Gå till innehåll
torsdag 24 oktober 2024
vizual54

Råd angående skrovskada

Rekommendera Poster

On 10/16/2024 at 10:13 AM, Mackey said:

Bry dig inte om vad fiskarna och havstulpanerna tycker om din botten. Se till att det som är över ytan ser bra ut.

 

En svart snobbrand tror jag räcker och annars går det ju att lägga till en vit "snobbrand" under den svarta som gör att det ser bra ut i vattenlinjen när båten ligger i vattnet.

Ja, har funderat på vit rand också (alltså ovan på den svarta epoxin så randen blir ju egentligen svart 🤔) om jag väljer svart epoxi så man får upp epoxin ordentligt på sidorna.

 

Nu är motorn ute ur båten. Gick ganska smidigt ändå med hjälp av klubbens lastmaskin och ett spel. Hade även köpt en sån här https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/universallyftar/motorlyftkedja-601004/ som var jäkligt smidig att ha.

Screenshot_2024-10-20_at_17_01_11.thumb.png.279822c764cc4f5f231467efe3fd7aa8.png

Har dock inte räknat ut hur jag ska få den av släpet och upp på motorstativet än. 
Kanske blir tvungen att skaffa en motorlyft också i värsta fall. Hoppas ingen kollega behöver släpet i veckan 🤩

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev vizual54:

Har dock inte räknat ut hur jag ska få den av släpet

Det brukar gå bra att låta tunga saker glida på plankor. Då kan du lämna ifrån dig släpet iaf.

 

6 timmar sedan skrev vizual54:

och upp på motorstativet än.

Funkar dåligt med plankor.

Kunde man bygga pyramider för 4000 år sedan borde man ju kunna komma på en lösning för detta problem idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en i det närmaste perfekt dockning med motorstativet 😀

Screenshot_2024-10-21_at_21_16_51.thumb.png.f7f2ffcc2df30e3d702da56179e64a6b.png

Fick fixa 3/8 UNC bult i 100mm (90mm hade räckt) för att dra fast motorstativet i bulthålen för svänghjulskåpan. Bästa stället för tumgängat lärde jag mig när jag hade en Jeep är en närliggande John Deere återförsäljare.

 

21 hours ago, Mackey said:

Kunde man bygga pyramider för 4000 år sedan borde man ju kunna komma på en lösning för detta problem idag.

Att bygga en ställning så man kan hissa motorn i vore nog inte så svårt. Men med tanke på virkespriserna så vet i sjutton om det blir så mycket billigare än att köpa en motorlyft på Biltema. Problemet är att de är slut på både Biltema och Jula. Sen ska ställning eller motorlyft förvaras någonstans och det är nog det stora problemet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...