varierande fart när vindarna är byiga, men styr man bakom spelar inte det någon roll.

 

Sedan undrar jag vad man gissar att det betyder när det står en jättestor siffra på stranden (ofta på båda sidor om en tång passage eller platser med onormalt mycket trafik. 5, 8 eller 12 (ingen siffra, men ett tal) är väldigt vanligt. Färre och färre verkar ens tänka sig att det är en hastighetsgräns och de som möjligen fattar det, tror att det är bäst att köra några knop snabbare och framför allt verkar många tro att man måste hålla hög fart fram till några hundra meter efter skylten och börja gasa på och riva upp svall några hundra meter innan fartbegränsningen upphör.

 

Vid Vaxholms fästning är det få som begriper vilken sorts fartyg de framför, nästan all går mellan hotellet och fästningen och väldigt få går mellan fästningen och Rindö, fast det borde vara ungefär tvärt om.

 

Efter att ha haft dessa tankar en tid läser jag idag i tidningen Skärgården att en erfaren sjökapten säger att "Folk har sämre koll än någonsin i sommar".

 

Vad är det för fel?

Alla kan väl inte sakna förmågan att förstå diverse olika situationer.

Om en skärgårdsbåt gått in mot kaj för att släppa av och ta ombord passagerare är det inte jättesvårt att fatta att det snart är dags för avgång och att det är både korkat och farligt att passera nära akter om.

 

Slutgnällt, men frågan i rubriken kvarstår.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta stämmer med min uppfattning/iakttagelser också de senaste åren, hur svårt kan det vara? Har själv varit nära att bli påkörd då jag gick på min kurs och blev ikappåkt av en som skulle före framför mig vid ett sjömärke.

Högerregeln verkar heller inte var känd i någon större utsträckning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har också sett detta mycket. På väg ut och in från vår båtplats korsar jag in- och utflödet för en stor fritidsbåtshamn i området. Många ligger på en rak kurs in eller ut, och verkar inte vara pigga på att väja korrekt. I stället gasar många, inte sällan i senaste laget. För en planande motorbåt är det inget större problem att komma undan, men ibland är det en snipa som inte kan gå så värst mycket snabbare hur mycket de än piskar den gamla inombordaren. Man ser stressen på folket ombord, men att i stället lugnt svänga bakom verkar inte ens dyka upp som alternativ.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lärde mig av en befälhavare för länge sedan devisen "Bättre hasa än krasa" dvs, ta det lugnt, sakta ned, ha koll på läget, visa omdöme, och till sist men inte minst undvik "bristande sjömanskap till förekommande av sjöolycka"...

 

+  när man anländer till en okänd vik, hamn, trång farled etc, "sätt ny fart" - dra ned till noll - kolla läget och sätt anpassad fart för ändamålet och omgivningen...

 

++  ha marginal för de som inte har koll på läget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte upptäckt det i sommar. Men vi har rört oss i vatten med ganska lite båtar.

 

Något jag däremot stör mig på är att båtar som enlig väjningsregler har rätt till väg tolkar det som att de kan göra som de vill. Att ha rätt till väg innebär att man ska hålla kurs och fart. Det är den andra båten som har frihet att manövrera för att lösa situationen enligt gott sjömanskap.

 

Det blir många obekväma situationer när båda börjar väja på olika sätt.

 

Sedan vet jag att det blir svårt på fullsmockade fjädar där den båt jag ska väja för i sin tur ska väja för två andra båtar och vinden dessutom är snurrig och byig. Men det har jag så klart förståelse för.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har uppstått en del oönskade situationer i sommar, då har jag ändå inte varit ute mer än 5 ggr.

Oftast är det lite större planande motorbåtar som inte har koll. Verkar inte ha uppsikt, för de får panik i blicken och beter sig allmänt knepigt. Alltså, de planar inte men kör i 10-12 knop (mest ekonomiska farten......)

 

Men de där skyltarna, är inte det djupangivelser ?

 

😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne_G:

 

 

Men de där skyltarna, är inte det djupangivelser ?

 

😉

Jag skulle kunna tänka mig att dessa skyltar anger aktuellt riktnummer för området, för dom som då navigerar efter telefonkatalogens kartsidor, men det var ju längesedan som den katalogen gavs ut, och riktnummer brukar ju vara på mer än en eller två siffra/siffror.... 🙂

 

23 timmar sedan skrev rejas:

Vi har inte upptäckt det i sommar. Men vi har rört oss i vatten med ganska lite båtar.

 

Något jag däremot stör mig på är att båtar som enlig väjningsregler har rätt till väg tolkar det som att de kan göra som de vill. Att ha rätt till väg innebär att man ska hålla kurs och fart. Det är den andra båten som har frihet att manövrera för att lösa situationen enligt gott sjömanskap.

 

Det blir många obekväma situationer när båda börjar väja på olika sätt.

 

Sedan vet jag att det blir svårt på fullsmockade fjädar där den båt jag ska väja för i sin tur ska väja för två andra båtar och vinden dessutom är snurrig och byig. Men det har jag så klart förståelse för.

Vad jag upplevt x 3 i somras, i södra och mellersta  Bohuslän (vi kom inte längre norrut än Bassholmen i somras) var att upphinnande båtar ändrade kursen och skar min kurs framför mig med snäv tolerans.

Värst var det utanför Gullholmen, där vi på norrgående av olika anledningar hamnade i farledens bb-sida. Det var vid 12-tiden och många båtar i farleden både på norrgående och sydgående, alltså nära sjöbodarna på Gullholmens ostsida. Min fart över grund var 4,5 knop. Detta hindrade inte en dansk motoryacht på 55 fot att köra om i 6,5 knop (det är max 5 knop i den farleden) på min bb-sida, alltså mellan min båt och sjöbodarna, för att sedan 10 meter framför min båt göra en 45 graders sb-gir och korsa farleden för att sedan gå inåt ellöshållet till, men inte i den farleden som leder just dit, utan in mellan St och La Risholmarna... tja det kanske går.

Detta föranledde att jag fick slå back, vilt tutande många korta signaler, och båtar bakom mig, vid sidan av och fick göra diverse manövrar för att inte kollidera med dansken, eller för att väja för andra väjande båtar... En del svordomar framfördes även på kanal 16. Dansken hade aktiv AIS varvid han avslöjade sig id, fart och kurs. Dessa uppgifter noterades.

 

Sedan har det inträffat två andra liknande händelser. En gång var det en båt (utan AIS) som i uppskattningsvis 30 knop skar min kurs från bb på omkring 10 meter framför mig. Ändå hade jag tydligt saktat in och gjort en kursändrig för att undvika kollision, om inte hade jag nog sänkt den båten.

 

Vattenskotrarna är ju utrotningshotade och fåtaliga, men det var två i parkörning som gjorde likadant i farleden mellan Fotö och Hönö. Dom förstod inte heller "femmorna" som står innan och efter Fotöbron.

 

Sedan ett annat fenomen jag skrivit om tidigare, som förekommer ända sedan plottrarna blev vanliga. Det är alla "Linus på linjen" man tittar på plottern och balanserar på farledslinjerna och vågar inte avvika från dessa. Jag har ju väldigt svårt att tänka mig att flera fritidsbåtar är så hämmade av sitt djupgående att de måste hålla sig mitt i farleden. Snobbrännan mellan Styrsö och Brännö med fler öar är ett sådant exempel. Här går det också rätt fort, ingen hastighetsbegränsning, trots närhet till Styrsö som har många mindre bryggor med mindre båtar på farledens södra sida. Man jag skalle kunna gissa hart Styrsöbolaget inte vill ha en begränsning där.

 

Farleden mellan Bovall och Hornö ränna är en annan, jag vet inte vad det heter här, men vi kallar denna del av kusten för "Bina och Grönögat". Visst det är smalt med en massa fula bränningar i väst och sådana där felaktigt utplacerade öar och ett fastland i öst, men här skulle sjöfartsverket funderat på något trafiksepareringssystem, under rusningstrafik i juli-augusti ter sig en myrstig i skogen välorganiserad jämfört med hur fritidsbåtarrna här uppför sig. Här finns ju fler Linusar, upphinnande som inte vill väja, mötande som väjer åt fel håll, mötande Linusar som blir förvånade av att möta annan båt mitt på linjen. Korsande sportfiskebåtar, samt då motorbåtar som bogserar en jolle på onödigt lång lina, därtill kan man möta annan fiskebåt eller annat yrkesfartyg.

Sedan är väl det en eller annan stackars motorsvag seglare som skall kryssa mot vind och ström i en oren motvind mitt i alltihopa. Vinden här är oftast byig och skrotar oberäkneligt mellan bergen.

Konstigt att det inte här förekommer fler förlisningar än det gör... inga.

 

Men pga samma skäl som jag angav innan...- så har vi färdats på Tjörn och Orusts insida, alltså mellan de stora öarna och fastlandet. Kan starkt rekommenderas om man är trött på trängseln i farlederna i väst. Likaså Byfjorden in mot Uddevalla, och fjordarna som har olika namn norr om Orust, likaså vattnen mellan Orust och Tjörn, Stigfjorden, här är man nästan allena.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser inläggen i den här tråden blir jag verkligen glad över att kunna åka båt där det är lungt, skönt och avstressande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Janne_G said:

Men de där skyltarna, är inte det djupangivelser ?

Skyltarna kan vara lite förvirrande om man styr kosan österut där skyltarna visar max hastighet i km/h.

 

Något som jag skulle vilja se mer av här hemma som är vanligare på andra sidan Östersjön är att hastighetsbegränsningar kompletteras med en symbol som betyder förbud mot svall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser i tråden och kan bara hålla med samtidigt som dessa idioter även finns på land. Bilar som kör som de vill och inte iakttar såväl hastighetsgränser som andra trafikregler, blinkar inte vid korsningar osv. Och sen har vi cyklisterna som kör efter en helt egen (icke existerande) regelbok. Ja, kort sagt, idioter finns överallt och den siste är inte född än.

På sjön tycker jag många uppför sig bra men några exempel som är rätt vanliga är:

Segelbåtar som går för motor och har för sig att motorbåtar alltid ska väja och tvingar fram onödiga kursförändringar.

Relativt snabbgående motorbåtar som plötsligt ändrar kurs i ett trångt och hårt trafikerat område och väljer att gå framför andra båtar utan en blick åt sidan.

Dock tycker jag att vattenskotrarna börjat uppföra sig bättre. Kanske en effekt av nya körkortslagen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minutes ago, ChristerN said:

Dock tycker jag att vattenskotrarna börjat uppföra sig bättre. Kanske en effekt av nya körkortslagen?

Ja, nu när du skriver det. Jag har inte sett en enda vattenskoter som misskött sig i år. Men tror också att antalet vattenskotrar minskat.

Ska sanningen fram så har jag generellt sett ganska få vattenskotrar som misskött sig, men det är ännu färre nu. Men det beror väl också på i vilka vatten man rör sig.

 

Edit: Förtydligande. Vattenskotrar missköter sig aldrig så länge de fungerar, men en och annan vattenskoterförare kan ha gjort det ... 🙂

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Första inlägget ... O trådrubriken.

 

- De är väl kåta på att visa upp vad de åker i, i brist på annat.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i sommar noterat förekomsten av babordsdesperados, dvs man möts styrbord mot styrbord med gott om plats och avstånd mellan båtarna och ingen kollisionsrisk. Då svänger desperadon och korsar min kurs för att mötas babord mot babord

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, trewq said:

Har i sommar noterat förekomsten av babordsdesperados, dvs man möts styrbord mot styrbord med gott om plats och avstånd mellan båtarna och ingen kollisionsrisk. Då svänger desperadon och korsar min kurs för att mötas babord mot babord

Det är väl okej kan jag tycka förutsatt att desperadon gör det i god tid och inte smiter förbi nära din stäv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev rejas:

Det är väl okej kan jag tycka förutsatt att desperadon gör det i god tid och inte smiter förbi nära din stäv.

Ja det var just det som var ett problem som jag inte sett tidigare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det mesta som listats här hade nog kunnat undvikas om någon form nautisk kompetens hade varit ett krav för att få framföra en båt. Ett båtkörkort där man fokuserar på väjningsreglerna och utprickningen, kompasskurser och avdrift kan man ta i nästa steg.

Sen finns det de som aldrig lär sig, det finns ju folk som har fått lov att framföra fordon på allmän väg av Transportstyrelsen men köra bil det kan de tusan inte och det samma gäller till sjöss, men bara att få lära sig hur det egentligen ska gå till är ju en bra början.

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Dock tycker jag att vattenskotrarna börjat uppföra sig bättre. Kanske en effekt av nya körkortslagen?

Ja, det tror jag. Men noterar också att denna sommar är den första efter den nya lagen som de återkommit i mängd i "min" fjärd. De är inte riktigt lika många som tidigare och verkar mer organiserade - typ de är ute och "tränar" tillsammans. Tyvärr verkar de ha ännu mer kraftfulla maskiner. Det var några lugna år men nu är bullrandet tillbaka om än med lite mer sjövett vad det verkar. (End rant)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev rejas:

Det är väl okej kan jag tycka förutsatt att desperadon gör det i god tid och inte smiter förbi nära din stäv.

Jag har också irriterat mig mer på dessa i år. Undrar just varför?

Det verkar som att allt fler tror att man *måste* köra högertrafik. Även när en motorbåt möter oss, en segelbåt som pga vindförhållanden tydligt visar att vi vill gå högt i vind och kanske så nära en ö som man möjligt, så tränger man sig emellan på babordsidan även om det finns en hel ocean på styrbordsidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ABC:

Jag har också irriterat mig mer på dessa i år. Undrar just varför?

Det verkar som att allt fler tror att man *måste* köra högertrafik. Även när en motorbåt möter oss, en segelbåt som pga vindförhållanden tydligt visar att vi vill gå högt i vind och kanske så nära en ö som man möjligt, så tränger man sig emellan på babordsidan även om det finns en hel ocean på styrbordsidan.

Eftersom denne sannolikt inte har utbildning utan "kör bil" till sjöss också kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...