Gå till innehåll
onsdag 11 september 2024
wahlis

Motorbyte eller renovering

Rekommendera Poster

Hej,

Börjar inse att jag varje sommar lägger en hel del tid på våran VP MD40A för att den skall fungera och ge oss sköna dagar på havet, dock börjar mina tankar gå emot att det är en gammal motor som kanske behöver en större renovering alternativt att byta till en ny som med största sannolikhet ger många bekymmerslösa år ifall vi väljer att behålla båten över tid. Den främsta fördelen som jag ser med en renovering är att det är billigare och att man endast behöver byta delar anslutning till motorn som är dåliga. 

 

En ny motor ger ju trygghet för många år framåt, dessutom så misstänker jag att det skiljer mycket i storlek, idag har vi ju en sexa, kanske räcker att gå ner på en fyra med motsvarande effekt, eller till och med något lägre, då nya förmodligen har bättre moment än äldre. Jag skulle då även få ett rymligare motorrum när man skall göra underhåll vilket också är en fördel, samt att man kanske kan isolera ännu mer än idag för en behagligare drift. 

 

Är det någon här på forumet som gjort denna typ av aktiviteter nyligen med en motsvarande storlek på motor? Nyfiken på pris och mer info runt omkring. Vi har ju en snipa så det handlar ju inte om att åka fort utan det skall vara bekvämt att föra fram dem med rätt mängd kraft, inte mer än nödvändigt.  Kommer nog inte göra mycket själv ifall det blir aktuellt utan blir nog en firma. Blir säkert inte en VP om det blir byte med tanke på priser med mera.  

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD40 i olika varianter anses ju på detta forum som väldigt bra motorer.

Eftersom denna maskin finns i lastbilar och entreprenadmaskiner med mera så lär det finnas gott om reservdelar.

Den är ju helt elektronikfri också, traditionell mekanisk bränslepump.

En sexa går ju lugnare än vad en fyrcylinrdig motor gör. Om du håller fast vid Penta så har ju de senare D-motorerna drabbats av dåligt rykte, iallafall vissa av dem. Då kanske du funderar på VP D4?

Ja sedan finns ju Yanmar som har många marknadsandelar på den svenska marknaden.

 

Även en renoverad motor ger ju trygghet många år framöver.

Kostnaden för ett motorbyte blir ju en ekvation där båtens ålder, hur länge du skall behålla båten och flera andra parametrar spelar in.

Idag är det ju inne med recycling, det skall lagas och renoveras, och 40-motorerna och de flesta samtida maskiner tål ju sådana föryngringskurer. Jag läste någonstans att det kan vara svårt med delar till värmeväxlaren och kanske andra mer marinspecifika delar.

 

Hur många motortimmar har din motor?

Vad är det för snipa du har, och hur mycket effekt uppskattar du att du behöver?

 

Men det brukar finnas många tankar och åsikter i detta ämne på detta forum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor har idag ca 1500 timmar men det känns mer som att ålder med fukt och rost sliter på den. Jag vet inget om servicehistoriken utöver de 7 år vi själva haft den. Det kan ju vara så att den skulle behöva mer förbyggande service, när man gör allt själv så tar man mest han om problem vartefter de kommer.

 

När jag kikat runt så blir ett motorbyte dyrt, vad jag kan se får man räkna med 200-250’ vilket är mycket pengar, kan vara så att en renovering är mer lönsam, men det hade varit intressant att höra vad andra betalt som gjort detta nyligen. Inflationen de senaste åren gör det svårt att göra en bra bedömning utifrån väldigt gamla inlägg.

 

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju jättesvårt att svara på, beroende på vad som behöver göras när motorn är isär plockad. Finns en youtuber "Anders på landet" som nyligen renoverade sin motor i en Volvo traktor. Tror det hamnade en bra bit över 100.000 kr. Nya foder, kolvar, vevaxel, lager+lite till. Är nog jämförbart med en marin variant. Men kolla hans kanal för mer info.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda rätta är ju att plocka ner motorn och se vad som behöver bytas.Alla svar du får här är ju gissningar och inte värda något i ditt fall.Plocka ner själv eller lämna in och få en offert av ett företag,tag beslut sedan.Obs finns även begagnade motorer när du vet status på din egen.Hoppas det löser sig.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en liknande genomgång av motorerna i vår båt, två Penta AD31.

Först kompprov och inspektion av cylinderlopp som visade att inga nya foder eller kolvar behövde bytas, sen renovering av spridare och alla packningar och vevaxel tätningar som visade tecken på läckage byttes samt ompackning av oljekylare, efterkylare och värmeväxlare. Generatorer köptes nya samt startmotorer som hade skador från tidigare läckage från havsvatten. Impellerpumpar var bytta av tidigare ägare. Alla dåliga slangar byttes också. Turboaggregaten fick hänga med men ska bytas i vinter. 
Hade jag behövt byta kolvar och foder hade ju kostnaden ökat men ändå inte kommit upp i vad en ny motor hade kostat mig.

Insprutningspumparna är orörda men funkar ju fint så de rör jag inte förrän de går sönder. Nu gjorde jag allt jobb själv så där sparade jag ju en bra slant, ska man lämna bort blir det ju lite dyrare men kan man tar ut motorn och demonterar kringutrustning och få ett renoverat longblock i inbyte är det ju fortfarande inte samma pengar som en ny motor. Sen är ju nytt alltid nytt, om man har råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan givetvis inget veta säkert förrän man inspekterat som Ronnie säger men en 3,6 liters motor på 85 hk som suttit i en snipa borde ju inte ha några större slitage invändigt efter 1500 timmar så jag hade kollat med en firma som kunde se över resten och begärt en offert särskilt om du är nöjd med prestandan och motorn i övrigt.

Du har ju dessutom ingen turbo eller efterkylare att renovera och behövs heller inte kolvar och foder så går en större del av pengarna för delar bort.

Hade vi pratat om en KAD300 i en planande båt skulle nog oddsen varit sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kunde se igår var att oljekylaren är kass då den läcker, tror dock inte att det är hela problemet. Det kan vara så ny när man pillat de senaste dagarna för att hitta orsaken att man petat bort rost på den som i sin tur gjort att den börjat läcka. Det kan ju också vara så att den läckan blivit större av att man varit där men det kändes mer som kylvatten än ren olja som kom ut där. 
 

Det stora problemet är att man troligen behöver lyfta ur hela motorn innan man kan avgöra vilka yttre brister den har.

 

Just nu lutar det åt att låta någon firma får ta sig Ann den och lyfta ur den. 
 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gäller att hitta rätt firma för hela jobbet och motorn behöver ju antagligen lyftas ur oavsett.

Var i landet befinner du dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten befinner sig i Kungälv. Eftersom båten inte körbar så innebär det ju att man inte kan köra den vattenvägen till någon firma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekaniker tips i Kungälv 
Sjöholm Motor och Maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-18 vid 10:50 skrev wahlis:

Det jag kunde se igår var att oljekylaren är kass då den läcker, tror dock inte att det är hela problemet. Det kan vara så ny när man pillat de senaste dagarna för att hitta orsaken att man petat bort rost på den som i sin tur gjort att den börjat läcka. Det kan ju också vara så att den läckan blivit större av att man varit där men det kändes mer som kylvatten än ren olja som kom ut där. 
 

Det stora problemet är att man troligen behöver lyfta ur hela motorn innan man kan avgöra vilka yttre brister den har.

 

Just nu lutar det åt att låta någon firma får ta sig Ann den och lyfta ur den. 
 

/Wahlis

Oljekylaren är ju inte speciellt svår att få tät, om nu delarna till den är intakta. Nu förefaller det ju som om du bestämt dig för att lägga ut jobbet på en firma. Men... om du ändrar dig så åtgärdade jag min oljekylare för två år sedan, det finns en diskussionstråd om det, men flera inlägg och en del bilder, som jag inte hittar nu... problemet i min båt, på min motor, en KAD43 var att det satt en massa grejer i vägen, som jag fick skruva loss först. Men när jag väl fått ur oljekylen visade sig att det var en tätning i form av en större O-ring som var otät. Därvid finns ju även en del slangar som åldras... som leder kylvatten, som då kan läcka.

Men om det nu rör sig om en total översyn får du väl ta in offerter från olika håll.

Det finns ju servicefirmor som har "akutbilar" och det finns ju åkerier med mindre kranbilar som kan hjälpa dig med att lyfta ur motorn och transportera den till nån firma, förutsatt att då skruvar loss den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för nyfikenhetskul hur är det med effektiviteten på en ny motor jämfört med en äldre, nu förstår jag att det är svårt ge siffror utan bra underlag. Jag tänker att ser man på bilindustrin har ju mycket hänt med förbrukningen men det tillskrivs både elektronik och att man kanske kunna gjort andra ändringar i konstruktion av bilen för att den skall bli effektivare. Kan man generellt säga att en ny dieselmotor av jämförbart hk-antal har en lägre förbrukning, då tänker jag mig en utan massa elektronik. Det verkar ju hänt en del vad gäller vikt, nya motorer idag är betydligt lättare, det är väl för att man kan bygga dem med bättre precision och inte behöver ta till med mer gods än nödvändigt, sen vad detta gör med hållbarheten över tid är ju en annan fråga. Min motor är ju som sagt 40 år och har säkert många år kvar och man tar hand om slitdelar. 

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-19 vid 14:23 skrev Georg_Ohm:

Oljekylaren är ju inte speciellt svår att få tät, om nu delarna till den är intakta. Nu förefaller det ju som om du bestämt dig för att lägga ut jobbet på en firma. Men... om du ändrar dig så åtgärdade jag min oljekylare för två år sedan, det finns en diskussionstråd om det, men flera inlägg och en del bilder, som jag inte hittar nu... problemet i min båt, på min motor, en KAD43 var att det satt en massa grejer i vägen, som jag fick skruva loss först. Men när jag väl fått ur oljekylen visade sig att det var en tätning i form av en större O-ring som var otät. Därvid finns ju även en del slangar som åldras... som leder kylvatten, som då kan läcka.

Men om det nu rör sig om en total översyn får du väl ta in offerter från olika håll.

Det finns ju servicefirmor som har "akutbilar" och det finns ju åkerier med mindre kranbilar som kan hjälpa dig med att lyfta ur motorn och transportera den till nån firma, förutsatt att då skruvar loss den själv.

I sak har du rätt, jag tror inte heller att det är speciellt svårt att laga eller ersätta den, jag är mest orolig för att det finns fler saker som man inte känner till som behöver ses över, har behövt göra saker nästan varje sommar nu och skulle vilja ägna mer tid åt att njuta än att mecka. Sen sitter den ju så att man behöver ju ta loss kylaren samt insug med mera för att komma åt, och då ser man ändå inte om det finns något som läcker under motorn, eller andra otätheter. 

 

Hade jag haft tillgång till en varmhall där man i lugn och ro kan mecka under vinterhalvåret hade det varit en annan sak.

 

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta motor innebär ju även att bygga om hela motorrummet vilket kostar ytterligare en slant.

 

En motor i en snipa torde inte gå med så hög belastning att den är utsliten invändigt och behöver byta kolvar, cylinderfoder o liknande. 1500 tim lugn gång så bör det finnas många drifttimmar kvar i motorn. Det är nog snarare som du antyder läckage i kringkomponenter, packningar o liknande som behöver ses över/bytas. Korrosion uppstår dessvärre inte bara av drifttimmar utan även av ålder, framförallt om det läckt från motorn eller uppifrån.

 

I din situation så hade jag skruvat loss och låtit lyfta ur motorn för att ta den till en betrodd verkstad, låta dem öppna motorn så de ser skicket och kan ge en grov kostnadsuppgift på renovering. Verkstäder debiterar timmar så bara genom att skruva ur motorn själv sparar du många mekanikertimmar (fotografera varje steg i urmonteringen och kör bildspelet baklänges så missas inget vid återmonteringen). När motorn står på ett verkstadsgolv så blir allt mekande enklare, tar mindre tid och blir billigare. Efter kostnadsförslaget har du lite bättre underlag för beslut. Om du bestämmer dig för att sätta i ny motor så är det ju bra tillgänglighet i motorrummet....

 

Jag är visserligen "motoramatör" men efter att ha gjort samma process med en lite mindre motor för ett antal år sedan så är min rekommendation/erfarenhet (det finns kunnigare skribenter här som kan komplettera listan): Börja med en kompressionstest. Kolla i cylindrarna om foder/kolvar behöver bytas. Kolla skicket på ventilerna när toppen är av. Provtryck spridarna. Byt alla slangar/packningar/tätningar, den arbetsinsatsen är rätt måttlig när motorn är urplockad. Om motorn är sjövattenkyld så försök få kylkanaler rensade. Delar som misstänks vara korrosionsskadade provtrycks. (Avgaskröken brukar kunna korrodera rätt kraftigt. Min var i rostfritt och därmed helt opåverkad.)

 

Min motor som satt i segelbåt var ca 25 år och inför försäljning av båten så ville jag slippa diskussionen om att motorn var skrot. Jag hade nog tur o hittade en mekaniker i oljigt blåställ som inte var rädd för att bli smutsig om fingrarna och som jag fått akuthjälp av något år tidigare och fått förtroende för. Motorn levererades till verkstaden på hösten och de fick vintern på sig att se över den. Jag hämtade motorn igen strax före sjösättningen och fick den upplyft med kranbil. Motorn var i gott skick invärtes och åtgärder enligt min rekommendation ovan hade gjorts (efter mekanikerns förslag..). Kostnaden var väldigt human för att slippa "skrotdiskussionerna" och ev prutande. Mekanikern skrev även ett utlåtande på fakturan som jag självklart visade för spekulanterna. Jag hade kontakt med köparen i drygt tio år och under den tiden var det aldrig några problem med motorn (sen såldes båten vidare men jag har ännu inte hört några rykten om problem). Motorn är nu ca fyrtio år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...