Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
vizual54

Råd angående skrovskada

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Var och tittade på en båt idag, rep objekt där drevet inte funkar och priset på båten är därefter. 
Men upptäckte också att det fanns en skada på kölen in i glasfibern. När jag petade runt där var det tydligt fuktigt. 
Ägaren visste tydligen inte om skadan och trodde att han kan ha kört med den åtminstone förra säsongen, potentiellt fler. Tydligt är ju att det är en gammal skada som är spacklad.

Båten har inte varit i i år och alltså legat på land sen i höstas. Hur lång tid kan det ta för laminatet att torka upp?

Borde det inte varit torrt vid det här laget. Eller kan det vara så att det bara är regnvatten som runnit längs skrovet och dagg som gör att det är fuktigt. 
Vågar man slå till på båten om man får den för rätt pris? Säg att jag skulle slå till på den vad skulle vara bästa sättet att angripa skadan?
Slipa bort ordentligt område och låta torka tills i vår för att sedan bygga upp med nytt laminat och epoxi?


 

IMG_2280.jpeg

IMG_2279.jpeg

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av båt?

Är det en mindre roddbåt/snurrebåt skulle jag inte vilja ha den till skänks ens. Finns så mycket som är ok på marknaden för ett par tusenlappar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en 6m bow rider med 3.0 Mercruiser. 
Priset är som sagt ganska lågt redan pga problemet med drevet. Även om jag skulle behöva köpa ett nytt drev är priset ok. 
känns som ett kul projekt då jag aldrig haft inombordare tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är ju varför den gått sönder där. Vilka andra överspacklade skador finns som har samband med denna. Det ser ju ut som om skadan går rakt igenom.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Han lät uppriktigt förvånad över skadan när jag påpekade den. Så mycket möjligt att den uppstått med tidigare ägare. 
Den är varken stor eller djup så det är jag inte så orolig för. Mer att glasfibern varit blottad länge och sugit åt sig allt för mycket vatten så det inte går att torka ut. 
 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-15 vid 21:07 skrev vizual54:

- - -
Den är varken stor eller djup så det är jag inte så orolig för. Mer att glasfibern varit blottad länge och sugit åt sig allt för mycket vatten så det inte går att torka ut.

Att glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna.

 

Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris.

 

Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv.

 

Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/19/2024 at 12:36 AM, Lintott said:

Att glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna.

 

Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris.

 

Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv.

 

Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för.

Tack för utförligt svar. Var precis något sådant jag behövde. Tyvärr hann båten bli såld. Hade nog varit ett kul projekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland har man turen på sin sida. Eller nåja, vi får väl se hur det blir med det. 
Hur som helst så dök båten plötsligt upp på blocket igen och snabb som en iller slog jag jag till på den. 
Blir förhoppningsvis en fortsättning på den den här tråden då det blir dax att laga skadan. 
Blir transport hem av båten på söndag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då var båten hemma sedan i söndags. 
Dessvärre tror jag att jag ett rätt stort problem på halsen då det är ganska blött i skadan under båten. Tycker det är blötare nu än vad det var när jag tittade på den i augusti. Behöver lite råd och tips på hur jag ska gå vidare. 
Själva skadan är egentligen inga konstigheter bara yttersta lagret det är lite skavt i och knackar jag med en hammare runt tycker jag det låter stumt och bra.

Men var kan vattnet komma ifrån?

Båten har stått på land sen förra hösten så hade det kommit från att den legat i vattnet med skadan borde det väl ha varit ganska torrt vid det här laget?
Kan vattnet komma uppifrån?

Tyvärr finns inget sätt att komma åt att titta och känna mellan skrovet och linern. 
Det ser ut ungefär såhär i båten
IMG_2553.thumb.jpeg.7d4d29d491afb39c5ebbf45065539b0c.jpeg

Längst fram är en stor balja för förvaring i fören. Den verkar vara en separat del som sitter ihop med linern. 
Sedan kommer en förvaringslucka i durken med en dyvika i som mynnar ut i ett mellanrum mellan ”baljan” som tanken ligger i och förvaringen. Dock finns ett hål i framkant på baljan för tanken så vatten som släpps ut från dyvikan i förvaringsluckan borde rinna vidare ut under tanken för att sen komma ut i motorrummet ut genom den vanliga dyvikan i akterspegeln. Har kollat med en endoskopkamera och eventuellt vatten kan inte ta någon annan väg vad jag kan se. Men kanske kan en del vatten sippra ner till skrovet om det står där länge 🤔 Å andra sidan vore det väl väldigt korkat att sätta en dyvika där då. 
Har lyft på luckan till tanken men blev inte klokare av det. 

Såhär ser det ut vid tank och förvaringsluckan. I botten på den kan man se dyvikan. 
IMG_2546.thumb.jpeg.75e6b8be0a3bc8801b9a1445270d5fb6.jpeg
IMG_2554.thumb.jpeg.2d31312378f4059be69e2cc7f9a79d29.jpeg
 

Frågan är vad som är nästa steg. Hur ska jag torka upp skrovet bäst? Går det på något sätt att suga ut fukten med vacuum?

 

En tanke är att kanske lyfta tanken och se om man kan ta upp en inspektionslucka i linern under den för att se om man blir klokare. Men jag har ändå svårt att tänka mig att vatten skulle kunna ta sig uppifrån och komma ut i skadan. Är det ens möjligt?


Nu ligger hon med presenning, viket hon inte gjort under vår och sommar, så att regnvatten inte kan rinna längs med skrovet till den öppna glasfibern. 
Ska man ta vinkelslipen och slipa bort det skadade och lite runt omkring för att få lite bättre uppfattning om det bara är fuktigt just där där glasfibern är uppfransad. Ska ladda upp bilder på själva skadan i morgon.


Det börjar ju nalkas vinter, hur ska man tänka där? Antar att det är stor risk för frostsprängningar? Men om vattnet kommer från att båten legat i med skadan öppen så har det ju redan gått åtminstone en vinter med fukt i skadan. Är det hög tid att hitta ett varmförråd för vintern?
 

Oj, det blev ett långt inlägg med mycket spekulationer. Det är är ett område jag har väldigt lite erfarenheter av. Skulle vara mycket tacksam för era tankar och tips om det hela. 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev vizual54:

Då var båten hemma sedan i söndags. 
Dessvärre tror jag att jag ett rätt stort problem på halsen då det är ganska blött i skadan under båten. Tycker det är blötare nu än vad det var när jag tittade på den i augusti. Behöver lite råd och tips på hur jag ska gå vidare. 
Själva skadan är egentligen inga konstigheter bara yttersta lagret det är lite skavt i och knackar jag med en hammare runt tycker jag det låter stumt och bra.

Men var kan vattnet komma ifrån?

Båten har stått på land sen förra hösten så hade det kommit från att den legat i vattnet med skadan borde det väl ha varit ganska torrt vid det här laget?
Kan vattnet komma uppifrån?

Tyvärr finns inget sätt att komma åt att titta och känna mellan skrovet och linern. 
Det ser ut ungefär såhär i båten
IMG_2553.thumb.jpeg.7d4d29d491afb39c5ebbf45065539b0c.jpeg

Längst fram är en stor balja för förvaring i fören. Den verkar vara en separat del som sitter ihop med linern. 
Sedan kommer en förvaringslucka i durken med en dyvika i som mynnar ut i ett mellanrum mellan ”baljan” som tanken ligger i och förvaringen. Dock finns ett hål i framkant på baljan för tanken så vatten som släpps ut från dyvikan i förvaringsluckan borde rinna vidare ut under tanken för att sen komma ut i motorrummet ut genom den vanliga dyvikan i akterspegeln. Har kollat med en endoskopkamera och eventuellt vatten kan inte ta någon annan väg vad jag kan se. Men kanske kan en del vatten sippra ner till skrovet om det står där länge 🤔 Å andra sidan vore det väl väldigt korkat att sätta en dyvika där då. 
Har lyft på luckan till tanken men blev inte klokare av det. 

Såhär ser det ut vid tank och förvaringsluckan. I botten på den kan man se dyvikan. 
IMG_2546.thumb.jpeg.75e6b8be0a3bc8801b9a1445270d5fb6.jpeg
IMG_2554.thumb.jpeg.2d31312378f4059be69e2cc7f9a79d29.jpeg
 

Frågan är vad som är nästa steg. Hur ska jag torka upp skrovet bäst? Går det på något sätt att suga ut fukten med vacuum?

 

En tanke är att kanske lyfta tanken och se om man kan ta upp en inspektionslucka i linern under den för att se om man blir klokare. Men jag har ändå svårt att tänka mig att vatten skulle kunna ta sig uppifrån och komma ut i skadan. Är det ens möjligt?


Det börjar ju nalkas vinter, hur ska man tänka där? Antar att det är stor risk för frostsprängningar? Men om vattnet kommer från att båten legat i med skadan öppen så har det ju redan gått åtminstone en vinter med fukt i skadan. 
 

Det blev ett långt inlägg. Skulle vara mycket tacksam för era tankar och tips om det hela. 

Utgå inte från att gamla plastdyvikor håller tätt. Det kan läcka både via dålig tätning (är o-ringen hel?) och via dålig tätning från monteringen (eller åldrad tätningsmassa). Det sitter  ett antal skruvar runt kanten till luckan, är de tätade?

 

Det kan nog finnas vatten på ett antal ställen mellan skrov och innerliner om båten stått med vatten inne i båten en längre tid. Om det finns distansmaterial i båten så kan även det ha blivit blött (det finns en del trådar om reparation av båtar med blött distansmaterial så gör lite sökningar).

 

Min ide om arbetsgång:

 

Hindra mer vatten från att komma in i båten - täck den.

 

Se till att få ut så mycket vatten det går från utrymmet mellan skrov o innerliner. Om det finns dyvika i aktern så försök luta båten bakåt så vattnet rinner ut. Eventuellt kan du t.o.m. borra hål i lågpunkten för att få ut vattnet (du kommer att ha en del plastning o gelcoatarbete så ett litet hål till kommer inte att betyda så mycket). Om du borrar under vattenlinjen där du ska måla bottenfärg så blir det inte så mycket polerande av topcoaten/epoxyn efter igenplastning. Du kan även vara rätt hårdhänt i att frilägga skadan under kölen för att kunna se omfattningen av kommande plastning och om det är friskt laminat längre in i skadestället.

 

Torka ur kvarvarande fukt. Vaccumsug och värme kan hjälpa till att få bort fukten. Torkning av blöt glasfiber kan ta tid så låt det gärna stå med god ventilation över vintern. Ju mer fukt du får bort innan det blir minusgrader desto mindre risk för (fortsatt) frostsprängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar!

 

Jag tror inte båten stått med vatten i sig, det finns inga tecken på det på insidan i mattor etc. Båten är upptagen och placerad på bockar med bra lutning av varvet den låg på. Dyvikan har varit urskruvad sen den togs upp, fick gå rota efter den i kranen där gubben som har varvet förvarade alla dyikor till de upptagna båtarna :)

Det kan möjligvis vara så att det stått en del vatten i förvaringsluckan i durken, men borde inte varit några enorma mängder. 

Men det vore ändå skönt att på något sätt få veta om distansmaterialet är blött eller ej. Kanske det skulle gå att borra upp ett hål i innerlinernern där den är limmad mot skrovet under motorn.

 

Båten ligger nu på trailer som är uppallad i fram så det är bra lutning på den och som sagt täckt med presenning så de bitarna är check 👍.

Tanken var att förvara båten i en lada under vintern så den kommer stå torrt och fint. Eller är det värt att jaga en uppvärmd plats för att lagra den i?

 

Borra hål i lågpunkten? Menar du genom skrovet? Det skulle i så fall vara där skadan är. Problemet är att det inte går att komma åt uppifrån när man sen ska lägga igen det.

Ska se om jag hinner gå på lite med vinkelslipen idag runt skadan och få lite bättre uppfattning om hur det ser ut.

 

Finns det vacuumsugar för detta ändamål eller är det att uppfinna något som gäller. Kanske någon här på forumet som fixat ihop något smart. 
Hittade någon som gjort en lösning med värmefilt och vacuumpump från en mjölkningsmaskin 😀 på en båt med osmosis

 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...