Deeriko 0 Postad 16 Augusti Hej! (Har en likadan tråd sen innan men söker fortfarande) Har kommit över en ny och fin 30hk 4-takt -22 motor med kort rigg som jag ska sätta på min gamla (fina) Uttern 495! Men nu till min fundering, kommer troligen tröttna på min gamla utter om ett tag och tanken är ju då att köpa något nyare! Finns/tillverkas det fortfarande båtar med kort akterspegel? Eller vet någon här om någon superbåt med några år på nacken med kort akterspegel? Hört att det finns någon silver fox från runt 2000-talet men hittar ingen, någon som vet? Båten kommer till största del att användas till fiske men även lite dagsturer och bad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 16 Augusti Det är väl framförallt på relativt flatbottnade båtar man använder kort rigg, på en v-bottnad båt skulle en kortriggad motor helt enkelt hamna för lågt i förhållande till vattenytan. Så om du vill använda din kortriggade motor så blir det nog till en gummibåt eller roddbåt, även den typen av båtar som man transporterar på biltak brukar ha platt botten, och därför troligtvis vara gjorda för motor med kortrigg. Dock är nog 30hk i mesta laget för många av sådana båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 8 Postad 17 Augusti Går det att bygga om motorn från kort till lång rigg? Jag vet att det brukar finnas ombyggnadssatser från kort till lång rigg till en del motorer. Och det måste vara billigare att bygga om motorn än att försöka hitta en udda båt som motorn passar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 17 Augusti Bland rib och gummibåtar finns de som ska ha kort rigg. Enligt rubriken var det just styrpulpet du var ute efter så jag vet inte om en rib med jockey-säte platsar men en kul båt är det säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 Augusti Jag tror faktiskt det smidigaste är att sälja din Uttern 495 inkl. motor, och sen köpa en styrpulpetbåt som du faktiskt vill ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 Augusti Jag tror förresten att Jofa Kuling använder kort rigg, dock är kanske 30hk i minsta laget för den. Det är ju det här som är lite baklänges med att leta efter en båt som ska passa en specifik motor, för det gäller ju då att hitta en båt som säljs utan motor om det ska löna sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser