Gå till innehåll
onsdag 11 september 2024
Tristan_301

Visa bränsleförbrukning Raymarine MFD

Rekommendera Poster

Bytte ut den Garmin som satt i båten mot en Raymarine Axiom, är van vid den så jag gillar den bättre helt enkelt.

 

Har en VP 5,7 GXI som är ansluten via en Foxmarine box till NMEA 2000 nätverket, får upp motordata i plottern inklusive bränsleflöde lite/timme. Men jag vill hellre visa liter/sjömil, men lyckas inte få till det. Någon annan som lyckats och kan peka mig i rätt riktning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Tristan_301:

Har en VP 5,7 GXI som är ansluten via en Foxmarine box till NMEA 2000 nätverket, får upp motordata i plottern inklusive bränsleflöde lite/timme. Men jag vill hellre visa liter/sjömil, men lyckas inte få till det. Någon annan som lyckats och kan peka mig i rätt riktning?

i NMEA-meddelandet från motorn (motordatameddelandena) finns bara l/h, eftersom motorn inte vet något om båtens fart. Tyvärr är även många av MFD och andra (dyra) instrument rätt "dumma" och visar just bara motordatat så som det finns tillgängligt, även om de skulle kunna räkna fram t ex l/nm.

 

Nu skriver du inte vad du har för MFD, men Element som jag hade innan kunde inte visa l/nm, och den Axiom jag har nu har jag inte ens försökt göra det på.

(Byggde istället en egen multidisplay så jag kan se tankmängd, motordata (inkl omräkning till l/nm) samt en del annat utan att behöva använda MFD:n. Den skärmen fylls av annat istället.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet säkert det redan, men du kanske kan få fram l/h i plottern. Så gör jag i motorbåten. Men det är Garmin-saker i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Axiom RV med Lighthouse 4 komma någonting. 

 

Liter per timme visar jag på plottern redan, men jag tänkte att den som vet farten och får den momentana förbrukningen från motorn skulle kunna göra uträkningen så att jag slipper huvudräkna varje gång jag ändrar farten (och därmed förbrukningen).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry. Jag skrev helt fel. Menade l/nm på plottern. Jag läste lite snabbt och trodde med multiinstrument att du menade en enklare display typ Garmins GMI 20. Jag har äldre saker och kan inte visa l/nm på alla instrument men på plottern kan jag det. Men som sagt. Det är nog inte relevant i sammanhanget.

 

Sorry för förvirringen ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...