Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
patrikflink

Koppla tändningslås Mariner 30hk.

Rekommendera Poster

Köpte en gammal 30hk Mariner från 1990 som har stått många år (typ 10 år).

Gjorde komptest (7 bar bägge cylindrar) och sprutade lite startgas i förgasaren och byglade startrelät för att kolla om den tänte och det gjorde den.

 

Hem med den och gjorde en chansning med ny bensin direkt och byglade startrelät igen. Startade på en gång!

 

Nu håller jag på att försöka reda ut kablarna som kommer ut från motorn via kabelstammen. Fick med ett reglage, men självklart är det inte samma färger!

 

Har följande från motorn:

Röd (går till en av polerna på startrelät)

Vit, misstänker att den går till CDI box.

Svart bara hänger löst, se bild.

Blå, går till el chocken (fungerar).

Brun går till någon givare som känner av om växel ligger i.

Grön försvinner in under svänghjulet.

Rosa hänger också löst, se bild.

 

Hittade även en kabel som hängde lös till startrelät, den är inkopplad med en separat kabel till tändningslåset.

 

Har laddning, går att starta via tändningslås men går inte att stänga av, fick döda motorn via choken.

 

Några förslag?

Har sökt som en idiot efter ett elschema, men utan resultat.

 

Vill kunna stänga av via nyckel samt koppla in ett dödmansgrepp. Har en tanke att jorda kabel till tändspolen för dödmansgrepp och tändningslås (stänga av motorn).

 

Typ brickan:

Mariner 30E0 

689 S 109891

D = 1990

IMG_20240816_162719_182.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Problemet löst nu!

Hur kopplade du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev guestsson:

image.png.e106cc81c1e370b7eac0d31ffe0b0a45.png

Tack för bilden, men stämmer inte överens med min motor.

Vit ger 12 volt oavsett avstängd motor, säkring gick hela tiden då jag trodde precis som bilden, dödaren. Fick dra en separat kabel till tändspolen för att bryta.

 

Grön går till chocken på motorn, men i kablaget så är den blå...

 

Tror att min motor är konverterad till elstart och tidigare ägare "kopplade" lite som han ville.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev No_jah:

Hur kopplade du då?

Drog en ny kabel som bryter plus matningen till tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-19 vid 23:19 skrev patrikflink:

Drog en ny kabel som bryter plus matningen till tändspolen.

I ett CDI system så matas tändspolarna med 200-300V relativt jord. Inte så kul att ha framme i reglaget om du nu kopplat så.

 

Jag roade mig en gång med att dissekera en CDI-burk till en Yamaha och fann då att en mycket stor andel av komponenterna fanns där för att säkerställa att den höga spänningen aldrig skall kunna nå förarplatsen. Den höga spänningen i CDI systemet är också orsaken till att varvräknaren kopplas till 12V generatorn istället för till tändsystemet.  

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

I ett CDI system så matas tändspolarna med 200-300V relativt jord. Inte så kul att ha framme i reglaget om du nu kopplat så.

Har kopplat följande med ett enkelt tändningslås från Jula med 3 anslutningar:

 

Plus, jord, plusmatning startrelät och tändning (färger i denna ordning, röd, svart, brun och vit)

 

Svart och vit sitter ihop på tändningslåset, jordar tändningen vid nyckelns position för avstängning läge 1.

 

Röd i läge 2 för kunna att mata till läge 3 (startrelät).

 

Brun i läge 3 (start).

 

Motorn går att starta via relät om man byglar med en skruvmejsel och laddar utan att ha tändningslås eller någon kontakt med kablarna som kommer ut från motorn. Det var därför jag fick lite huvudbry, men är detta är löst nu med min inkoppling. Har även ett dödmansgrepp inkopplat med snöre.

 

Väntar bara på lite tillbehör från Marinshopen för styrning och reglagekablar samt termostat, tändstift ect.

 

Ska bli intressant och se hur den går på min rib Great White 300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-19 vid 23:18 skrev patrikflink:

Tack för bilden, men stämmer inte överens med min motor.

Vit ger 12 volt oavsett avstängd motor, säkring gick hela tiden då jag trodde precis som bilden, dödaren. Fick dra en separat kabel till tändspolen för att bryta.

 

52 minuter sedan skrev patrikflink:

Svart och vit sitter ihop på tändningslåset, jordar tändningen vid nyckelns position för avstängning läge 1.

Då stämmer bilden med färgerna trots allt så vitt jag förstår och någon separat kabel till tändspolen finns inte och säkringen går inte när du jordar den vita.

 

CDI-boxen är normalt kopplad till jord = bat minus, men saknar förbindelse med bat plus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...